Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm eller pool?  (läst 3804 gånger)

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
Damm eller pool?
« skrivet: 10 jun-12 kl 16:09 »
Om två veckor är det dags för våra myskankor att flytta in och vi har såklart mycket att fixa. Eftersom de är ankor så måste de ju ha badmöjlighet och jag tänkte först köpa en enkel barnpool i hårdplast som de kan bada i. Men sen fick jag se en fin typ av damm som man gräver ner och började fundera på en sådan istället. Fördelen med damm tänker jag är att det blir lite roligare för ankorna. Dammen rymmer 250 liter, så det är lite mer yta att simma på också. Nackdelen tänker jag kanske är att den blir svårare att rengöra. Vad säger ni erfarna ankägare? Är man korkad om man anlägger en nedgrävd damm till myskisarna? Finns det några egentliga fördelar med nedgrävd damm jämfört med plastpool (förutom att nedgrävd damm är snyggare)?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Valmet

• Gäst
SV: Damm eller pool?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-12 kl 16:18 »
Det trista är att ankorna svinar ner nåt fruktansvärt.

Jag har haft ett badkar, med en ramp för dem att gå i och ur.
Välte ut vattnet en gg i veckan. Då var det helt geggigt.
Senare i sommar när värmen kommer så skulle man behöva tömma oftare.

Ankor är otacksamma skitgrisar :-\
Om du vill ha en riktig damm så måste det vara med en pump å nån slags filter.
Svindyrt

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jun-12 kl 16:54 »
Våra ankor badar i en pulka. Byter vattnet varje dag. Vi hade också ett badkar ett tag, men det är ju hopplöst att hålla rent. Att gräva ner en pool åt ankorna ser jag bara nackdelar med.

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #3 skrivet: 10 jun-12 kl 18:03 »
Ingen damm alltså.

Våra ankor badar i en pulka. Byter vattnet varje dag. Vi hade också ett badkar ett tag, men det är ju hopplöst att hålla rent. Att gräva ner en pool åt ankorna ser jag bara nackdelar med.
En vanlig pulka? Vad blir det för djup i den? Vad vill de ha för djup egentligen?
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

TheoA

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-12 kl 18:18 »
Jag kommer att ha en gammal plastbåt som ligger och skräpar här hemma. Tippar på att den rymmer 1000 liter. Kommer ha ramp upp till den. Lätt att välta och tömma och flytta :) Vet dock att det är ett hål i den med det går ju att laga
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 jun-12 kl 18:25 »
Man kan ju även göra enkelt för sig och lägga ut stockar och lägga en pressening(stavning?) över och sen fylla på med vatten .. och självklart kan man ju pynta och fixa med den så det blir lite snyggare :) Så hade jag tänkt att göra när mina ankor ska flytta in i gården när dom är tillräckligt stora. Då kan man ju även välja om man vill bygga "dammen" i ett hörn eller i mitten. Så är det bara att dra loss presseningen så att vattnet åker ut och sen fylla på med nytt :) Jag hade även tänkt att lägga några stockar nedanför så att dom får ett liten "solbäck" och så att dom lättare kommer i vattnet, Jag kommer att ha den i ett hörn så att den tar så lite plats som möjligt.
Ha en underbar dag! :)
// Carro

Kopparkastrullen

• Rätt använt är livet långt nog..
    • Södermanland
    • Drakankan
« Svar #6 skrivet: 11 jun-12 kl 18:09 »
Våra ankor är överlyckliga över sin pool i plast. ser ut som ett äpple, sån där sandlåda till barn. Billigt o enkelt. Bara att välta ur vattnet o geggan o fylla nytt. Inget jobbigt alls. Det sköter våra barn, det är deras syssla :) Om du tittar på min blogg så finns en bild där :) http://drakankan.thecas.se

Ska du anlägga damm som ju visserligen är jättefint o inte alls konstigt att göra till sina ankor tycker jag, så blir det ju ganska kostsamt eftersom du måste ha pump o annat. Det är som tidigare sagt, ankor skitar ner något fruktansvärt! Bara deras vattenhink dom dricker ur är en tjock gegga i botten...sommartid med värme o allt som medföljer så skulle det stinka apa o vara en bakteriehärd om det inte byttes varje dag.  En presenning är en bra ide, men man måste nog ha något styvare än press, tex nån tjockare plastmatta av nåt slag. För dom har ju klor o jag skulle tro att en press går sönder rätt fort, för dom badar ganska så ivrigt :) o då måste man nog dessutom ändå ha en grop under för det blir inte så mycket att bada i annars. Vår fågeluppfödare han har grävt en grop o lagt en tjockare plast i o den är högre i ena kanten för att enkelt kunna spola ur den o tex ta en sopkvast o sopa ur när man gör rent. Tyvärr har jag inget foto på den men det ska jag ta när vi åker dit o hämtar våra avelsägg efter midsommar. För en sån lösning funderar jag själv på. Men vårt badkar funkar så himla bra ändå.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 jun-12 kl 18:14 »
En vanlig pulka? Vad blir det för djup i den? Vad vill de ha för djup egentligen?

Ett par decimeter kanske? De simmar ju inte omkring i pulkan, utan badar i den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

256 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser