Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AH! 45grader i kläckaren!! Alla måste vara döda :´(  (läst 4620 gånger)

Daniel1983

• Västergötland
SV: AH! 45grader i kläckaren!! Alla måste vara döda :´(
« Svar #20 skrivet: 04 apr-12 kl 08:35 »
Att få krökta tår kan vara ett resultat av att de haft det för varmt, men det behöver ju inte bli så ;) Iståfall böjer sig tårna åt sidan och de får svårt att sprätta. Det här får väl framtiden utvisa, för jag tror att det är svårt att se med samma. Du får väl oxå avgöra om hönsen far illa av den eventuella felställningen, eller om de kan ha det gott ändå. Det beror ju givetvis på graden av felställning oxå.... men som sagt, det behöver ju inte bli något fel alls :)

Det här måste jag ju kommentera.

Krökta tår på maskinkläckta kycklingar har jag vart ute för tidigare. Har funderat på varför det blir så på en del.

Det konstiga är att när jag hade blommehöns var det i stort sett alla som fick krökta tår när jag kläckte i maskin. Men under höna blev det aldig några problem. Slutade ganska snart med att kläcka blomme i maskin pga det. (Och jag var dessutom bortskämd med ett gäng väldigt duktiga ruvare bland blommehönsen)
Men sen hade jag även lite andra raser bla kraeinkoeppe. Dessa kläcktes  i samma maskin med samma instälningar osv. Blev aldrig några krokiga tår där.....
Nu har jag kläckt ett gäng maraner. Av dessa är det en hel det tuppar som fått krokiga tår men inga av hönorna vad jag kan se. Också denna gången med samma maskin....
Nåt går nog helt enkelt lite fel....

Ja detta var bara mina tankar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 04 apr-12 kl 10:17 »
Jag har fått krökta tår på en omgång kycklingar en gång. Det var korsningar, så det berodde garanterat inte på inavel. Det enda som skilde den omgången kycklingar från andra omgångar var att jag tog ut dem i hönshuset när det fortfarande var kallt. De stod därför och tryckte under värmelampan och hade det hett om öronen. Är övertygad om att det var värmen som ställde till det.... det är iallafall min slutsats ;)

Hönan reglerar ju hela tiden värmen, så kycklingar under höna får aldrig dessa åkommor :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 04 apr-12 kl 10:34 »
Generellt sett tror jag att vissa raser tål bättre att man "misshandlar" ägget under ruvning och kläck. Ett tydligt exempel var när jag hade Yamato Gunkei. I maskin fick man i bästa fall 1-2 kycklingar på 10 ägg och då ofta med dåliga ben :(  Under höna fick man typ 13-14 av fjorton och aldrig några dåliga ben  ;D I min kläckare kunde jag kläcka flera andra raser samtidigt med utmärkt resultat så det var inte fel på kläckaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

shelale

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 04 apr-12 kl 11:44 »
nu med sex kläckta kycklingar både av auracana och isbar kan jag se att ingen av dem har krökta tår. :D Alla har raka fina tår!

Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser