Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FÖRBANNADE HUNDJÄVEL! ( Han är förlåten nu men dum var han)  (läst 9493 gånger)

anders50

• Gäst
Bara efter att läst rubriken blev jag ännu mer övertygad om att vissa inte ska få ha hund.

Hoppas att TS bara är ute efter att reta oss?    Annars...stackars hund!   Så benämner man inte sin hund!

Broberg

• Gäst
 ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ja, vi får Verkligen hoppas att inte hunden har läst här och blivit ledsen när ägaren avreagerat sig för oss forummedlemmar ;D
;D

Med risk att kallas trådkapare:  Jag gick i mina sysslor idag, och plötsligt såg jag för min inre blick en hund sittandes i en parkerad bil - på förarplats!  Visst har även Ni sett det?  Hunden flyttar sig när dess människa kommer, men sitter där och "vikarierar" som flockledare i dennes frånvaro.  Kan det vara likadant när hunden lämnas ensam i ett hus - den "vikarierar" då som flockledare, med ansvar för yttre försvar - och rätt att bestämma inom reviret.

Kan det vara så?  Tror Ni?  8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mårten gås

• Uppland
Den som vet bäst måste vare den som bestämmer.
Den som tittat på från sidan ska inte kunna avgöra vad som är bäst för någon annan.

Hunden spelar bara dum? ???
« Senast ändrad: 05 apr-12 kl 21:08 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Lanemyr

• Småland
Kul att detta fortsätter :) hunden ligger i skrivande stund i mitt knä och skrattar belåtet åt alla som är upprörda. Själv är jag det inte längre men man kanske borde skriva något elakt bara för att få ytterligare liv i tråden. Bara så ni vet så kommer jag fortsätta ha kycklingar och hund i samma hus utan dörrar stängda. Men han får möjligtvis inte vara ensam med dom i fortsättningen. Vet inte. Ska fråga honom om han rer ut det. Om så är fallet så går det bra. Jag sa ju att han är smart. GLAD PÅSK !!!

Trollmor

• -
Glöm inte berätta hur det går.  Blir det till exempel skilsmässa ??? ;D

Lanemyr

• Småland
Både hundjävlen och kärringjävlen sitter hos mig just nu. Tyvärr ingen kyckling dock :(

Existens?

• Gäst
50 % av mina hundar, dvs 4 stycken, vet att man inte rör hönsen. Och det var dom som var med och hade ihjäl unghönsen. Dom andra 4 tvekar inte på att ta död på en höna om dom får chansen och den flaxar lite lagom.
Men för den skull kan jag ju aldrig lämna ens de 'säkra' hundarna ensamma med hönsen. Jaktinstinkten finns där, och den går alltid att få igång. Dom är ju dock rovdjur.

hillbillydoll

• Småland
Både hundjävlen och kärringjävlen sitter hos mig just nu. Tyvärr ingen kyckling dock :(

Moget dhööö

Minimika

• Västerbotten
Ursäkta men....KORKAT!

En hund är en hund! Kycklingar är ett byte! Att tro att en hund har beräknande beteenden som hämd eller annat är dålig kynologisk kunskap!
Det är jag som flockledare som måste se till att mina hundar inte kommer åt att döda kycklingarna ( som för tillfället bor i TV-rummet).
Att förmänskliga våra hundars beteende är ett straff för dom!

Tack för mig!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Trollmor

• -
Verkar som om TS lugnade sig efter att ha avreagerat sig över tangentbordet, men en del andra är fortfarande igång ...

Men jag menade att vi förstås vill veta hur det går nästa gång det finns pycklingar i huset!  :-[

elisah

• Ångermanland
Kul att detta fortsätter :) hunden ligger i skrivande stund i mitt knä och skrattar belåtet åt alla som är upprörda. Själv är jag det inte längre men man kanske borde skriva något elakt bara för att få ytterligare liv i tråden. Bara så ni vet så kommer jag fortsätta ha kycklingar och hund i samma hus utan dörrar stängda. Men han får möjligtvis inte vara ensam med dom i fortsättningen. Vet inte. Ska fråga honom om han rer ut det. Om så är fallet så går det bra. Jag sa ju att han är smart. GLAD PÅSK !!!

Javisst, jättekul. Och hunden är garanterat "smart", han redde ju ut situationen på ett rationellt hundsätt, det har vi ju fått läsa om. Och om du har några som helst problem med att lista ut varför han gjorde det och varför det kommer hända igen så tycker jag du ska ägna din energi åt annat än att sitta och raljera över att folk reagerar.

Hundens Husse

• Västergötland
;D

Med risk att kallas trådkapare:  Jag gick i mina sysslor idag, och plötsligt såg jag för min inre blick en hund sittandes i en parkerad bil - på förarplats!  Visst har även Ni sett det?  Hunden flyttar sig när dess människa kommer, men sitter där och "vikarierar" som flockledare i dennes frånvaro.  Kan det vara likadant när hunden lämnas ensam i ett hus - den "vikarierar" då som flockledare, med ansvar för yttre försvar - och rätt att bestämma inom reviret.

Kan det vara så?  Tror Ni?  8)

Hunden har ingen uppfattning om att "förarplatsen" i en bil i sig är något speciellt. Däremot finns där ofta en särskild massa intressanta dofter, och en väldig massa intressanta prylar, som inte finns på andra ställen i bilen.

Hundens position i flocken är, om man ska hårddra det, bara relativ och dessutom oftast situationsbunden (det senare speciellt mellan flera hundar). Man är bra på olika saker, och finns ingen som tar initiativet när något händer så gör man så gott man kan själv. Case in point, de flesta raser som har någon mån av vakt i sig agerar helt olika i samma situation beroende på om familjen finns med dem eller inte.

Om du har hunden ensam (utan tillsyn) tillsammans med kycklingarna så riskerar du att samma sak händer igen. Som så många andra redan skrivit så gör inte hunden saker i "trots". Ingen kan svara på exakt vad som hände till att börja med, men något triggade ju helt uppenbart hunden och sen gick det antagligen på instinkt, både från hundens och kycklingarnas sida. Resultatet såg din sambo när hon kom hem. Så länge du inte kan få bort den ursprungliga retningen (som antagligen men inte säkert var något kycklingarna gjorde) så kan du inte garantera att situationen inte uppstår igen vid ett senare tillfälle.

Jag har full förståelse för din frustration, och det är inte alls omöjligt att du har en smart hund (det vill inte jag uttala mig om). MEN tillskriv inte hunden mänskliga känslor och tankeförmåga. Hunden är en hund och reagerar som en hund, inte som ett barn och definitivt inte som en vuxen människa.

Jag har själv en smart hund. Han tänker själv (vilket han bevisat ett flertal gånger), och löser mer än gärna problem på sina egna fyra tassar. Och jag har ganska bra pli på honom. Det betyder inte att hans "lösning" på ett "problem" i alla situationer är något som jag vill att han ska göra.
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 09:41 av Hundens Husse »
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Trollmor

• -
Hunden har ingen uppfattning om att "förarplatsen" i en bil i sig är något speciellt.
Nja, det är där flockledaren sitter.  Och signalerar på alla upptänkliga sätt:  "Jag har kontroll, jag leder."  Det jag "såg" för min inre syn var att hunden, när flockledaren lämnar scenen, "vikarierar" som tillfällig ledare.  Om den inte vikarierar, utan efterträder Husse, då blir det slagsmål när Husse kommer tillbaka, eller hur?   :o

Jag har själv en smart hund. Han tänker själv (vilket han bevisat ett flertal gånger), och löser mer än gärna problem på sina egna fyra tassar. Och jag har ganska bra pli på honom. Det betyder inte att hans "lösning" på ett "problem" i alla situationer är något som jag vill att han ska göra.
;D  Jag har också haft en mycket smart hund.  Den kom och "biktade" sig när den gjort något som kanske var förbjudet.  När jag sa - i helt vänlig ton - "Nej, (Namnet), det där får du inte göra!" så verkade den nöjd, och gjorde sällan om det.

Nog är det bevis på rätt hög intelligens?  Men det gör den inte till en människa!  Lyckligtvis ...

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Nja, det är där flockledaren sitter.  Och signalerar på alla upptänkliga sätt:  "Jag har kontroll, jag leder."  Det jag "såg" för min inre syn var att hunden, när flockledaren lämnar scenen, "vikarierar" som tillfällig ledare.  Om den inte vikarierar, utan efterträder Husse, då blir det slagsmål när Husse kommer tillbaka, eller hur?   :o

Man tänker i lite andra termer idag och de flesta etologer förkastar teroin om flockledare. I stället så har hunddjur i en väl fungerande flock olika uppgifter beroendes på situationen, precis som nån annan redan svarat. Det finns inget allenarådande i flocken utan alla hjälps åt och delar på ansvaret. Mitt enkla svar på varför hunden ofta byter plats om de sitter fram (vilket är förkastligt i trafiksäkerhetssynpunkt) skulle vara att föraren klivit ut ur den dörren, alltså sätter man sig där och väntar och spanar efter h/m.

Mina sitter i burar så de kan inte byta plats  :)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Existens?

• Gäst
Dessutom är sätet varmt och gott... :)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Dessutom är sätet varmt och gott... :)

Occam's razor; simpler explanations, all things being equal, are usually better than more complex ones.  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Hundens Husse

• Västergötland

Nu börjar det likna trådkapning så jag nöjer mig med att konstatera att om man (vilket många etologer gör idag) ser flocken som en familj, snarare än en grupp där alla hela tiden försöker "ta över", så blir det ytterst sällan slagsmål oavsett situation. En flock bestående enbart av hundar (eller vargar) i det fria skulle aldrig kunna hållas ihop i längden med någon form av tvång. Vi skulle kunna fortsätta diskussionen men det hör knappast hemma i den här tråden.

Jag använder själv bur bak i bilen. Två gånger kan jag påminna mig att min nuvarande hund har åkt någon annan stans än i kombiutrymmet; en gång när jag hämtade honom från uppfödaren, och en gång när han, jag och några bektanta åkte med deras bil som saknade kombiutrymme. Min förra hund, när jag introducerade honom till bilen (en äldre omplacering) klev genast in och satte sig på förarsätet - utan att jag hade suttit där speciellt nyss. Ångrar fortfarande att jag inte hade en kamera med mig den gången. Han åkte precis lika glatt i kombiutrymmet.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser