Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för att sälja ägg?  (läst 3558 gånger)

Millan

• Värmland
Tillstånd för att sälja ägg?
« skrivet: 07 mar-13 kl 10:19 »
Jag har tänkt mig att sälja lite av äggen som blir över från hönorna.
Hur mycket kan man ta för ett ägg?
Vad behöver man för tillstånd för att få sälja ägg?

johe71

SV: Tillstånd för att sälja ägg?
« Svar #1 skrivet: 07 mar-13 kl 10:26 »
klistrar in ett gammalt svar (jag har inte kollat om reglerna ändrat sig sedan dess, men sannolikt inte några stora ändringar)... sammanfattningsvis, för de flesta med några hobbyhöns, brukar det räcka med att registrera sig i fjäderfäregistret

---
det här är det som gäller (klippt och klistrat från bland annat jordbruksverket och livsmedelsverket):

* har du en enda höna och säljer (eller ger bort) ett enda ägg så ska du registrera dig i fjäderfäregistret. Det är enbart om du använder alla ägg för eget konsumtion som du inte behöver registrera dig.

* du får sälja ägg hemifrån till privatpersoner oavsett antal hönor

* Man får inte tvätta äggen (mailsvar från Helena Nordenfors, livsmedelsverket, 20111121, "vid stalldörrsförsäljning får man bara sälja ägg ”direkt från hönshuset”. Man får givetvis grovsortera dem och ta bort de allra smutsigaste äggen, men inte tvätta dem")

* har du 50 eller färre höns så får du sälja ägg vid torgförsäljning

* har du fler än 350 höns så ska du registrera dig i värphönsregistret

* har du fler än 50 höns och säljer på torget eller om du levererar [oavsett antal höns] till storkök, butiker, restauranger så ska äggen packas i ett av livsmedelsverket godkänt packeri (och i ett packeri stämplas äggen med produktionsplats)

* har du fler än 200 höns och säljer ägg till detaljhandel och direkt till konsument så är salmonellaprovtagning obligatorisk i besättningen

* Om du har mer än 100 djurenheter (=10000 höns) ska du anmäla din djurhållning till kommunen.

* Om du har mer än 40 000 platser för fjäderfä behöver du dessutom tillstånd från länsstyrelsen.
---

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 07 mar-13 kl 22:09 »
Man måste ha registrerat sig i fjäderfäregistret hos jordbruksverket
* då får man sälja ägg [till privatpersoner] från den egna gården.
källa:Jordbruksverket 2008

*När en producent saluhåller hönsägg direkt till konsument ska bäst före-dagen tydligt anges (det är 28 dagar efter värpningsdagen).
*Får sälja ägg vid torgförsäljning, om du har 50 eller färre höns och då utan SE stämpel på.
*äggen får vara max 21 dagar vid försäljning.
*Äggen får inte vara sorterade efter storlek eller vikt.
*Man får inte tvätta äggen. (Man får givetvis grovsortera dem och ta bort de allra smutsigaste äggen)
*Äggen ska förvaras i 8-15 grader jämn temperatur rent, torrt, skyddat från lukt, solljus och stötar.
* Har du fler än 200 höns och säljer ägg direkt till konsument så är salmonellaprovtagning obligatorisk i besättningen.
källa:Livsmedelsverket 2012.

*Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar,  kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret.
källa:Skatteverket 2009
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

GnoBB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-13 kl 08:42 »
 :o
Bäst före datum 28 dagar efter värpningsdagen låter ju otroligt kort?

Eller blir äggen verkligen "dåliga" efter 28 dagar?

Känns som om det är hängslen och livrem på detta krav?
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 08 mar-13 kl 08:46 »
:o
Bäst före datum 28 dagar efter värpningsdagen låter ju otroligt kort?

Eller blir äggen verkligen "dåliga" efter 28 dagar?

Känns som om det är hängslen och livrem på detta krav?
Som alla vet, så betyder "bäst före" inte "livsfarligt att förtära efter" (nja, tyvärr tycks majoriteten av svenskarna tro just detta, och kastar mat pga utgånget datum, utan att varken lukta eller smaka). Bäst före sätts alltid med marginal. Sedan får köparen tänka själv - om den kan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 mar-13 kl 09:07 »
Nej, visst håller dom längre.  Men jag anser ändå att det är en betydande skillnad på ett ägg som är 3 dagar gammal jämfört med ett som är 30 dagar.   Och nånstans ska man ju sätta en gräns. Och om ett ägg är lite sprucket och inte förvaras kallt, så håller det definitivt inte mer än 28 dagar, snarare mindre.

Bell

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 mar-13 kl 09:11 »
hm varför får man inte
*Äggen får inte vara sorterade efter storlek eller vikt.
???

Har inte vågat sälja några ägg men det kanske inte är så farligt. Räcker registrering hos JBVs fjäderfäregister?
<3 Även rosen har taggar <3

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 mar-13 kl 09:19 »
hm varför får man inte ?  ???

Har inte vågat sälja några ägg men det kanske inte är så farligt. Räcker registrering hos JBVs fjäderfäregister?

Eftersom sorterade ägg säljs i exakta storlekar *s* *M* *L* *XL* som ligger med vissa grams intervall, så får du inte säga att dom är sorterade utan att kunna visa att dom verkligen är det till rätt storlek.

Det är ju som att sälja en skjorta i storlek xl, men inte ha kollat så den faktiskt är den storleken, utan bara nåt man tycker.

Du får ju naturligtvis plocka bort små eller stora ägg och ta själv. Men du får inte påstå att du gjort en sortering om den inte är gjord enligt reglerna.

Bell

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 08 mar-13 kl 09:37 »
Eftersom sorterade ägg säljs i exakta storlekar *s* *M* *L* *XL* som ligger med vissa grams intervall, så får du inte säga att dom är sorterade utan att kunna visa att dom verkligen är det till rätt storlek.

Det är ju som att sälja en skjorta i storlek xl, men inte ha kollat så den faktiskt är den storleken, utan bara nåt man tycker.

Du får ju naturligtvis plocka bort små eller stora ägg och ta själv. Men du får inte påstå att du gjort en sortering om den inte är gjord enligt reglerna.

Ah ja det låter naturligt :)
<3 Även rosen har taggar <3

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 08 mar-13 kl 09:52 »
Nu har vi ju bara ett 20-tal höns men inte fan frågar vi om lov att sälja våra egna egna ägg!  ;D F.ö. är de inte tvättade, bara "sköljda" under rinnande vatten.

Fast nog skulle man lätt kunna göra ett problem av det.  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #10 skrivet: 08 mar-13 kl 10:06 »
Det som är viktigt är att det går att "följa" äggen. Om du säljer ett ägg som någon blir sjuk av (ex. salmonella) så måste man kunna följa hanteringen till smittkällan om man säger så. Därav registrering till exempel. Säljer man ägg så måste man vara noggrann med utfodringen. Jag ger ju mina höns allehanda matrester men är noggrann med att äta hårdkokta ägg till exempel så att jag vet att ev. bakterier har dött. Säljer man till någon så kanske denna vill äta råa ägg på något sätt vilket gör att smittorisken är betydligt större. Blir då personen sjuk så måste man kunna se vad smittokällan är vilket då kan vara det sålda ägget och då vill man veta vad hönsen ätit. Matrester är inget bra svar men säger jag hönsfoder bla bla bla från granngården så kan man analysera fodret och se om detta varit smittkällan. Så säljer man ägg så har man ett visst ansvar men har man en god djurhållning och god kontroll över fodret så är det naturligtvis ok. När jag ger bort ägg brukar jag rekommenderat att äggen hårdkoks eller ingår in mat som värmts upp ordentligt för säkerhets skull. Tvättar man äggen så ökar också risken att "skit" kommer in i äggen via porerna vilket innebär att äggen inte ens ska sköljas. I synnerhet om man säljer dem  :)

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 mar-13 kl 10:15 »
Nu har vi ju bara ett 20-tal höns men inte fan frågar vi om lov att sälja våra egna egna ägg!  ;D F.ö. är de inte tvättade, bara "sköljda" under rinnande vatten.

Fast nog skulle man lätt kunna göra ett problem av det.  ::)

Man får skilja mellan anmälningsplikt och tillståndsplikt. Jag sålde ägg från 1500 höns utan att 'be om lov' men däremot anmälde jag verksamheten till livsmedelsverket så jag fick min stämpel.
Man behöver inte be om tillstånd för att sälja sina ägg direkt till konsumeter.

Tvättning är som sagt inte tillåten, men vill man ändå göra det mot reglerna, så kan man åtminstone göra det rätt, för att inte försämra äggens kvalitet. Och då ska vattnet vara minst 10 grader varmare än ägget, så att bakterierna på skalet vandrar iväg, istället för att vandra in i ägget. Som dom gör om vattnet är för kallt.
och bakterier antar jag att man räknar med att det finns där. Annars skulle man väl inte skölja av äggen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser