Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför har hönan ihjäl kycklingarna?  (läst 1566 gånger)

Ingrid68

• -
Varför har hönan ihjäl kycklingarna?
« skrivet: 08 okt-12 kl 07:33 »
Finns det något svar egentligen?
Vi har en flock hedemorahöns. Det är ordning och reda i flocken. Sommaren har flutit på som den brukar. Vi har tagit bort några ungtuppar som ställde till lite oreda men lugnet har lagt sig.
Vi har haft tre kullar med kycklingar, 3 olika hönor som ruvat. Två förstagångsruvare och så Laxan som är gammal och van.
För 4 veckor sen la sig Laxan igen. Vi la under 8 ägg. Endast 3 kycklingar kläcktes. Vi brukar alltid vänta med att stänga in henne i en bur i hönshuset tills de första kycklingarna visat sig för att inte oroa för mycket och det har alltid fungerat prickfritt. Denna gången dog först den ena kycklingen ofarklarligt efter 3 dagar. Dagen efter hittade vi den andre död på morronen. Hm fyrbenta? Nej vi har ganska hyfsat råttsäkrat och andra djur är otänkbart. Mycket märkligt.
På eftermiddagen när jag gav dem mat så flög fan själv i Laxan och hon satte igång och jaga den enda kvarvarande kycklingen, bet den och slängde iväg den, sprang efter och hackade och pickade ... mitt framför ögonen på mig. Jag försökte distrahera henne och då angrep hon mig men sen struntade hon väl i mig när hon kom på att det var ju den där fördömda kycklingen som är fienden ... Så hon satte efter den igen och han sprang och skrek för sitt liv ... men det var kört förståss. Kycklingen dog.
Varför gör hönan så? Laxan är nu ett minne blott. Ja vi tog bort henne. En höna som beter sig så vill jag inte ha i min hönsgård.
Dessutom är jag till 99 % säker på att det var Laxan som var ivrigaste äggätaren förra vintersäsongen. När de sen började gå ut mer och mer så försvann beteendet och äggen fick vara i fred igen så därför fick hon vara kvar då men nu är hon borta.
Men man undrar ju ändå vad som triggar igång ett sånt beteende. Någon av er vana hönsägare som har några tankar?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

TouchOfRed

• Skåne
SV: Varför har hönan ihjäl kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 08 okt-12 kl 09:20 »
Jag har varit med om något liknande för några år sedan! Då var det en brahmahöna som ruvade fram 3 kycklingar...ska nog tilläggas att detta var tidig vinter och jag bodde då i norrbotten (=för kallt utomhus för hönsen och bara några plusgrader inne i hönshuset). Men hönan ville ruva ändå och jag tillät det. Som sagt så kläcktes 3 kycklingar. Redan första dagen ute ur redet dog en av dessa. Misstänker att hon inte värmde den tillräckligt och att den då frös ihjäl, den var dessutom lite mindre än de andra. Några dagar senare dog nästa. Den blev troligen ihjälhackad. Om det var av mamman eller någon annan i flocken vet jag inte, men misstänker att den kanske blev svag av kylan och därefter hackad på. Fram till detta verkade det som att mamman tog hand om de små som en höna brukar göra. Men när det endast återstod en ensam kyckling så blev mamman efter någon dag aggressiv mot denna och jagade den, hackade den och slutade värma den trots att den skrek efter värme. Tillslut tog jag den ifrån henne och födde upp den under värmelampa istället.  :(

Kan det vara så att om det endast återstår en kyckling så anser inte vissa höns att det är lönt att föda upp den, bättre att lägga energin på att ruva fram fler kycklingar och föda upp dessa istället? För att få mer spridning av sina gener? Det är en teori jag har. :) Dock spricker den teorin lite då jag har haft höns med endast en eller två kycklingar som fött upp dessa utan några problem... ::) kanske individvariation?  :)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 08 okt-12 kl 09:42 »
Tack för ditt svar. Det är en teori som kanske höll om hon inte tidigare haft ihjäl de andra två oxå.
Det kanske är som jag misstänker: Det finns inget klart svar utan bara gissningar och teorier.
Men det är intressant och ventilera sig.
Vi har funderat på brist av något slag (för sedan kalasade hon på kycklingen och de andra två var oxå kalasade på). Maken gissade på psykos av något slag om man nu kan omsätta det på en höna.
Jag ser fram mot fler tankar och teorier.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 okt-12 kl 14:13 »
Det är vell en av nackdelarna med naturruvning att ibland slår det slint...  :(
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 okt-12 kl 18:00 »
Nu har jag absolut ingen erfarenhet av kycklingar, men funderar ändå, när man läser om detta. Kan det inte vara som när en katt får ungar och det är något fel på dem, så äter mamman upp dem? Eller det är inget beteende som gäller för hönor kanske?
MVH Rosita zon 1

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 09 okt-12 kl 10:36 »
Rosita51: Ja så kan det vara förståss. Fast dessa tre var hur pigga som helst. Men man vet ju aldrig. Men fel på alla tre? Tveksamt.
FM: Du har så rätt så. Jag blev bara så j ... la förbannad  >:( på henne på ren svenska. Hon har haft runt 10 kullar under våra år tillsammans och hon har aldrig visat någon tendens till såna dumheter. Hon har varit en mönstermamma.
Jaja det är som det. Bara för det var det väl hönskycklingar alla tre ... vi har haft 90 % tuppkycklingar i år tror jag  :(

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 09 okt-12 kl 11:57 »
Efter lång tids umgänge med höns inser jag detta:
För det mesta är höns väldigt förutsebara i sitt beteende.  Har man lite koll.  så förstår man vad som pågår,  och man kan nästan läsa hönsens tankar (eller vad man ska kalla deras hjärnverksamhet)
Men någon gång beter de sig totalt obegripligt. Det är bara att acceptera.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-12 kl 12:08 »
sonja, du menar att höns är som människor? ha ha ha
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser