Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  går i får tankar  (läst 2492 gånger)

superguppy

• Uppland
går i får tankar
« skrivet: 16 mar-12 kl 13:36 »
hallå behöver lite hjälp med det här om får.
har funderat en längre tid att skaffa får dock så har jag begränast med betesmark.
Tanken är att jag vill ha de ute året om så tips på bra ras motages tacksamt( är inne på Hällinsge får elle gotlandsfår).
den stora frågan är dock om "marken räcker" jag bor självklart ute på landet i en gård tyvärr är marken bort styckad och vi har en stor tomt.
Området där jag har funderat på är ca 3000 kvm tänke mig 2-3 vuxna djur som kan lamma årligen, lammen kommer jag slakta självklart, vill försöka undvika att ha en bagge om det går att "låna" en som gör rätt för sig så vill jag helst detta.
förstår att jag behöver utfodra dem även under sommarhalv året då betet inte kommer att räcka.
kan en hage i denna storlek inhysa 2-3 vuxna +  lamm under säsong samt fungera som hage vintertid med ligghall självklart.
bör man ha en bagge?
Kommer marken bli en "leråker" pga av belastningen?
Är det lämpligt att ha en sådan hage storleksmässigt , jämför jag med kommersiella vilkor innser jag ju att dom har "stort" men.......
Kan man uttfodra bara med grovfoder (hö) och tillföra extra foder under lammsäsong är ensilage eller "torthö" bäst då.
Kan man eller bör man ge hö i fri tillgång eller blir de för tjocka då.
Många frågor några även dumma också tacksam för många tips ;)

Moster

• Gotland
SV: går i får tankar
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 16:47 »
Hej!
Ja, som du ju anar är det lite snålt med betesmark. Och själv kan jag tycka att det är synd att behöva fodra betesdjur med hö när det egentligen finns bete (fast någon annanstans då). När jag väl släpper ut mina från vinterhagen på sommarbete om våren, vilket jag gör så tidigt jag kan, så äter de snabbt upp det gräs som finns och sen ställer de sig och skriker på mig att komma med mer bete. Hö ser de inte ens åt, trots att det är tydligt "för lite" bete som ännu växt upp för att de ska bli mätta.

En annan, som jag tycker allvarlig, nackdel med att ha dem trångt är parasiter - man vill kunna låta marken vila emellanåt, alltså inte beta den (med samma djurslag) under ett och ett halvt års tid minst. Ibland är det dock omöjligt att göra så, och då brukar lösningen vara att ha dem på stora marker så att det blir glest mellan djuren. Annars får man förstås avmaska, men det är ju inte bra att ha det som utgångsläge. Finns inte marker i närheten som du kan få låna för att beta? Ofta kan ägaren av marken då söka bidrag för att man låter beta den, så det kan kanske finnas någon granne som är villig att låna ut sin mark?

Grovfoder är numera brukligt att ge dem i motsvarande fri tillgång, jämför när de går på bete - då kan de ju sätta i sig så mycket de vill (om nu inte gräset tar slut...). Hö eller ensilage är generellt inte bättre eller sämre än det andra, utan de flesta utgår från de premisser som finns; tex vad man kan komma över till ett rimligt pris, vad som är lättast att hantera på den egna gården. En sak med ensilage är att när man väl öppnat en bal behöver den ätas upp ganska snart för annars blir den dålig (särskilt om det inte är så kallt ute), och en liten flock äter inte upp så mycket som en storbal tillräckligt snabbt, och småbalsensilage som är svårare att få tag på är också dyrare då det blir mer plast (som är dyr) per kg ensilage, då kan det vara lättare/billigare med torrhö.

De svenska lantrasfåren som är anpassade till vårt klimat kan generellt gå ute med tillgång på ligghall hela vintern. Hoppas du hittar någon bra lösning på det där med bete, det är mysigt med får!

superguppy

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 17:06 »
bra tips tänkte inte på parasit bilden det är viktigt.
Hur mycket mark "bör" man ha till ca 3 vuxna djur + ev lamm.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 17:24 »
Kul att du vill skaffa får!

Betesplaneringen är viktig och det är inte bra att ha fåren i samma hage vinter som sommar, men det har ju redan skrivits. Skulle du kunna ha din mark som vinterhage och kanske välkomstbete om du delar den i två och sedan låna sommarbete nån annanstans? På sommaren kan du kanske låna in ett par hästar som håller gräset nere och även rensar från fårparasiter under en tid?

Det är svårt att svara generellt om hur mycket mark som går åt, det beror på vad det är för mark och om den även skall räcka till vinterfoder. På vår gård föder vi ung. 4 tackor med lamm per hektar, då räknar vi även med att en del av marken vilar vartannat år och marken skall producera det vinterfoder som behövs. Vi har blandat naturbete, vallar och skogsbete.

Lycka till med dina fårplaner!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 18:00 »
Hej!

Som Mille skriver beror det ju helt på vilken typ av mark man har, och även hur man brukar den.

Vi har ca 5-6 hektar bete, och tar hö på ungefär lika mycket hektar. Men då tar vi bara en skörd, det är slåtterängar, och vi tar in det som löshö. Förra året hade vi 11 tackor, 1 bagge och lamm - det var alldeles för mycket! Vi var tvugna att köpa in superdyrt krav-ensilage på vårkanten, som de dessutom vägrade äta!

I år har vi 3 tackor och en bagge, vilket känns väldigt bra! Det är klart, om vi odlade vall, tog flera skördar och började ta ensilage så kan vi säkert ha många, många fler. Men vi vill inte utnyttja marken, utan ha ett samspel istället. Dagens lilla flock känns jättebra!

Det första vi lärde oss när vi skaffade får var att de äter som tokar när de är på bete! Jag tror jag läste någonstans att dom betar 11 timmar per dag, och det tror jag nog stämmer!

En annan grej med små hagar är rymningsrisken. Vi försökte stänga in gutefår i en hage på strax över 1 hektar! Det gick jättebra i tre dagar, sedan var dom så uttråkade att dom tillbringade all vaken tid med att försöka rymma!

Jag tror också på att använda den lilla hagen som vinterrasthage, och försöka få tag på lite större mark till själva betet. Det skulle säkert bli jättebra!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

superguppy

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 17 mar-12 kl 09:59 »
Tack för alla tips har fått lite klarare för mig vad som krävs.
Har lyckats hitta mark som duger bättre.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser