Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben  (läst 14152 gånger)

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
SV: Kalkben
« Svar #20 skrivet: 11 jun-12 kl 17:49 »
Läs på om kalkben här på Statens Veterinärmedicinska Anstalt(SVA). Det är ju trots allt säkraste källan att få information ifrån http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Parasiter-hos-fjaderfa1/Fotskabbkalkben/

Enligt dom är behandlingen att borsta benen med vatten o lite såpa eller diskmedel. Sedan smörja in benen med tex vaselin eller annat fett. Enkelt och billigt och giftfritt.

Vi använder oss av rapsolja och vi har även lite hovtjära(89kr för en burk på Hööks eller för all del vilken ridsportbutik som helst) Vi blandar i lite o värmer sedan en stund i micron för annars blandas det inte. Sen tar jag på mig plasthanskar, min man håller i hönsen o jag tar en svamp o har på medlet på benen. En svamp suger ju i sig massor så man kan lixom hålla svampen runt benen o krama lite lätt så blir benet helt indränkt. Vi gör detta sent på kvällen när hönsen somnat så är dom lätta att plocka från pinnen o hantera. Inga problem alls o mycket enkelt sätt att behandla på.
Även ströbädden måste bytas ut eftersom kvalstret finns även där.

Mysan1

• Småland
« Svar #21 skrivet: 20 jul-12 kl 18:34 »
Jag hoppar in lite här i kanten  ;) men jag har en fråga och jag kommer bara inte på hur man skriver ett inlägg och lyckas få upp bilder. Men jag har en tupp som jag fick nyligen av en kompis faster, båda säger att det inte är något fel på min tupps ben (blandning silke och dvkochin) men tittar jag och läser här så har han kalkben. Nu undrar jag hur benen ska se ut om de är friska? Kan han ha så knögliga ben ändå vara ok? Han har inte ont men benen ser hemska ut.

Sen undrar jag över när i behandling mot kalkben man ska städa ur hönshuset? Innan? (kanske inte) Under tiden eller efter?

Tacksam för svar och hoppas det är ok att jag hoppar in i din tråd och frågar!

My

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 20 jul-12 kl 19:01 »
Roligt att NÅGON letar lite i gamla trådar innan de i paniksk förskräckelse öppnar en ny. Var det 157 trådar i samma ämne?
Tack Mysan 1  :-*

Hur jag gör finns längre upp och i ett otal andra trådar. Men så såg jag något jag missat innan:
Citera
vi använder salt i vår  matolja,  när vi tar bort kalkben... vet itne om det är det som gör att det går ganska så fort att få *bitarna att lossna*.. eller om det bara är för att döda kvalstrena ännu fortare... men effektivt är det...
vi har problem på våra gamla fåglar..

Varför i herrans namn vill man ha "bitarna att lossna" ?  :o Det som är så illa däran att det faller av, det FALLER ju av! Resten sitter kvar och ska väl sitta kvar?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mysan1

• Småland
« Svar #23 skrivet: 20 jul-12 kl 19:43 »
Vad tror du om det här benen då? Jag känner mig ganska arg just nu för att jag fått in det här bland mina höns och inte vet hur jag ska göra riktigt. Jag har läst en massa av inläggen men känner mig inte riktigt klar över hur jag ska städa hönshuset. räcker det med att byta strö och tvätta ur med såpavatten eller måste jag in med gift/ bakteriedödande medel?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 20 jul-12 kl 20:31 »
Du, det går inte att städa ur! OK om du har helkaklat och klinker som på ett slakteri eller bageri och kör på med alkalier och allt möjligt. Dock kommer du att få tillbaka det i alla fall.

Dehär är rätt illa angripna men häll matolja av någon sort i en sprayflaska med stråle. Så tar du en burk av vilken lädersmörja som helts eller helosansalva eller......ja vad som helst i salveform. En STYV tandborste är också bra men lögens att få tag på numera.
Spraya med oljan och massera in salva/smörjan ordentligt i tre-fyra omgångar. OM du fått tag på tandborste så borsta med den emellan annars går det att pilla. Det som ska bort är det som sitter mellan hornplåtarna, alltså inte själva plåtarna, en del kommer att trilla i alla fall. Det som sitter mellan plåtarna är skit från kvalstrena. Får du bort det och fyller på med smörja så kvävs kvalsterna. Upprepa med 4-5 dagars mellanrum tills det börjar se rent ut. 4 behandlingar bör räcka men det beror ju på hur du lyckas varje gång.

Om smörjan är svår att massera in så späd den med matolja.

Jag brukar ta hönan, samla ihop vingarna försiktigt. Om du är högerhänt: Sätt vänsterfoten på en upp-å-ner-vänd hink eller liknande. Stöd med armen mot knäet, lägg hönan på den vänstra sidan, då brukar de ligga stilla. Sen kan du jobba med smörjan och oljan med högerhanden om du placerar grejerna så du räcker dem lätt.
Glöm inte att det tar månader innan hornplåtarna som fallit bort ersatts av nya!

Du behöver inte klandra dig själv för att du fått in benkvalstrena. De finns överallt, mer eller mindre. En del höns har mer benägenhet att bli angripna, andra mindre. Man ser det sällan på unga höns.

Vi är några som använder Frontline Vet mot annan ohyra. En del tycker oss märka att detta hjälper även mot dehär kvalstrena.

Jag har gått över mina ikväll och ska till grannen och smörja benkvalster nu. Lökka te! (på ren småländska) Sä te um dä knävlas!
« Senast ändrad: 20 jul-12 kl 20:46 av TiB »

lena70

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 jul-12 kl 07:18 »
Enligt vår vetrinär, sägs vilda småfåglar bära viss skuld till detta med..Ett råd i förbyggande är att INTE mata hönsen i hönsgården, och ha små maskor i nätet, som inte småfåglar kommer in igenom. Om du har möjlighet, ta bort hönsen ifrån hönsgård/hönshus i ett par veckor, så städar sig allt, av sig självt ifrån skabben, eftersom skabb inte kan leva utan värddjur, mer en än viss tid..Själv använder jag hovsalva, skillingaryds finns i hästaffärer, en burk för nån hundralapp. räcker länge..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #26 skrivet: 22 jul-12 kl 08:54 »
Vad tror du om det här benen då? Jag känner mig ganska arg just nu för att jag fått in det här bland mina höns och inte vet hur jag ska göra riktigt. Jag har läst en massa av inläggen men känner mig inte riktigt klar över hur jag ska städa hönshuset. räcker det med att byta strö och tvätta ur med såpavatten eller måste jag in med gift/ bakteriedödande medel?
Bakteriedödande medel är ingen vits att använda då kalkben beror på ett kvalster. Och visst går det att städa och behandla bort om man är envis. Vill man köra helt giftfritt så måste man på med olja på alla hönsens ben ända upp till leden och göra det regelbundet. Städa ordentligt och byta sittpinnar.

Själv har jag många höns och det skulle vara ett heltidsarbete att oljedoppa alla ben om jag fick in benkvalster i hönshuset igen. När jag hade det sist behandlades hela gruppen med Ivomec Pour-on (receptbelagt) städade ordentligt och sedan dess har jag inte haft kalkben på mina höns.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mysan1

• Småland
« Svar #27 skrivet: 22 jul-12 kl 22:36 »
varannan gång jag läser alla dessa forum och trådar så blir jag så ledsen och tänker att jag inte borde ha höns alls och detta aldrig kommer försvinna, andra gången får jag värsta peppet och tänker att jag nog får bukt med detta. Men åhhhh, jag blir tokig. Det kommer sluta med att jag kör alla sorters behandlingar och huskurer på en och samma gång.   :'(

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 22 jul-12 kl 23:16 »
Du kanske bara skulle läsa varannan gång?  :D Det är inte ditt fel att de få kvalster. Å det räcker med en kur, vanlig matolja å så någon salva eller lädersmörja. Försvinner det på mina så försvinner det väl på dina?

Fru Pippi

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 08 aug-12 kl 01:18 »
Har nån testat om tjärsalvan 4ess funkar? Sån man har till hästar o smörjer på sår.
Jag söker nåt snällt som funkar men inte lyckats än.
Om jag behandlar dom på kvällen brukar jag torka av dom under fötterna så dom slipper halka hela natten o får sova i ro, fniss...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 08 aug-12 kl 09:25 »
Har nån testat om tjärsalvan 4ess funkar? Sån man har till hästar o smörjer på sår.
Jag söker nåt snällt som funkar men inte lyckats än.
Om jag behandlar dom på kvällen brukar jag torka av dom under fötterna så dom slipper halka hela natten o får sova i ro, fniss...

*håhå, jaja-ja.*  ::)

Citera
Dehär är rätt illa angripna men häll matolja av någon sort i en sprayflaska med stråle. Så tar du en burk av vilken lädersmörja som helts eller helosansalva eller......ja vad som helst i salveform. En STYV tandborste är också bra men lögens att få tag på numera.
Spraya med oljan och massera in salva/smörjan ordentligt i tre-fyra omgångar. OM du fått tag på tandborste så borsta med den emellan annars går det att pilla. Det som ska bort är det som sitter mellan hornplåtarna, alltså inte själva plåtarna, en del kommer att trilla i alla fall. Det som sitter mellan plåtarna är skit från kvalstrena. Får du bort det och fyller på med smörja så kvävs kvalsterna. Upprepa med 4-5 dagars mellanrum tills det börjar se rent ut. 4 behandlingar bör räcka men det beror ju på hur du lyckas varje gång.

Om smörjan är svår att massera in så späd den med matolja.
Jag brukar ta hönan, samla ihop vingarna försiktigt. Om du är högerhänt: Sätt vänsterfoten på en upp-å-ner-vänd hink eller liknande. Stöd med armen mot knäet, lägg hönan på den vänstra sidan, då brukar de ligga stilla. Sen kan du jobba med smörjan och oljan med högerhanden om du placerar grejerna så du räcker dem lätt.
Glöm inte att det tar månader innan hornplåtarna som fallit bort ersatts av nya!

Ninan

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 08 aug-12 kl 10:54 »
Du kan beställa Harker-Mectin receptfritt från England. Det har samma verksamma ämne som Ivomec, alltså ivermektin. Det finns i lite olika styrkor beroende på storlek på djur (finns från typ hamstrar och möss upp till nötdjur och annat stort). Den till duvor skall vara bra även till höns. Den är lite lagom stark. Om det var 1 droppe till duvor så tror jag de tipsade om 3 droppar till stora höns. Men det kan du söka runt lite på så jag inte luras  :-X
Har inte provat själv men det skall tydligen fungera bra. Och som sagt, samma ämne som det som Azoo-Lina tog hjälp av. Den funkar mot ett antal olika maskar, löss och kvalster.

Lycka till!!

beckstern

• Halland
« Svar #32 skrivet: 24 aug-12 kl 22:18 »
har äntligen lyckats att massera in matolja på dom små fötterna i skydd av mörkret...dom gick fan inte o fånga dagtid!2 st av 5 har början till kalkben så jag hoppas det hjälper o smörja in :-\ jaja vi får se hur det funkar dårå :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 25 aug-12 kl 03:01 »
har äntligen lyckats att massera in matolja på dom små fötterna i skydd av mörkret...dom gick fan inte o fånga dagtid!2 st av 5 har början till kalkben så jag hoppas det hjälper o smörja in :-\ jaja vi får se hur det funkar dårå :)

;D ;D
Nej höns fångar man på kvällen när de flugit upp.  ;)

beckstern

• Halland
« Svar #34 skrivet: 09 maj-13 kl 22:03 »
skillingaryds hästsalva har fixat två nu! ;D  bara två kvar nu!  tuppen har klarat sej men fick en omgång förra veckan under protest :)

höna bönan

• -
« Svar #35 skrivet: 20 maj-13 kl 11:39 »
Jag köper jod på samma ställe där jag köper hönsfoder. Där finns det ,lite större flaska. Använder det på alla mina djur. När sår uppsstår och det ska tvättas rent. Även på uppskrapade barnknän .Och vuxnas småskavanker.
Det kanske finns i zoo affärer om man inte vill ha en stor flaska.
Har Gammelsvensk dvärghöns...Och Hedemora höns

mizzmaria

• Ångermanland
« Svar #36 skrivet: 28 maj-13 kl 19:40 »
Vi har använt  Skillingarydsalva (4 Ess) på våra mot kalkben och den funkar super! Lite knixigt är det med dom som har fjädrar på benen men det går det med :) Vi brukar smörja med en veckas mellanrum och det behövs inte så många upprepningar, oftast bara två-tre (hos oss i alla fall ;) )

Jodopax köper man där det finns hästartiklar, tex Granngården, Hööks m.fl. Detsamma gäller Skillingarydsalvan.

May

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 28 maj-13 kl 23:16 »
Orsaken till att de lågbenta hönorna med fler fjädrar kring benen snabbare blir drabbade är bl.a. att kvalstren har det varmt o gott och därför blir fler lite snabbare ;)
Jag har alltid använt olja om någon höna har visat början till kalkben och det funkar utmärkt. Olja, fett och silikon dödar dessa kvalster inom 1 timme, hindrar deras förmåga att andas.
Jag brukar behandla 2 gånger med 2 dagars mellanrum.
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

211 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser