Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghönan ruvar!! Hjälp  (läst 1827 gånger)

klaraklok

• Jämtland
Unghönan ruvar!! Hjälp
« skrivet: 04 jun-13 kl 09:26 »
Hon är en Hedemora och är bara 6 månader! Det är andra dagen hon ligger på sitt ägg. Den sista veckan har hon spenderat mera och mera tid i redet.
Det som är så otroligt synd är ju att det är säkert inte befruktat  :( Mina höns är ju bara 6 månader, också tuppen och jag har inte sätt att han har blivit könsmogen, dvs jag har inte sätt att han har parat sig med hönsen. (Kan han vara könsmogen även om jag inte har sätt han "hålla på"?) Jag lade dit två ägg (som kom i går från de andra) och hon ruvar även på dem nu. Det känns så trist att hon ska behöva ligga där och ruva utan att det kommer kycklingar.
Borde jag försöka hitta nån med befruktade ägg som jag kan lägga under henne nu? Eller är det för sent??

peppz

• Västergötland
SV: Unghönan ruvar!! Hjälp
« Svar #1 skrivet: 04 jun-13 kl 11:14 »
Underbart! Jag bara myser när jag ser ruvlust tidigt, det är så himla tråkigt med gamla robusta raser där en del höns börjar tappa det mest grundläggande som tex viljan att ruva sina ägg.

Du har två alternativ här som jag ser det,
1. Försök avbryta henne, ta bort redena eller stäng ut hönan dagtid, plocka in alla ägg osv...
2. Låt henne ruva fram en kull.  (med tanke på hennes unga ålder så är hon antagligen lite tunn, men har hon börjat värpa och vill ruva så är hon antagligen i väldigt god kondition så ifall du bara ser till att hon får i sig bra med mat så är det inga problem att låta henne försöka)

Vänta en vecka eller uppåt tio dagar så vet du att hon ligger stadigt, då kan du lysa äggen sen och se om det är  något i dem..
Är dom befruktade kan hon ju få behålla dem, annars så  kan du ju köpa ett par befruktade avelsägg och lägga under henne.
Antingen ett par oruvade ägg som hon får starta upp, eller om du kan hämta själv i närheten ännu hellre att par ägg som redan är en bit på väg så behöver den väldigt unga hönan inte ligga så länge innan kläckning.
Såhär års finns det ägg både i kläckare och under hönor lite överallt så det borde inte vara svårt att hitta.
Lycka till :)
Kennel SweetCaileanz

flindra

• -
« Svar #2 skrivet: 05 jun-13 kl 10:49 »
Äggen kan mycket väl vara befruktade. Vår gamla tupp såg vi nästan aldrig para sig med några hönor, men det måste han ha gjort för kycklingar blev det.

klaraklok

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 05 jun-13 kl 21:10 »
Tack så mycket för jätteutfyllande svar! peppz!! Då blir det att jag får några befruktade ägg, så ser vi hur det går:)
Det är ju så otroligt roligt att hon ruvar:):) Jag hade igen aning om att de började ruva lite över en månad efter de började lägga ägg.
Tack igen o trevlig sommar:)

Ja, det hade ju varit roligt om de var befruktade så klart :D Hon är ju så jättegullig där hon ligger:)

peppz

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 jun-13 kl 21:22 »
Jamen sett ur hönans synvinkel så är det ju hela grejen med värpandet att få lägga sig och ruva och på sikt få bli mamma, så kan dom värpa kan dom ruva...
Det handlar mest om ifall man plockar bort äggen eller inte, hönan lägger ju ett antal ägg först innan hon surnar.
Det är bland annat åsynen av en större saming ägg som stimulerar henne till att surna.
Men det är även genetiskt, varav vissa raser, som tex dv.koch gärna lägger sig sura vare sig de har ett rede eller ej, vissa till och med utan ägg medans andra, som tex värphybrider delvis eller helt har tappat all ruvlust...

Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 2 användare
yellgar, aquino

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser