När jag växte upp hade vi akvarium och de fiskarna älskade mygglarver som man fångade och gav dem. Antar att vanliga svenska fiskar också gör det.
Problemet när man flyttar omkring djur på detta sätt är att det ju alltid får andra konsekvenser också. Salamandrar kan ju t ex bara reproducera sig i vatten där det INTE finns fiskar.
Det optimala är väl att hitta en art som bara äter stickmyggans larver, men jag vet inte vad det skulle vara. Jag har dock märkt att det är dåligt med stickmyggelarver i vattensamlingar av större modell, trots att det inte finns fisk där.
Stickmyggan trivs väl bäst i tillfälliga vattensamlingar. Det beror väl i sin tur på att inga naturliga predatorer har hunnit dit. Och det betyder i sin tur att vattensamlingar med stickmyggelarver snart torkar ut. Alltså motflyt för mörten
Det är vår och mörten simmar upp och ner i bäcken. Antar att den leker. I vilket fall simmar myggorna runt i vattenhålen och det slog mig i morse att jag kanske kan använda denna tveksamt användbara fisk till att äta upp myggorna. Sagt och gjort så fångade jag några stycken och lade dom i ett par naturliga dammar som jag har nära inpå gården. Vad tror ni? Kommer det funka? Finns det liknande tekniker? Hönsen är ju i alla fall helt ointresserade av att äta från vattenbrynet även fast det ser ut som en buffé.