Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giljotin  (läst 14314 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Giljotin
« Svar #40 skrivet: 13 apr-12 kl 15:46 »
Vänta nu... ögonreflexen försvinner när djuret är dött, eller hur? Då är det ju inte konstigt att de sprattlar.

Men när de är medvetslösa borde de inte sprattla! Är det bara jag som tänker så eller? Som avsvimmad ligger man ju helt lealös och okontaktbar.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #41 skrivet: 13 apr-12 kl 16:35 »
 ::) Jag tänker som du Helena, iaf denhär gången   o:) Å andra sidan är jag ju ingen vanemördare. Om man tex bultar en gris, lever den efter det eller dör den mässamma? Har bara varit med en gång, för längesen. Å jag har aldrig svimmat.  ::)

Citera
Godkänd?  Direktiv?  Vad står det i dom, då?

Maskindirektivet kan jag nästan utantill, vet inte om andra direktiv är med i bilden. Å andra sidan säger anvisningarna HUR något ska användas eller till vad. Således är det förbjudet att använda något som omfattas av ett direktiv till något annat än det är ägnat.

Nu är ju inte "limpsaxen" ovan en maskin då den inte har någon egen drivkälla (t. ex. motor, tändsats, hydraulik el liknande) å andra sidan är TYNGDLAGEN en "egen drivkälla".
F.ö. är den säkerligen inte CE-märkt och ev. instruktionsbok lär väl ha försvunnit, så som instruktionsböcker pläga göra  ;D

Tror nog man lagligen kan giljotinera höns med den om man bedövar innan.
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 16:46 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 13 apr-12 kl 16:37 »
::) Jag tänker som du Helena, iaf denhär gången   o:) Å andra sidan är jag ju ingen vanemördare. Om man tex bultar en gris, lever den efter det eller dör den mässamma? Har bara varit med en gång, för längesen. Å jag har aldrig svimmat.  ::)

Jag säger som en gammal slaktare första gången jag var med och slaktade och frågade just om 'hur död' den var efter bulten..

* Tja..dö och dö..Den går i vart fall inte å rätta te*

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #43 skrivet: 13 apr-12 kl 16:55 »
\Skulle tro att det är en sådan här brödskärare du menar.

Om äggen är vass så kan det mycket väl funka. Man får helt enkelt bedöva ett djur och prova samtidigt som man har en lämplig backupplan ifall det inte fungerar  :-\

Ja precis en sån står här....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

fräsen

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 13 apr-12 kl 16:58 »
Jag tar tuppen/hönan i bakbenen, svingar den o drämmer huvudet i huggkubben.
Sen är den still.
Tar handyxan o hugger av.

En gång var jag med när en kille slaktade som samlade ihop vingarna, satte en fot på dom och en över benen, tog tag i huvudet och skar av halsen med kniv.
Tuppen hann varken säga eller göra nått, det gick så fruktansvärt fort. Men nu är ju det inte tillåtet om man inte bedövar först.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #45 skrivet: 13 apr-12 kl 17:03 »

* Tja..dö och dö..Den går i vart fall inte å rätta te*
>:D ,jäkla bra sagt av slaktarn:-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #46 skrivet: 13 apr-12 kl 17:41 »
Å andra sidan är jag ju ingen vanemördare. Om man tex bultar en gris, lever den efter det eller dör den mässamma? Har bara varit med en gång, för längesen. Å jag har aldrig svimmat.  ::)
Jag är, om inte vanemördare, så har i alla fall varit med ett par gånger.  Grisar sprattlar ganska mycket efter bultning, och de börjar mesamma! Man har en mycket kort stund på sig att skära upp en pulsåder, men grisen upplever det förhoppningsvis inte!  Den sprattlar mera mot slutet av avblodningen.

Jag har svimmat några gånger, men jag minns faktiskt inte om jag rörde på mig medan jag var medvetslös ...  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #47 skrivet: 13 apr-12 kl 19:51 »
Nån vårdpersonal här som kan tala om ifall en avsvimmad person kan röra sprattla?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #48 skrivet: 13 apr-12 kl 20:44 »
Nån vårdpersonal här som kan tala om ifall en avsvimmad person kan röra sprattla?
Folk som får kraftiga slag mot huvudet kan mycket väl börja krampa typ som ett grand mal EP anfall. Man kan också kissa och bajsa ner sig pga kraftig huvudskada.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #49 skrivet: 13 apr-12 kl 20:53 »
Angående hur man hanterar en grensax så beror det lite på hur stort djuret är. Men när jag avlivar höns så öppnar jag den innan jag börjar. Bedövar, håller djuret i benen och riktar in halsen mellan skäret och klipper. Jag har alltså det ena handtaget stött mot bord/mark eller var jag nu slaktar och håller det andra handtaget i handen. Det är inte svårt att pressa ihop en grensax med en hand när man kan ta stöd mot något. Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar för mig men jag hinner inte räkna till 3 mellan bedövning och att huvudet är avklippt.

Naturligtvis skulle man kunna använda en sekatör men käftarna på sekatörer är mycket mindre och man får inte grepp om hela halsen på en större höna.  Sekatör är nog mer lämpligt till kycklingar och dvärghöns precis som sax duger till vaktlar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jogar

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 13 apr-12 kl 20:56 »
Tonisk-kloniska anfall ("grand mal")
Den mest välkända typen av epileptiska anfall. De börjar med att personen blir stel i hela kroppen (tonisk kramp). Därefter faller han/hon medvetslös omkull med rytmiska muskelryckningar (kloniska kramper) i hela kroppen. Anfallen upphör i regel efter någon eller några minuter. Anfallet är i sig inte skadligt men det finns risk för skador vid fallet

Kringlan

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 13 apr-12 kl 21:39 »
Jag får en sån där löljig tanke att jag kommer att ångra mig efter jag slagit den medvetslös. Någon kanske säger du den där tuppen ville ju jag ha! Är det i teorin oftast kört efter de är medvetslösa och man slår så hårt så de typ krossar skallen eller kvicknar de till om de får ligga en stund sen och lever lyckligt vidare  ??? Vill nog få ett hum om när slakten inte går att avsluta längre....

Ang. ovanstående: Jag tycker det enda svaret är att slakten inte går att avsluta när du börjat bedöva.  Djurets väl och ve styr att man ansvarsfullt bestämt sig för slakt/avlivning och inte ändrar sig mitt i.

Man slår ju faktiskt djuret så hårt i skallen att det blir medvetslöst och kraften i slaget är nog oftast större än vad som krävs, (man vill ju vara på säkra sidan,) och ger nog ofta skallskador
på djuret. Efter det är det inte säkert att något levande klarar att leva lyckligt vidare.

Bäst att tänka antingen eller, ingen tvekan kvar när hönan ligger på huggkubben!
« Senast ändrad: 14 apr-12 kl 00:13 av Kringlan »

fräsen

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 13 apr-12 kl 21:43 »
Det är bra att ha ngn kunnig med sig första gången som kan ta över om det behövs plus bistå med goda råd.

Ek

• Västergötland
« Svar #53 skrivet: 13 apr-12 kl 22:18 »
bedöving och bedövning dom flesta höns lär inte vakna efter du slagit dom i huvedet dom dör.. direkt men är bara hjärndöda först efter avblodning stannar hjärtat.Likadant är det väl med nöt ock svin som bultas men i enstaka fall när det tar dåligt kan dom vakna till efter ett tag. När det gäller ryckningar kan det variera ibland direkt men oftast lite senare.
« Senast ändrad: 15 apr-12 kl 01:21 av Sirpa »

Ingelavw

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 14 apr-12 kl 10:27 »

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 14 apr-12 kl 13:08 »
Sågade vi inte den längre upp i tråden?  Eller var det i det inlägget som cyberrymden slukade?  (Error Connection PRoblems, man blir ju ...  ja, det blir man >:D >:D )

Ingelavw

• Uppland
« Svar #56 skrivet: 14 apr-12 kl 13:56 »
Njao Trollmor,det hade nog inte försvunnit..va nog bara jag som inte kollat länken.
Men vi fortsätter nog att slakta som vi gör.. när vi nu hittat ett sätt som fungerar för oss.
Grensax...men en annan modell än den AzzoLina har.
Vi gör det tillsammans,eftersom vi tycker det är enklast så... så behöver man inte va rädd att missa. en håller i, en dundrar till och sen klipper av.
Det gör ont i hjärtat varje gång,men gör gott i magen när man får laga till sitt kött.
Sen känns det härligt att veta hur bra fågeln haft det här på gården.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #57 skrivet: 15 apr-12 kl 09:47 »
Som jag nämnt tidigare i den här tråden så har jag avlivat en enda höna i mitt liv (hittills). Jag hade bara sett det på riktigt en enda gång (på ca 15 meters håll pga min feghet!). N

Jag tycker av någon anledning att det känns hemskt makabert att svinga hönan i fötterna, runt runt och hade ingen framgång med det när jag försökte avliva min första höna. Kan man istället ta hönan runt kroppen, med huvudet ifrån mig och drämma huvudet mot en huggkubbe, uppifrån och ner, så hårt jag kan för att bedöva hönan. Är det någon här som har provat det/gör så?

Man är ju rädd att missa. Att dom ska dra in huvudet mot kroppen liksom. Att ta den i fötterna och slå mot en stolpe eller liknande känns också osäkert. Tänk om jag missar och träffar stolpen med kroppen istället ...  :-\

Trollmor

• -
« Svar #58 skrivet: 15 apr-12 kl 22:36 »
Jaha, då är vi en till som faktiskt skulle vilja ha en sån anordning då, som TS efterfrågar.  Är det månne läge att TS startar en tråd på Meka-tavlan, och lägger en länk till denna tråden där, samt en länk till meka-tråden i den här tråden, så att vi kan hitta båda trådarna?

Sussilo

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 15 apr-12 kl 22:44 »
Jag tycker av någon anledning att det känns hemskt makabert att svinga hönan i fötterna, runt runt (...)  Kan man istället ta hönan runt kroppen, med huvudet ifrån mig och drämma huvudet mot en huggkubbe, uppifrån och ner, så hårt jag kan för att bedöva hönan. Är det någon här som har provat det/gör så?

Jag håller med dig! Det går mycket bra att bedöva hönan på det sätt som du beskriver, bara du håller ett stadigt tag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser