Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpa  (läst 22437 gånger)

Draupner

Såpa
« skrivet: 26 nov-06 kl 20:21 »
Jag vill göra egen såpa. Det måste väl vara möjligt? Vet någon hur? Jag har försökt hitta info. men det verkar svårt.

sofia på gotland

Re:Såpa
« Svar #1 skrivet: 26 nov-06 kl 20:55 »
Jag gjorde egen såpa,men det var några år sedan, så receptet är inte helt intakt.

Du behöver matolja och lut.

Egen lut gör man av aska och vatten. Det ska vara bra aska, gärna av björk eller ekved och den ska vara väl förbränd, dvs vit och fluffig, inga sot, tjär eller kolrester. Sedan finns det hundra recept på hur länge det ska stå i blöt och vad kärlet ska vara av för material, det kan i alla fall absolut inte vara av aluminium, som fräts sönder tills du har ett durkslag istället för kastrull, och ett glaserat kärl av keramik eller emaljerad plåt får etsningar på glasytan som aldrig går bort.

Det är knepigt att få rätt styrka på luten, har man inte tillgång till kemisk mätutrustning finns det nåt gammalt knep med ägg, typ att ett kokt flyter till två tredjedelar men ett rått sjunker, men jag minns inte. Jag fick aldrig den perfekta styrkan på mitt lut, det funkade bra som lut men gick inte att koka såpa av. Däremot utmärkt för att beta fnöske!

Köpt soda som späddes enligt såpreceptet till rätt lutstyrka gick bättre.

Luten och oljan skulle sedan kokas tills de gick ihop.

Du måste ha ett eget kök, det ska koka länge, länge och luktar inte så gott.

Slutord: Koka egen såpa kan vara spännande och lärorikt om man bara har ett fungerande recept (Skansen kan ha recept) men det är ingen slump att jag idag köper min såpa. Det är inte ekonomiskt och verkligen inte miljövänligt att göra den själv, med tanke på energiåtgången.

(Det finns också många andra saker som är mer lärorika och spännande att göra själv om du tycker att jag är en glädjedödare.)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 26 nov-06 kl 21:11 »
Hej!

Titta i forumet, där finns mycket info om tvål, att göra såpa är snarlikt.  Man ska använda en annan slags lut bara. Tänk på att luten är frätande innan den förenat sig med fettet.  
Låt dig inte nedslås av att andra har misslyckats!

Edgar

Draupner

« Svar #3 skrivet: 26 nov-06 kl 22:18 »
Jag tänkte att man skulle använda tallbarr i såpa. (Tack för svaren)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 26 nov-06 kl 22:48 »
Konventionell såpa görs ofta av något som heter tallfettsyra, som utvinns vid pappersmassakok.  För att den ska se "naturlig" ut färgas den grön och parfymeras, ofta med tallbarrsolja.

Edgar

martinki

• ljuspunkt
« Svar #5 skrivet: 27 nov-06 kl 12:50 »
Hej,

såpa gör Du med kaliumhydroxid och en fet olja /fett. Varje olja /fett behöver olika mängder lut (kaliumhydroxid) för att förtvålas /försåpas.

Processen är lik den när Du gör tvål, men Du måste räkna ut oljans /fettets "lutkrav" först:

Har Du hittat ett värde för Din olja och för NATRIUMhydroxid, då ska Du multiplicera denna siffra med "1,40272". Då får du Ditt värde som gäller för en totalförtvåling /-såpning med KALIUMhydroxid.

Du behöver nog mer vatten än vid tvålkoket och så vill Du säkert stå vid sidan om (iförd i skyddskläder!) och röra om i potten eftersom jag antar att den såpan ska kokas färdig direkt.

Martin

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser