Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bikurs, låter det intressant.  (läst 18161 gånger)

anette i bugared

• -
Re:Bikurs, låter det intressant.
« Svar #80 skrivet: 27 aug-07 kl 20:58 »
Hur vanligt är det med en resp. två lådor (10 resp.20 ramar LN )för övervintring?
Själva har vi fått olika bud, från bägge lägren, där de varit lika stenhårt övertygade om sin egen "sidas" fördelar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Hasse

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 27 aug-07 kl 21:13 »
När jag hade biodling vintrade jag alltid in på två lådor och ibland på tre. Jag tycker det är bättre att bina har ordentligt med utrymme, så kan de göra vad de behöver utan begränsningar. Följa sina instinkter utan att hindras av biodlaren.

CKG

« Svar #82 skrivet: 27 aug-07 kl 21:48 »
Hej CKG.
Låter trevligt. Har ni redan nu nån tanke på upplägget..........Frågestuga/områdesbundet etc???

Och varför inte här och nu skriva lite mer om er själva, erfarenhet etc.
Vore trevligt att höra vad ni har "att komma med" ;)
Hej Anette i Bugared,
Heter Clovis Kastberg och är medlem i Sveriges Biodlares Riksförbund och nu Åter prenumerant. Det Birger Johansson och jag planerar är en kurs helt på distans för biodlare som har haft bi i minst en säsong. Att kursen är helt på distans i så kallad flexibelt lärande form är för att ge deltagarna från olika delar av Sverige möjlighet att studera oberoende av plats och tid.
Kursen ges i samarbete med Vuxenskolans virtuella avdelningen i Burträsk och vi använder deras webbplattform.
Annonsen kommer på Alternativ.nu också.

På tal om annat har en känsla att jag träffat dig i somras på biredskapsfabriken i Torpa? Tror det när jag har läst nu dina inlägg om varroabekämpning.

Det tog tid att svara för att jag inte varit inloggad så många gånger. Men skall vara aktivare här. Det är bra forum med många intressanta inlägg.

Ha det gott

anette i bugared

• -
« Svar #83 skrivet: 27 aug-07 kl 22:27 »
Jo, men visst har du rätt.
Vi sågs i Torpa i somras. På tal om det så hör jag snart av mig ang. hjälpmed Apistanet.

Kursen du beskriver låter intressant. Frågorna man har är många och de olika "lägren" krigar ibland med varandra. Det gör det ibland svårt att få objektiva svar på sina funderingar.

När beräknar ni att dra igång?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

CKG

« Svar #84 skrivet: 27 aug-07 kl 22:49 »
Jo, men visst har du rätt.
Vi sågs i Torpa i somras. På tal om det så hör jag snart av mig ang. hjälpmed Apistanet.

Kursen du beskriver låter intressant. Frågorna man har är många och de olika "lägren" krigar ibland med varandra. Det gör det ibland svårt att få objektiva svar på sina funderingar.

När beräknar ni att dra igång?
Vi beräknar att dra igång i oktober. Och hör av dig när du känner för. Bara lite info att under september är jag i Australien på bl a Apimondia och lite turism skall det vara också. Är tillbaks den 25/9. Berättar detta för det blir ingen som svarar fram till den 25/9. Däremot kommer jag att kolla min e-post. Det finns på SBR:s hemsidan och i Bitidningen.

Ha det

ullhund

« Svar #85 skrivet: 28 aug-07 kl 18:30 »
Hej CKG.
Låter trevligt. Har ni redan nu nån tanke på upplägget..........Frågestuga/områdesbundet etc???

Och varför inte här och nu skriva lite mer om er själva, erfarenhet etc.
Vore trevligt att höra vad ni har "att komma med" ;)

Hej
jag heter Birger Johansson och bor i Norrbotten och jag har haft bin i ca 30 år och min biodling har varit varierande i storlek från ett till drygt hundra samhällen, för närvarande har jag bara nio samhällen i dag på grund av mitt arbete
Min biodling i dag har jag för att hålla avelsmatrial och odla drottningar av Apis Mellifera Mellifera.
Kursen vi har tänkt oss kommer att vara helt på distans som distanscirkel och kurslitteratur har vi Mitt andra år som biodlare som ingår på kursavgiften.
Ha det gott hälsar
bi-birger

anette i bugared

• -
« Svar #86 skrivet: 28 aug-07 kl 20:59 »
Kan man anmäla sig redan nu?

ullhund

« Svar #87 skrivet: 28 aug-07 kl 21:21 »
Kan man anmäla sig redan nu?

Det kan du göra antingen till Clovis eller mig Bieger
ckastberg@mac.com eller bi-birger@telia.com

anette i bugared

• -
« Svar #88 skrivet: 28 aug-07 kl 22:57 »
Tack, då har jag skickat iväg en anmälan (till Clovis).

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
« Svar #89 skrivet: 16 sep-07 kl 09:11 »
Mvh
Eyvind

Satyo

• Ekolgisk bonde med bigård och lite av varje
    • Hälsingland
SV: Re:Bikurs, låter det intressant.
« Svar #90 skrivet: 04 maj-14 kl 22:56 »
Hej!
— Den börjar ta form... ;)
Hej! Jag skall starta en kurs i biodling för Ljusbacken Delsbo. Jag behöver 2 st " Bin till nytta och nöje ". Jag är tacksam för alla förslag.
Satyo

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Bikurs, låter det intressant.
« Svar #91 skrivet: 05 maj-14 kl 02:57 »
SBR hade inga i bibutiken men prova LPs http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/bin-till-nytta-och-noje.html

Hoppas att ni får det trevligt.  ;D

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser