Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aj aj, hål i simhuden!  (läst 1822 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Aj aj, hål i simhuden!
« skrivet: 12 jun-12 kl 18:14 »
Dumma jag :( Råkade välta ner en planka med en spik i idag, tog inte upp den direkt och tänkte "äh, där borta går väl inte gässen". Sen hör jag en gås skrika, springer ut och ser då självklart en av gässen sitta fast på spiken! "Tur" var så satt spiken bara i simhuden så det blev inget sår, blöder inte eller så. Ska jag göra något med hålet eller bara låta det vara?

Självklart är plankan borta nu och nästa gång jag välter en planka ska jag ta upp den  ;D  ;D
« Senast ändrad: 12 jun-12 kl 18:32 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Squig

• Västergötland
SV: Aj aj, hål i simhuden!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-12 kl 06:18 »
Jag hade en anka som förfrös simfötterna. Efter detta fick hon en infektion, en blåsa ned var. Jag fick rådet att tvätta och hålla det simfoten torr för att undvika infektion, men det gick sim sagt inte. Ändå var hon isolerad inne.
Nu var visserligen den har ankan sen i tillväxten och det var vinter.

Ankan fick tas bort. Alternativet när de fått en infektion var annars att ge antibiotika två gånger om dagen i två veckor, vilket inte är lätt med fåglar.

Du bör hålla koll på såret och jag hoppas att det finns någon annan här som har met konkreta råd.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 13 jun-12 kl 07:15 »
Om det bara är ett rent sår i simhuden, så bör det läka utan problem, bara man ser upp så att det inte blir infekterat. Rent vatten att dricka och bada i flera gånger om dagen är bra, i övrigt tycker jag att man ska lämna den i fred om såret ser bra ut. Låt bli att fånga in fågeln om den inte har någon infektion, om den inte är van att bäras/lyftas/fångas, så stressas den bara, och stress är inte bra för läkningen. Man riskerar dessutom att den skadar sig mer när man jagar runt den för att fånga den.

Fota gärna, och om det blir sämre, så ställ fler frågor, så får du säkert bra råd för att göra i den situationen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 13 jun-12 kl 10:24 »
Min gås hanne hade ett par cm stort hål i simhuden mellan tårna en dag när jag kom hem från jobbet för ett par veckor sedan. Nu är det läkt och det enda jag har gjort är att kolla på hans fot på håll  ;) Han vaktar både fru och barn så han gillar inte att bli pysslad med om man säger så ::) Naturligtvis hade jag tagit fajten med honom om såret sett infekterat ut men så länge allt såg fint ut så avstod jag för att inte riskera att skada honom och mig i det slagsmål som förmodligen uppstått om jag skulle fånga honom  :P

Håll koll och ingrip om det behövs. Annars är det nog lugnast för både dig och gåsen att låta såret läka av sig själv  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 13 jun-12 kl 11:03 »
Jag håller koll och sånt. De är bara 7 veckor och är rätt tama. Så det är inga problem att lyfta upp de.
Hålet är väl kanske en halv cm stort, men det blöder inte och han verkar inte ha ont.
Hur kommer det bli, kommer det läka ihop helt och hållet eller kommer han alltid ha ett hål i simhuden?  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 13 jun-12 kl 22:14 »
Svårt att säga när man märker ankor, gäss eller kycklingar med håltång så brukar det växa ihop och bli ett litet ärr kvar. Men då gör man ju de pyttelilla hålet när dom är daggamla.

Hålet i min gåshannae fot är ca 5 cm så det lär inte växa ihop :-\ Men men han verkar inte bry sig som tur är  :D

Jag får väl skaffa honom någon fräck piercing tunnel  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 13 jun-12 kl 22:16 »
Och innan någon tror att jag menar allvar med att sätt piercingsmycken på min gåshannes fot så är et väl bäst att jag berättar att det var ett skämt  ;)

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 13 jun-12 kl 22:23 »
hahahha  ;D  ;D denna har väl 1x1cm stor hål :) det har "torkar" idag, dvs blivit hårdare i kanterna på hålet. ANnars ser det fint ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser