Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En lite kul idé: Flock med ALLA lantraser  (läst 5032 gånger)

flindra

• -
SV: En lite kul idé: Flock med ALLA lantraser
« Svar #40 skrivet: 11 jan-13 kl 03:08 »
Svårigheten kan blir om raserna är mycket lika varan...

Ja tyvärr kan lantraser vara förvillande lika! Jag har sett foton på en hel del höns av olika lantraser som är jättelika vissa av mina indivder. Det verkar finnas nån slags "gemensam genstam" för alla lantrashöns i Sverige.

Henrik, en del raser kan du kanske kläcka under samma höna. Till exempel kan du ju blanda en dvärghönsras med en vanlig hönsras. Blomme utmärker sig nog en hel del också och borde gå att särskilja.

FM

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 11 jan-13 kl 14:02 »
Det som underlättar är när man tex ser vad ens djur nedärver samt att man kan en del om genetik. Nu är många lantraser "lika" varann och har dessutom en massa färger, samt att dom diffar en del inom sin ras, vilket gör det svårare. 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #42 skrivet: 11 jan-13 kl 16:04 »
Om man gör som du säger, börjar med en eller 2 hönor av alla lantraser, och sen 3-5 tuppar, så köper man inte in nåt nytt blod, använder inte kläckare eller nåt, på 10 år, då borde det vara en ny lantras, om de ser ganska lika allihop.. Eftersom det är massa lantraser, och lantras + lantras måste ju bli = lantras??

Tuppen-Sven

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 11 jan-13 kl 16:05 »
Du glömde en, dalsk pärlhöna ;)

Dalsk Pärlhöna är ingen lantras.. DEt finns inte tillräckligt med info nerskrivet från förr i tiden.. Samma med Torpa Dvärgar

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #44 skrivet: 11 jan-13 kl 16:35 »
:-) rolig ide, spännande att se vad det blir i slutänden... blandis grupper tycker jag personligen är det roligaste, mångfald är bra :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #45 skrivet: 12 jan-13 kl 06:42 »
Om man gör som du säger, börjar med en eller 2 hönor av alla lantraser, och sen 3-5 tuppar, så köper man inte in nåt nytt blod, använder inte kläckare eller nåt, på 10 år, då borde det vara en ny lantras, om de ser ganska lika allihop.. Eftersom det är massa lantraser, och lantras + lantras måste ju bli = lantras??

Det är ju inte riktigt så det fungerar med lantraser. Om du blandar massa lantraser har du liksom plockat bort själva tanken med lantraserna. Att man bevarar en grupp höns som gått på samma plats under bondesamhällets tid i Sverige utan att människan styrt aveln mot något speciellt produktionsmål. Alltså runt 1700-1800 talet. Det blir väldigt svårt att återskapa idag på 10 år och dessutom på 2013!

Skulle det däremot vara någon grupp höns som skulle spridas i någon by idag och där betyda mycket för försörjningen utan att den mänskliga handen skulle vara där och styra aveln mot något speciellt mål kanske kanske kanske man om 150 år skulle kunna se den som en lantras.

Vore nog enklare i så fall att skapa en ny kulturras, men skulle nog tro att det kanske skulle ta omkring 50 år innan man ens är i närheten.

Men annars är det en rolig ide, inget bevarande men alla behöver ju inte nörda ned sig i det ;)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #46 skrivet: 12 jan-13 kl 11:56 »
Hej!

Jag har funderat lite på en grej. Skulle det inte vara ganska kul att ha en hönsflock med medlemmar från samtliga genbanksregistrerade lantraser? Det vill säga en hönsflock med raserna skånsk blommehöna, åsbohöna, ölandshöna, gotlandshöna, kindahöna, hedemorahöna, orusthöna, bohuslän-dals svarthöna, bjurholmshöna samt gammalsvensk dvärghöna och öländsk dvärghöna.

Om jag har räknat rätt så är det tolv raser. Tar man en av varje så blir det en alldeles lagom stor hobbyflock. Jag skulle valt en tupp bland någon av dvärgraserna, för att vara säker på att hönorna inte får ont i ryggen. Förresten, för att minska inavel skulle jag nog köpt tre tuppar på direkten. En av varje av de båda dvärgsorterna, och sedan kanske en till tupp av en av de lättare av de stora raserna, åsbo och bohus-dals svarthöns. (Har läst att tre tuppar är bättre än två - mindre risk för slagsmål, då en håller reda på de andra två).

Jag föreställer mig att det skulle bli en intressant blandning efter några generationer. Och väldigt liten risk för inavel?

Läser man en del äldre artiklar från tiden när och strax efter att SLK kom i gång med sin verksamhet hittar man i bland förespråkare för att vi skulle ha en svensk lantras och inte en massa lokala rasgrupper, man kan väll titta på våra grannländer Norge och Danmark som bara har en ras kvar. Tanken med att bevara en svensk lantras var att få en så stor effektivpopulation och på så sätt minaska den genetiska förlusten som blir om man under lång tid avlar på en väldigt liten grupp djur utan att ta in nytt genmaterial. Så långt allt rätt men det som man förlorar om man blandar olika lokala populationer är den lokala anpassningen och särprägeln. När man har en ras som kommer upp i en viss storlek kan det vara en fördel att dela upp den i subpopulationer, tanken är att man riskerar alltid att förlora genetisk variation men sannolikheten att samma gen eller egenskap skulle försvinna i alla subpopulationerna är mindre än om man har en stor.

Det stod även något om att du inte ville kläcka i maskin för att ha en obruten linje av naturruvade höns, bara för att det är lantraser betyder det inte att dom bara har naturruvats, det har inte alltid varit ett förbud mot att kläcka vissa av raserna i maskin. Flera av lantraserna hade inte funnits om man inte hade tagit hjälp av äggkläckare.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser