Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp deklaration...  (läst 1091 gånger)

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
hjälp deklaration...
« skrivet: 01 maj-13 kl 19:05 »
..som vanligt är jag ute i sista stund med deklarationen :( men tänkte göra om det är någon som vet hur jag ska fylla. Förra året i februari så drog skatteverket tillbaka min f-skatt då inget har hänt i mitt företag de senaste halvåret, så jag har inte sålt eller köpt in nått under 2012...hur ska jag deklarera de i åkt då jag fortfarande har lagret kvar och iom siffrorna.från deklarationen från 2011, iom att de bara handlar om två månader under 2012?
Längtar, planerar och drömmer <3

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
SV: hjälp deklaration...
« Svar #1 skrivet: 01 maj-13 kl 21:24 »
Det löste sig ändå:)

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 maj-13 kl 21:28 »
Förresten en liten fråga som jag hoppas är enkel att svara på, som sagt min F-skattsedel drogs ju in i början 2012 pga passivitet i företaget...räknas mitt företag då som aktivt eller passivt, funderade på hur jag kunde dra av underskottet?

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 maj-13 kl 21:50 »
Kan de dra in den bara för att man inte gör något?

Österforsloppan

• Idé spruta
    • Dalarna
« Svar #4 skrivet: 01 maj-13 kl 22:05 »
yes, det var det som stod på beslutspappret från skatteverket, iom att jag inte sålt eller köpt in något under ett halvår så tyckte de inte att jag bedrev någon verksamhet och drog in den.

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-13 kl 16:59 »
Verksamheten kan vara aktiv ändå, det styrs mer av antalet timmar man lägger på sitt företag. mer än 500 timmar = aktiv.

Du kan ju sälja varor för 10 miljoner utan F-skatt om du så vill..så aktiv kan man vara  :)

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-13 kl 17:40 »
Förresten en liten fråga som jag hoppas är enkel att svara på, som sagt min F-skattsedel drogs ju in i början 2012 pga passivitet i företaget...räknas mitt företag då som aktivt eller passivt, funderade på hur jag kunde dra av underskottet?

Jag har min lantbruksfastighet reg "passivt", är momsredovisningsskyldig (oftast till min fördel), ingen F-skattsedel, drar av underskott, eller rättare sagt, det ligger kvar löpande om jag får överskott någon gång. Jag tror det beror på vad du bedriver för typ av företag. Ett lantbruksfastighet kan de inte avsnoppa, men en butik eller liknande kan de nog kräva aktivitet i. Ring skatteverket. De brukar vara vänliga och hjälpa till. Dessutom kan du skicka in och göra ändringar till juni (oklar om datum).
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-13 kl 17:59 »
Ett företag som bara går jämnt upp kan man lika väl ha som passivt. 500 timmar är ju dock 10 timmars 'nyttojobb' med företaget i veckan, och det kanske inte alla kommer upp i.

Har man däremot vinster så är det dumt att köra som passivt, eftersom det inte ger grund för flera sociala förmåner. Exakt vilka har jag inte i huvudet nu, men som sjukpenning t.ex.
Det är väl därför skatten är lägre på det passiva, kan jag tänka mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

222 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser