Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphybriderna Lohman LSL (vit höna/vita ägg) & Lohmann Brun (brun höna/bruna ägg)  (läst 46055 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
LSL hönan är en värphöns hydrid. LSL står för Lohman selcted leghorn. :D
« Senast ändrad: 29 jan-06 kl 19:25 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Hej
Jag står inför valet LSL eller Hy-Line W98.
Är det någon som har erfarenhet av Hy-Line W98.
Våga jag satsa på Hy-Line.
Antalet höns kommer att ligga på 4500-5000st.
Hönsen ska vara frigående med äggband och reden på mitten.
Därför säljer jag ut mitt bursystem (för unghönsuppfödning) som fanns på gården när vi flyttade in, om någon skulle vara intesserad.

Ha en jättebra dag
Jeanette
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Enligt uppgift jag fått så lägger Lohman bättre ägg kvalitetsmässigt.

Men du får prova dig fram. Nästa ras vi ska få i juni i år blir just hy-line98. Vi valde den rasen då det i priset ingår slakt och det ska man också tänka på för det är inte billigt att slakta ut höns. Att få hem containrar och skicka till förbränning kostar för oss som har 6000-7000 höns 30 000 upp till 40 000 kronor. Om man i vårt fall bor i jämtland.

Vi köper våra höns från Swedegg nu. Vi hade en annan firma förut men de var svåra att jobba med och de säljer Lohman.
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 08:45 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
Hej ;D
Är det nån där ute som vet hur länge Lohman höns lever,lever dom lika länge som en "vanlig höna" och hur värper dom, är det bara intensivt några år eller??
Har en bekant som fått en flock Lohman, och jag vet inget om den rasen.
Tacksamm för svar/Cizzi :)
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Jag vet inte mer än du tyvärr... men jag har fem såna hönor, jag fick dem av min syster i somras när hon köpte till sig själv, de var sexton veckor då.

Mina hönor har värpt nästan varje dag, dvs vi får fyra, fem ägg varje dag, någon enstaka gång tre. De har inte ruggat något vad jag kan se.

Jag hoppas ju att de lever länge och håller sig friska, men för att kunna göra det krävs det väl att de får sin viloperiod? Jag tänker inte ge dem något extraljus eller för mycket värme och hoppas de lägger av att värpa någon gång...

Jag ger mina hönor allfoder, havre, snäckskal och matrester, sånt som folk här verkar ge sina 'vanliga hönor', undviker värpfoder för jag tänker att det kanske driver dem mer mot att värpa?

De är ute i trädgården och springer nästan alla dagar och får ett vanligt lanthönsliv, trots att de är födda som 'industrihöns'.

Sen vet man ju inte vad arvet gör...

Någon som har haft Lohmann längre som vet?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
Lohman är framodlade till att värpa  ca ett ägg/dag.
Det låter vettigt, att låta dem vila, viss del av året.
Livsländgden, är nog betydligt kortare, än på andra höns.
De beror på aveln.
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
LohmannBrown

Eggs per hen housed to 72 weeks  302.4
Average Egg Size to 72 weeks  63.7 grams
Egg Mass to 72 weeks  19.25kg

Feed Consumption Day Old to 16 Weeks 5.85kg
 Day Old to 18 Weeks 7.03kg
 19 to 72 Weeks 42.62kg
 21 to 72 Weeks 41.36kg

Averag Feed Intake 19 to 72 Weeks 112.8 g/b/d
 21 to 72 Weeks 113.6 g/b/d
Feed Conversion 21 to 72 Weeks 2.15
Bodyweight at 16 Weeks 1410 grams
 18 Weeks 1530 grams
Liveability Rearing 97 - 98%
 Laying Period 93 - 96%
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Inga-Lena

• Gäst
Jag har 2 Lohman bland höns (födda juni-07). Deras mamma är Lohman och pappan är Hedemora blandning. Det roliga med dem är att de är naturruvade av sin renrasiga Lohman mamma :o! Så det finns lite ruvlust kvar i rasen trots att man försökt avlat bort det ;D! När vi hämtade hönorna ville deras mamma ruva igenn, man kunde nästan tro att hon var en Kochi höna :P! Mina tjejer (Lotta & Lollo) skall ha börjat värpa men de väntar, för jag har inget extra ljus, lite värme till kycklingarna i hönshuset finns men det verkar inte påverka deras vila nämnvärt ;). De äter allfoder, snäckskal, matrester, hel havre och det naturen bjuder!

Simon

• Gäst
Tack för fina siffror Grimla...  Men enligt min "LAYER MANAGEMENT GUIDE" från Gimranäs så är siffrorna lite högre på äggmängd och äggvikt ...Men om det är så i verkligheten är svårt att säga  :-[

Värphöns mår bäst av att få foder som är anpassat efter deras produktion ... precis som en högmjölkande kossa behöver kraftfoder.. Men visst trivs hon med att få sprätta o leta egen mat också  :) En modern värphöna har en begränsad levnadstid... Vill man ha hönor som värper mindre och lever längre så är det bättre att satsa på en sån ras..

mvh Simon

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Tack för fina siffror Grimla...  Men enligt min "LAYER MANAGEMENT GUIDE" från Gimranäs så är siffrorna lite högre på äggmängd och äggvikt ...

Kan ju bero på att den du syftar på är de Tyska uppgifterna för Lohmann Brun och det jag la in är de Engelska uppgifterna på Lohmann Brun  ;)

....så då får man snacka med hönsen o höra om dom kacklar på Tyska eller engelska  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Simon

• Gäst
Haha så sant ...   ... Nä ska man följa riktiga siffror så är det ju Tyskland som gäller  ;D ...LOHMANN TIERZUCHT i Cuxhaven .. Självklart säljer höga siffror bättre än låga ..så dina engelska kanske är mest realistiska egentligen.. jaja  :-[

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
Är det någon som kan sätta in ett kort på Lohman så jag får se hur de ser ut??
MVH. älglund :-\
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Kanske inte den bästa bilden, men den jag hittade först! De vita och den stora bruna är Lohman!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Finns flera olika sorter av värphybriden Lohman:

Lohman LSL (en vit höna med vita ägg),1,7-1,9 kg.
Lohman Brown (en brun höna bruna ägg),1,9-2,1 kg.
Lohman Tradition (en brunspräclkig höna med  bruna ägg,
Lohman Silver (en vit/brun höna med bruna ägg),
Lohman Sandy (offwhite höna med cremefärgade ägg).

Här en bild av de olika sorterna.
(klicka på hönsbilden så blir den större ! )
« Senast ändrad: 11 dec-11 kl 22:43 av Grimla »

amarantus

• Gäst
Jag har beställt 10 LSL vita Lohman och tycker de är väldigt fina :D

bea

beställde dag gammla Lohman för ett par månader sedan ...är supernöjd tycker inte alls att dom är flaxiga som jag har hört av en del.
Tyckte att det var roligare med kycklingar men fick tjata lite för dom säljer tydligen bara 16veckors egentligen. Vet inte hur det är på andra hönnserier iofs.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Hur är denna ras?

Anna ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

fjäderfän

det är dom hönsen som är på hönserier och det är ingen ras utan en hybrid och den värper nästan hela året dom säger att en höna lägger upp till 300ägg per år.

jag skulle rekomendera dom bruna dom är lite större och grövre en dom vita.

hönsmamma har ägg av lohmann att sälja.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
Kan ju bara prata om mina egna, har nu två bruna lohman.
De är fantastiskt roliga! Blir lätt tama, lär sig fort att de får något gott och kommer springande när går ut till dem. Verkar inte ha några hämningar och skulle gärna knalla med in och sätta sig i soffan om de fick. ;D Och de lägger många och goda ägg.  :)
När jag efter ett hönsuppehåll skulle skaffa nya hönor tyckte min sambo, som egentligen inte gillar hönor, att det skulle vara samma sort som de de andra (dvs lohman) om han fick lov att tycka något.

Den nackdel som jag kan komma är att de inte heller är så rädda om sig ute  :-\. Men jag har också en svarthöna som håller lite koll på dem och som varnar om något farligt kommer flygande, då springer de med henne och gömmer sig.

Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Rosten

• Närke
Vi har några bruna Lohman och dom funkar bra om man köper dom innan dom har varit på "värpfabrik"
Jag har köpt billiga höns från värpfabriker och har bara haft problem med dom.
Är väldigt frustrerande att se på när dom fortsätter med fjäderplockning och hackningar på varandra. Oavsett vad du gör för att få dom att trivas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser