Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar-roligt skådespel! + matfråga.  (läst 1203 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Kycklingar-roligt skådespel! + matfråga.
« skrivet: 16 mar-12 kl 10:28 »
Jag sitter här i vardagsrummet och tittar på mina kycklingar, de är fyra nu för tre har flyttat ut till mamman. Jag har tidningspapper i botten på deras plastlåda och jag håller på att skratta ihjäl mig ;D för det ser för lustigt ut när de krafsar efter mat, Hahahaha... "tassarna" krafsar i hundratjugo!, jag inser ju att jag får hämta in lite spån så de får krafsa ordentligt för på tidningspapper händer det ju inte så mycket! I början såg det ut som att de själva inte riktigt visste vad benen höll på med, de bara började sprattla i full fart! Nu är det mer kontrollerat krafsande och sedan letar de faktiskt efter mat där de krafsat! :D
Jag ger dem vatten, undulatfrön, mosad potatis, kokad äggula, de har fått picka på en gurkskiva som blev över från marsvinens kvällsmat. Kan jag utöka med något annat gott till dunbollarna? ???
Efter det intensiva "letandet" efter mat så pang, slocknar allihopa i en hög! De är för söta!!
En liten färgfråga också om någon har lust att svara på det: Det är en gul Hedemorakyckling, vad kan det blir för färg på den som vuxen? Den ser helt gul ut.
« Senast ändrad: 16 mar-12 kl 10:32 av Argona »
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
SV: Kycklingar-roligt skådespel! + matfråga.
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 10:53 »
Hej hej!

Hmm vet inte om undulatfröna blir svårsmälta när dom inte har grus i muskelmagen. Jag märkte ivarjefall att när jag med den senaste kullen gav mosat hådrkokt ägg blandat med filmjölk de första dagarana, har haft typ ingen med kladdigt bajs i rumpan. Sedan blandade jag kycklingstart och filmjölk och sedan ren kycklingstart  :)

Visst är dom söta när dom 'simultansomnar'  :D

Hmm gul=vit? Blir säkerligen offwhite gisssar jag :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 17:28 »
Hej. Visst är det kul med kycklingarna! Jo, ang färg så kommer den som är gul bli ljus som vuxen... Nu har jag kinda, men de som är ljusa blir gula de med mörkare ränder blir något mörkare, en del kan bli grå... Ett tips om du ger undulatfrön och inte har grus köp även "bur grus" det är väldigt fint grus/sand som passar de små, som också används till ex undulater. Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 17:40 »
Visst är dom söta när dom 'simultansomnar'  :D

Hihi ja, alldeles bedårande. Smart uttryck!
« Senast ändrad: 16 mar-12 kl 20:04 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 18:13 »
Nu när jag var ute hos hönsen så märker jag att två av hönans tre ägg har kläckts trots allt (de var kalla i söndags, trodde de hade dött då) Det var fem små som tittade ut. Nu har jag kommit överens med barnen att vi ska smuggla ut de övriga fyra till mamman ikväll. Det är bättre hon tar hand om den här omgången, 11 totalt, för om tre veckor kläck ett gäng till och då har jag nog ingen mamma att stoppa dem under!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser