Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga hus av lastbilsflak  (läst 10886 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: bygga hus av lastbilsflak
« Svar #20 skrivet: 18 maj-12 kl 23:00 »
Tror nog att man kan ställa av och köra med LGF-skylt men vet inte förutsättningarna i detta fall. kan Cirkus Scott så kan väl vi vanliga dödliga?  Funkar ju t.o.m. med husvagn om man låser fjädringen.

Nja...    Dom kan inte riktigt heller, Cirkusar har dispens för transport av sina bostadsvagnar.
Tivolin då måste bostadsvagnen ha en funktion som lotteri, körkontroll eller något annat.
Men kallar man sin vagn omklädnings, fikarum eller värmestuga så är det ok. En husvagn är därimot svårare att få gillad av polisen ens med spärrad fjädring. Men hänger du den bakom ett karusellfundament så är det inga problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 18 maj-12 kl 23:09 »
Nja...    Dom kan inte riktigt heller, Cirkusar har dispens för transport av sina bostadsvagnar.
Tivolin då måste bostadsvagnen ha en funktion som lotteri, körkontroll eller något annat.
Men kallar man sin vagn omklädnings, fikarum eller värmestuga så är det ok. En husvagn är därimot svårare att få gillad av polisen ens med spärrad fjädring. Men hänger du den bakom ett karusellfundament så är det inga problem.

Jag ringde vägverket om min husvagn. "Låser man fjädringen permanent" och skickar intyg om hur man gjort så går det bra. Vill minnas de ville någon annan skulle smida och intyga men när jag presenterat mej gick det bra att göra det själv. ;D
LGF-skylt och lysen i vanlig ordning måste det va men inga bromsar eller besiktning. OM det finns bromsar måste dessa fungera enligt norm!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Misse

• nr 9424
« Svar #22 skrivet: 02 jun-12 kl 15:11 »
Med tillstånd (och utmärkning osv) så funkar upp till 360 cm.
Utan tillstånd med utmärkning är ok upp till 310 cm.
Klart man (jag) vill ha en välisolerad låda att bo i.  Skulle jag bygga så hade jag gjort det brett ;D

Och att bygga på ett flak är smart. Med de kunskaper du beskrivit så fixar du lätt en bostad med lite frågehjälp!
« Senast ändrad: 02 jun-12 kl 15:19 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Bewe

« Svar #23 skrivet: 08 jun-12 kl 13:00 »
Jag skulle definitvt använda en container som desutom är anpassad till ditt ram. Den är ändamålsenlig för trafik och inbrottsäker, vilket kan vara räddningen när man rör sig i samhällets rand, Där i en "vagn" är man inget mer än en "tattare"! Ursäkta utrycket, det är inget som jag tycker själv men nåt jag har erfarit efter att ha bott i husvagn i Stockholms förorter i några år, sommar som vinter, har jag varit med om många besök och skadegörelse, En trist verklighet.

Vad gäller isolering skulle jag titta på hur det görs i en husvagn.

Vad gäller vikten på ditt flak så kan en 3 axlad bil på en BK 3 väg ha max 8 t axeltryck och 12 ton bougietryck så på en sån väg din 3 axlade ekipage får inte väga mer än 20 ton totalvikt. Så om din lastbils tjänstevikt är cirka 12 ton och den monterade lyftkrocken ytterligare 2 ton så finns kvar 6 ton för din ram, container och inredning men det borde räcka gott och väl... BK 3 väg är såna små härliga i kulturlandskapet ditt du säkert vill åka med din snigelskall ;-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser