Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  obekanta bönor-provodla gratis!  (läst 16798 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: obekanta bönor-provodla gratis!
« Svar #60 skrivet: 06 jul-12 kl 14:44 »
Här har sagan om bönorna tagit slut. Det har varit ett elände med bönorna i år. Jag odlar många olika sorter och det har inte gått bra för någon. De grodde knappt, växte dåligt och tynade till sist bort. Nu har de fått dödsstöten i form av mina klumpklossar till kalkoner. De har aldrig varit i köksträdgården innan men nu har de krafsat och knipsat av återstoden av bönorna. Så tyvärr kunde jag inte bidra med något. Önskar alla andra lycka till och hoppas att andra får utsäde så man kanske kan köpa lite så småningom.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #61 skrivet: 07 jul-12 kl 23:14 »
Här har sagan om bönorna tagit slut. Det har varit ett elände med bönorna i år. Jag odlar många olika sorter och det har inte gått bra för någon. De grodde knappt, växte dåligt och tynade till sist bort. Nu har de fått dödsstöten i form av mina klumpklossar till kalkoner. De har aldrig varit i köksträdgården innan men nu har de krafsat och knipsat av återstoden av bönorna. Så tyvärr kunde jag inte bidra med något. Önskar alla andra lycka till och hoppas att andra får utsäde så man kanske kan köpa lite så småningom.
Tråkigt men får hoppas att kalkonerna smakar väl när så är dax.
Gällande utsäde har jag över av andra sorter.
Bönåret har inte varit lätt i år, har en del bakslag själv.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #62 skrivet: 19 jul-12 kl 08:53 »
Nu blommar borlottin!

De tvåfärgade är över 4 meter höga och de bruna är nog i alla fall 2½ meter...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #63 skrivet: 19 jul-12 kl 20:47 »
Nu blommar borlottin!

De tvåfärgade är över 4 meter höga och de bruna är nog i alla fall 2½ meter...
Mäktigt och rolig läsning. Nu hoppas vi på baljsättning :)

djeen

• Ångermanland
« Svar #64 skrivet: 21 jul-12 kl 19:31 »
Nu har äntligen min tvåfärgade fått lite fart! Är cirka halvmetern nu! :)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #65 skrivet: 21 jul-12 kl 20:23 »
Tjusigt.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #66 skrivet: 26 jul-12 kl 13:38 »
Här blommar nu den bruna, den är ca 3 meter hög och klänger på växthusets utsida.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #67 skrivet: 26 jul-12 kl 15:18 »
En väldigt vacker blomma. Hoppas nu värmen håller i sig för skörden ska bli spännande att se.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #68 skrivet: 13 aug-12 kl 12:09 »
Hej. Hur går det med bönorna? ;D

djeen

• Ångermanland
« Svar #69 skrivet: 13 aug-12 kl 15:45 »
Hej. Hur går det med bönorna? ;D

Min växer på sig som sjutton nu. Tror att det är blommor på G..

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #70 skrivet: 13 aug-12 kl 19:17 »
Min växer på sig som sjutton nu. Tror att det är blommor på G..
:D

christelle

• Blekinge
« Svar #71 skrivet: 14 aug-12 kl 00:01 »
De bruna bosnierna har hämtat sig och är nu dryga metern och på väg över ett gatt för att sällskapa med vinet som klänger på växthuset. Borlotti? har tydligen blommat för där hänger ett par baljor med bönor men de är inte högre än de vanliga vaxbönorna.
« Senast ändrad: 14 aug-12 kl 00:05 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #72 skrivet: 14 aug-12 kl 21:13 »
De bruna bosnierna har hämtat sig och är nu dryga metern och på väg över ett gatt för att sällskapa med vinet som klänger på växthuset. Borlotti? har tydligen blommat för där hänger ett par baljor med bönor men de är inte högre än de vanliga vaxbönorna.
Trevligt :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #73 skrivet: 19 aug-12 kl 13:48 »
Här finns det gott om både bruna och borlottis

De tvåfärgade blommar, om än lite snålt, och att par små bönskidor hänger där också nu!  :D

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #74 skrivet: 19 aug-12 kl 19:30 »
Mycket spännande.

djeen

• Ångermanland
« Svar #75 skrivet: 20 aug-12 kl 16:44 »
Min tvåfärgade blommar fortfarande inte. Däremot växer den i rasande fart, och den har helt trasslat ihop sig med en blomsterböna - och den blomsterbönan blommar för fullt. Bra att se att det är vita blommor som skall komma. Då ser jag direkt skillnaden eftersom blomsterbönan har knallröda.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #76 skrivet: 17 sep-12 kl 19:44 »
har varit dålig på att skriva i tråden men nu när vi passerat halva september undrar jag hur bönodlandet går.

djeen

• Ångermanland
« Svar #77 skrivet: 18 sep-12 kl 13:30 »
har varit dålig på att skriva i tråden men nu när vi passerat halva september undrar jag hur bönodlandet går.

Det blev aldrig mer än blomknoppar här...
Plantan lever fortfarande men det händer inget - alldeles för kallt antar jag. Det var en frostnatt i augusti som plantan klarade (troligtvis tack vare att den är planterad i en varm bänk i bästa söderläge utanför huset), men nu när det ligger runt nollan varje natt så har allt i bönväg liksom givit upp.

Ledsen, men jag kan inte skicka något nytt utsäde tillbaka till dig. Men det var ett roligt försök! :)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #78 skrivet: 18 sep-12 kl 16:27 »
Det blev aldrig mer än blomknoppar här...
Plantan lever fortfarande men det händer inget - alldeles för kallt antar jag. Det var en frostnatt i augusti som plantan klarade (troligtvis tack vare att den är planterad i en varm bänk i bästa söderläge utanför huset), men nu när det ligger runt nollan varje natt så har allt i bönväg liksom givit upp.

Ledsen, men jag kan inte skicka något nytt utsäde tillbaka till dig. Men det var ett roligt försök! :)
Ingen fara. Det var och är ett försök. Se hur sörlänningarna klarat sig.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #79 skrivet: 04 okt-12 kl 11:44 »
Här går det bara fint! I september kom äntligen blommningen igång! Tyvärr har vi ju bra kallt nu, så hur många skidor som hinner utvecklas tillräckligt för utsädesskörd vet jag inte, men de här tror jag på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

234 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser