Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphybriderna Lohman LSL (vit höna/vita ägg) & Lohmann Brun (brun höna/bruna ägg)  (läst 46029 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Jag har sett lite här och var att förkortningen LSL används ibland som en hönsras.
Någon som vet vad förkortningen betyder och vad innebär den rasen?

lohman Selected leghorn tror jag...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
LSL är en värphybrid. Lohman är vad jag förstår företaget som avlar fram just de här djuren. Alltså ingen ras i sig. Om man får kycklingar efter LSL så blir de i sin tur inte LSL utan bara "avkommor från LSL-föräldrar".
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

patrick.

• Gäst
jo precis..  det är alltså ingen ras utan en hybrid för att värpa så mycket som möjligt.
hade 4 stycken innan i år  (blev tagna av räven) dessa skulle slaktas då de var 70 veckor gamla,
men fy f*n vad de värpte. 4 ägg om dagen ibland 3 och äggen var riktigt stora..

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Det finns brun lohman och vit lohman också.

Jag har brun lohman och är så glad över mina höns.
De värpermellan 8-9 ägg om dagen redan på 9 höns.
Fina härligt goda ägg.
De är 20 veckor nu och är så duktiga.

På lördag hämtar jag 10 hönor till.

Jag har aldrig ångrat mitt val av dom.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Vit lohmann är LSL. Lohmann Lsl heter de men eftersom de är vita i fjäderdräkten så kallar man de lätt för vit lohmann (fler som fattar vad man snackar om då). De bruna heter Lohmann brown classic, sedan finns Lohmann silver och ytterligare några fler "lohmannprodukter".
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
I somras gömde sig en av mina Lohman (lsl) bakon en spånskiva utanför garaget och värpte ett gäng ägg och låg och tryckte i 3 veckor.
Hittade henne när det var några dagar kvar på ruvningen, men det visste jag ju inte då :)

Fram ruvades 10 st kycklingar! :-*
Fick flytta in dem i fd lekstugan för att vara säkrade från skator och rävar!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

154 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser