Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myggbekämpning med mört  (läst 3680 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Myggbekämpning med mört
« skrivet: 09 maj-13 kl 14:37 »
Det är vår och mörten simmar upp och ner i bäcken. Antar att den leker. I vilket fall simmar myggorna runt i vattenhålen och det slog mig i morse att jag kanske kan använda denna tveksamt användbara fisk till att äta upp myggorna. Sagt och gjort så fångade jag några stycken och lade dom i ett par naturliga dammar som jag har nära inpå gården.

Vad tror ni? Kommer det funka? Finns det liknande tekniker? Hönsen är ju i alla fall helt ointresserade av att äta från vattenbrynet även fast det ser ut som en buffé.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Myggbekämpning med mört
« Svar #1 skrivet: 09 maj-13 kl 15:56 »
Mörten kommer nog att äta upp mygglarverna. Effektivast blir det nog om du tar upp ett skapligt fång småmört, de leksugna stora mörtarna är inte så effektiva.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 maj-13 kl 16:20 »
Alla sätt som kan tänkas funka i myggbekämpningsväg är av godo att testa  :).  Glöm ej rapport om framstegen
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 maj-13 kl 16:51 »
När jag växte upp hade vi akvarium och de fiskarna älskade mygglarver som man fångade och gav dem. Antar att vanliga svenska fiskar också gör det.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 maj-13 kl 17:21 »
När jag växte upp hade vi akvarium och de fiskarna älskade mygglarver som man fångade och gav dem. Antar att vanliga svenska fiskar också gör det.

Instämmer helt på det

kurt

« Svar #5 skrivet: 09 maj-13 kl 18:14 »
Problemet när man flyttar omkring djur på detta sätt är att det ju alltid får andra konsekvenser också. Salamandrar kan ju t ex bara reproducera sig i vatten där det INTE finns fiskar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-13 kl 18:57 »
Det optimala är väl att hitta en art som bara äter stickmyggans larver, men jag vet inte vad det skulle vara. Jag har dock märkt att det är dåligt med stickmyggelarver i vattensamlingar av större modell, trots att det inte finns fisk där.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 09 maj-13 kl 19:08 »
Problemet när man flyttar omkring djur på detta sätt är att det ju alltid får andra konsekvenser också. Salamandrar kan ju t ex bara reproducera sig i vatten där det INTE finns fiskar.

Jag känner inga salamandrar. Vilka är dom och varför vill man ha dom?
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-13 kl 20:08 »
Salamandrar är det vi kallar vattenödlor. Finns stor och liten, och framför allt de stora är ovanliga. Därför är det synd om alla människor som har en damm i närheten slänger i fisk i dem. Men det är nog ingen större risk att mörtmodellen blir så utbredd att det är någon fara ;D Salamandrarna tar nog en del mygglarver, men de kan inte tävla med med ett stort antal ettåriga mörtar som slängs i.

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 09 maj-13 kl 21:18 »
Det optimala är väl att hitta en art som bara äter stickmyggans larver, men jag vet inte vad det skulle vara. Jag har dock märkt att det är dåligt med stickmyggelarver i vattensamlingar av större modell, trots att det inte finns fisk där.
Har två små dammar med mycket skräddare i (och någon enstaka bagge som scannar bottnen) - där syns inga mygglarver i någon av desa smådammar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 09 maj-13 kl 22:44 »
Stickmyggan trivs väl bäst i tillfälliga vattensamlingar. Det beror väl i sin tur på att inga naturliga predatorer har hunnit dit. Och det betyder i sin tur att vattensamlingar med stickmyggelarver snart torkar ut. Alltså motflyt för mörten :'(

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 10 maj-13 kl 06:02 »
Stickmyggan trivs väl bäst i tillfälliga vattensamlingar. Det beror väl i sin tur på att inga naturliga predatorer har hunnit dit. Och det betyder i sin tur att vattensamlingar med stickmyggelarver snart torkar ut. Alltså motflyt för mörten :'(

Dom två där jag placerat kommer nog inte torka ut om det inte skulle bli väldigt torrt. Däremot bottenfryser dom ju så jag antar att jag får göra något åt saken innan vintern.

magoi

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 04 jun-13 kl 20:20 »
Det är vår och mörten simmar upp och ner i bäcken. Antar att den leker. I vilket fall simmar myggorna runt i vattenhålen och det slog mig i morse att jag kanske kan använda denna tveksamt användbara fisk till att äta upp myggorna. Sagt och gjort så fångade jag några stycken och lade dom i ett par naturliga dammar som jag har nära inpå gården.

Vad tror ni? Kommer det funka? Finns det liknande tekniker? Hönsen är ju i alla fall helt ointresserade av att äta från vattenbrynet även fast det ser ut som en buffé.

Jag planterade in mört i en damm för ca 10 år sedan, och myggorna har verkligen minskat sedan dess, jag kan rekommendera det, enda problemet är att det kan bli så mycket mört att de blir dvärgväxta och omöjliga att bli av med,synd om man vill göra om dammen till prydnadsdamm senare, men myggor och mygglarver älskar de att ha på menyn!

magoi

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 04 jun-13 kl 20:22 »

kan nog stämma, salamandrarna och grodorna flyttade på sig när jag planterade in fisk, men det fanns en liten damm på min tomt så det gick ingen nöd på dom :)

daniel70

• Gotland
« Svar #14 skrivet: 04 jun-13 kl 22:06 »
Jag planterade in guldfisk i min naturliga damm och har nog nu uppemot 100 st där, fullt med salamander också..

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser