Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fluglarver i magen?  (läst 1581 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Fluglarver i magen?
« skrivet: 07 sep-10 kl 08:54 »
Om höns får mask, vad är det bästa medlet? min fråga är egentligen om det finns något bra receptfritt som tar ex fluglarver ??? Nu skall ochyran bort...

Fluglarver ??? höns kan inte få fluglarver vare sig i magen eller hönshuset.
Hönsen äter upp flugorna och skulle det finnas fluglarver så smaskar dom i sig dom på några sekunder  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
SV: Fluglarver i magen?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-10 kl 11:31 »
Fluglarver ??? höns kan inte få fluglarver vare sig i magen eller hönshuset.
Hönsen äter upp flugorna och skulle det finnas fluglarver så smaskar dom i sig dom på några sekunder  ;D

Min stackars höna var hängig härom veckan, till min fasa upptäckte jag att hon hade fulla kloaken med fluglarver :o.
Dom hade börjat äta ur henne så tarmarna hängde ut och det rann blod.
Hon avlivades direkt!!
Har hört att det hänt fler på både höns, kanin och lamm.
Så det är klart att det kan komma fluglarver både på djuren och i gödselbädden -tyvärr!
Är så himla äckligt!!
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 07 sep-10 kl 12:42 »
Har läst om detta i flera trådar, usch vad hemskt.   :'( Skall tydligen vara styngflugan som är skyldig. Man ser ofta deras ägg fastsatta på hästars päls, framför allt på benen & manen. Kanske fäster äggen i fjädrarna på varma & fuktiga ställen också, då låter ju området runt kloaken som ett ypperligt ställe.  :-\ Känner att jag spekulerar lite nu, minnet från de tidigare trådarna är lite vagt, men jag minns i alla fall att styngflugor nämndes. Vet dock inte om man kan ge några medel mot det...
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-10 kl 14:18 »
Så det är klart att det kan komma fluglarver både på djuren och i gödselbädden
Ja om djuret har sår så kan det bli fluglarver i såret.

Fluglarven kommer då ifrån flugor som dras till såret och däri placerar sina ägg. Efter bara några timmar förvandlas äggen till larver.
Men dessa är ju inte inälvsparasiter som finns inuti hönan och som man kan maska bort!
som TS trodde vad jag kunde läsa.

Fluglarver i hönsens gödselbädd krafsar ju hönsen upp och äter upp, proteinfoder  >:D  (jag har själv aldrig sett en enda fluga i mitt hönshus)

Min stackars höna var hängig härom veckan, till min fasa upptäckte jag att hon hade fulla kloaken med fluglarver :o.
Dom hade börjat äta ur henne så tarmarna hängde ut och det rann blod.
Med "dom" menar du väl de andra hönsen.. inte fluglarverna.
Fluglaverna kan inte "äta" så tarmen trillar ut på någon dag men det kan de andra hönsen (som först hackar efter larverna och sedan det röda blodet..)
« Senast ändrad: 07 sep-10 kl 15:51 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #4 skrivet: 07 sep-10 kl 23:06 »
Det var larverna som var "dom"...trodde jag ???
Tänkte att dom käkade upp hennes tarmar... :o
Eller är det inte så?
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 08 sep-10 kl 00:48 »
Kan tänka mig att både larver & andra höns hjälptes åt med det i så fall.  :-\ Observera dina höns lite extra & se till att ingen av dem utvecklade det till en hobby... Knappast troligt eftersom det antagligen pågick under väldigt kort tid, men bättre att vara för säker än osäker.

Jobbat i grisstallar där grisknorrar & öron ibland anses som smärre delikatess bland grisarna.  :(

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 08 sep-10 kl 11:35 »
Jag har lärt mig att fluglarver bara äter på död vävnad. Men det kanske kan gå överstyr när dom blir väldigt många. Det blir ju hur som helst snabbt död vävnad i och kring ett sår, och hackar dom andra hönsen sönder kloaken i jakt på larverna så blir det nog snabbt väldigt, väldigt otäckt...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 sep-10 kl 12:16 »
Halkar väl ur ämnet kalk men jag använder en spray som heter Nulbid som används i grisstallar mot bl.a svansbitning men kan användas sparsamt på höns. Sprayar på mobbade eller särskilt utsatta höns för att undvika hackning.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-10 kl 19:06 »
Har läst om detta i flera trådar, usch vad hemskt.   :'( Skall tydligen vara styngflugan som är skyldig. Man ser ofta deras ägg fastsatta på hästars päls, framför allt på benen & manen.
Styngflugan har häst och åsna som värddjur. Höns kan inte bli infekterade.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #9 skrivet: 08 sep-10 kl 19:35 »
Styngflugan har häst och åsna som värddjur. Höns kan inte bli infekterade.

Bra, då är dom uteslutna! Och minns nu sprayen till grisarna, bra idé  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser