Underbart! Jag bara myser när jag ser ruvlust tidigt, det är så himla tråkigt med gamla robusta raser där en del höns börjar tappa det mest grundläggande som tex viljan att ruva sina ägg.
Du har två alternativ här som jag ser det,
1. Försök avbryta henne, ta bort redena eller stäng ut hönan dagtid, plocka in alla ägg osv...
2. Låt henne ruva fram en kull. (med tanke på hennes unga ålder så är hon antagligen lite tunn, men har hon börjat värpa och vill ruva så är hon antagligen i väldigt god kondition så ifall du bara ser till att hon får i sig bra med mat så är det inga problem att låta henne försöka)
Vänta en vecka eller uppåt tio dagar så vet du att hon ligger stadigt, då kan du lysa äggen sen och se om det är något i dem..
Är dom befruktade kan hon ju få behålla dem, annars så kan du ju köpa ett par befruktade avelsägg och lägga under henne.
Antingen ett par oruvade ägg som hon får starta upp, eller om du kan hämta själv i närheten ännu hellre att par ägg som redan är en bit på väg så behöver den väldigt unga hönan inte ligga så länge innan kläckning.
Såhär års finns det ägg både i kläckare och under hönor lite överallt så det borde inte vara svårt att hitta.
Lycka till