Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när sätta ut unghöns till de övriga???  (läst 3007 gånger)

knatt

• Finland
när sätta ut unghöns till de övriga???
« skrivet: 11 maj-12 kl 13:33 »
nåja, nu har småflickorna bott ensamma i kaninburen snart en vecka, med värme lamppa på natten och ruggiga dagar även på dagen.
men när och hur ska man sätta ihop dessa 2 7-8 veckor gamla hönor till resten?
ska man bra sätta in dom i samma inhägnad me de andra ( 4 hybrider och en tupp) eller ska man sätta in dem i inhägnaden i en skilld bur till att börja med så de kan bekanta sej på tryggt avstånd??
har inte gjort sådant här tidigare så jag behöver råd, tack!!

Meija

• Alf
    • Småland
SV: när sätta ut unghöns till de övriga???
« Svar #1 skrivet: 12 maj-12 kl 15:19 »
8 veckor och fjädrar har jag läst mej till här.Och så ska man kanske ha dem i en egen liten bur Så de får vänja sej vid varandra sedan kan man släppa ihop dem under uppsikt.Så här gjorde iaf jag med tre nya hönor små Tillsammans nu med större blandisar Brahma.De små har så de kan komma undan de större om det behövs.Andra här på forumet som vet betydligt mer än jag som själv är nybörjare!! Lycka till!!/Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

knatt

• Finland
« Svar #2 skrivet: 12 maj-12 kl 15:49 »
tack!
jag satt dem i samma inhägnad, men i skill liten bur. vet inte om höns funkar så att de vänjer sej med varann först igenom gallret, men det har gått bra. en hönskunnig jag frågade tyckte att unghönsen borde bli mint 3 månader före man sätter ihop dom med vuxna.
dessa 2 ska bli rätt så stora så jag tror det blir om några veckor kanske.

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-12 kl 17:19 »
Jag sätter ut dom till dom vuxna när dom är två månader.
Det funkar jättebra.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-12 kl 08:04 »
När de är 8 veckor ser de andra hönsen dem som "småungar", och inte som konkurrenter, och det kommer inte att bli bråk vid ihopsläppandet. Är betydligt stridigare när en släpper ihop vuxna djur med en flock!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

knatt

• Finland
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 12:13 »
jag ställer oxo jag en fråga här. jag har 4 hybrider och en tupp. för 3 veckor sedan köpte jag 2 kycklingar(unghöns) som nu är 8 veckor. de ska bli stora och börjar snart ha samma storlek som hybriderna.
men när kan jag försöka sätta "småflickorna" tillsammans med hybriderna? de bor nu i en egen bur , men de är i samma inhängnad som hönsen..
tacksam för svar!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 20 maj-12 kl 18:46 »
Men ni som inte släpper ihop dem förrän de är 8 veckor, får kycklingarna alltså inte komma ut och äta gräs och leta insekter innan dess? Känns så tokigt då kycklingarna så väl behöver proteinet och solljus och ämnen från grönfodret?
Kycklingarna får gå i utebur med sin mamma, flyttar buren varje dag så de alltid får nytt och fräscht gräs att gå och äta på.

8-veckors kycklingar går bra att släppa ihop med resten av flocken, ja, knatt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser