Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt kläckresultat  (läst 2586 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Dåligt kläckresultat
« skrivet: 12 jul-13 kl 09:37 »
Jag blir så ledsen! I dagarna har det kläckts vaktlar här. Av 95 ägg blev det 28 kycklingar. Vad gör jag för fel?

Har läst runt bland andra trådar och inser att det inte är ett okänt problem med vaktlar. Jag har torruvat (tillsatte dock lite vatten under en period när fukthalten gick ner mot 20%) fram till jag stoppade vändningen då jag öste på för fullt med vatten. Kläckaren håller rätt temperatur.

Ca 30 av äggen är köpta (från tinaw här på alternativ) och resten är egna. De köpta äggen är hämtade och har alltså inte skickats med posten. Det är ungefär samma kläckresultat på köpta som egna ägg.

Kan det vara så att vaktlar är extra känsliga för att äggen är gamla? De äldsta i det här kläcket kan har varit upp till 14 dagar gamla. Läste en tråd om att det inte ska vara äldre än 5-7 dagar. Jag tror nog att de köpta äggen var "yngre" än mina då säljaren har mycket fler vaktlar än jag.

Jag tyckte att mitt första vaktelkläck var dåligt då jag bara fick 28 av 52 = 52% men det här är ju ännu mycket sämre. Kan väl också säga att det första kläcket var i en Covatutto (där äggen ruvas liggande) och det senare i en JN8-48 där äggen står i en vagga under ruvningen. Om det kan påverka.

Finns det någon som har någon idé på vad jag kan göra annorlunda? Eller är det så här dåliga kläckresultat man kan räkna med?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Vaktlann

• Västergötland
    • Båbergs vaktlar
SV: Dåligt kläckresultat
« Svar #1 skrivet: 12 jul-13 kl 11:35 »
Hej

Jag har kläckt vaktel, höns och fasan. Och vaktel är de som jag alltid lyckats med, det blir bara några få ägg som inte kläcks.

Jag har alltid kläckt i en maskin som är automatisk vändning på och där man ställer in en vattenskål för luftfuktigheten skall vara runt 70 % under ruvning och 90% vid kläckning. Dessa nivåer har inte jag kommit upp till men jag försöker hålla 50% vid ruvning och 70% vid kläckning.

Har även nyligen gjort ett experiment med att lägga ägg under höna och det fungera jätte bra att kläcka fram så. Men sedan måste man ta bort kycklingarna så fort de kläcks annars äter hönan upp dem.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 12 jul-13 kl 18:19 »
Intressant det där med fukten. Har hört många här som sagt att de fått bättre kläckresultat när de torruvar men så säger du att du fått jättebra resultat med relativt hög fuktighet. Det kanske inte spelar så stor roll när allt kommer omkring.

Automatisk vändning har jag på båda mina kläckare. Jag lutar mer åt att det kan vara äggens ålder som påverkat resultatet. Eller finns det någon som har någon annan idé.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

sunkan_85

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jul-13 kl 15:06 »
jag har skaffat en sån ägg vändare som man ställer äggen i ska
man ha spetsen neråt  eller uppåt?

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jul-13 kl 00:08 »
Neråt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

sunkan_85

• -
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 18:18 »
Tack

Jennim

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 17 jul-13 kl 11:20 »
När jag hade högre fukt så blev hinnorna sega och fick "skala" fram vaktlarna. För mig funkar de bättre med mindre fukt.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

sunkan_85

• -
« Svar #7 skrivet: 17 jul-13 kl 20:02 »
När jag hade högre fukt så blev hinnorna sega och fick "skala" fram vaktlarna. För mig funkar de bättre med mindre fukt.

och vad är mindre fukt?

varför inte skriva ut vilken % luftfuktighet du hade då
och inte skriva hög och låg

Johan1983

• Halland
« Svar #8 skrivet: 14 aug-13 kl 20:58 »
Jag är inne på dag 2, jag kör 45% luftfuktighet och 27.1 grader

Är det bra inställningar?

sunkan_85

• -
« Svar #9 skrivet: 14 aug-13 kl 21:44 »
skojar du med 27,1 grader?
är det en halvdö höna som värper?
kropstempen hos däggdjur är ca 37 grader

jag har kläckt ägg 2 gånger nu och har haft ganska bra%

och jag har 37,7 grader som diffar ca 0,4 grader/dyng
luft fuktighet ca 30% tills man slutar vända efter det 45%+
de säger att sista dagen kan man öka mer om man vill kan för att under lätta kläckningen

om du har 27 grader höj illa kvickt och hoppas på att det går bra sen får du nog räkna med att det kan ta ett par dagar extra innan de kläcks

jag hoppas det går bra för dig.

Johan1983

• Halland
« Svar #10 skrivet: 15 aug-13 kl 00:21 »
Jag menar 37.1 :-)

Någon sa att vaktlar inte skall ha mer än 37 men jag har läst 37.5 innan och satte på 37.1 eftersom jag ändå ville ha lite mer. Är det inte tillräckligt? Det är lite olika bud på olika ställen

sunkan_85

• -
« Svar #11 skrivet: 15 aug-13 kl 08:58 »
det borde räcka men jag har lyckats fint med 37,7c
jag har fått en med underbett men det tror jag inte är temp beroende.

men har hört att de kan få sneda fötter och lite sånt om de ruvas för varmt

dom utvecklas kanske lite långsammare men jag tror inte det är nått man märker du får rapportera hur det går sen när de kläckts

Johan1983

• Halland
« Svar #12 skrivet: 15 aug-13 kl 15:12 »
Vad tror du räcker 37.1 eller 37.5?

Jo, jag rapporterar men det är ju tråkigt om mina första vaktlar är ett experiment för att testa ytterligheter

sunkan_85

• -
« Svar #13 skrivet: 15 aug-13 kl 21:15 »
jag tror inte det är någon större fara men höj du till 37,5 och det är ingen fara att höja från 37,1 till 37,5 en sån temp förändring får du så fort du har lyft på locket typ vilken du ska undvika så mycket som möjligt.

det finns så mycket olika bud på vilken temp man ska ha vilken luft fuktighet mm  men håller man sig mellan 37-38c så får man nog kycklingar.

om du tänker dig en höna som ligger på ägg äggen är på en relativt kall mark och hönan kanske är borta 15-20 min för att dricka och äta så någon raket forskning är det inte.

jag har byggt mig en egen kläckare den diffar 0.4c/24h och jag fick 67% kläckning och det är ganska normalt.

men innan jag byggde min läste jag på en del och de nya värstingmodellerna har till och med bygt in en temp sänkning som ska likna de då hönan äter och att det ska vara stimulerande för äggen.

sen har jag läs om dom som typ har en skokartong en glödlampa i den och vänder äggen för hand 3 gånger om dag och fått kyklingar så jag tror inte du behöver vara allt för orolig men har du 37,5 sen brukar alla termostater diffa lite så blir det inte för kallt om den tappar lite temp på grund av termostaten.

Johan1983

• Halland
« Svar #14 skrivet: 16 aug-13 kl 00:31 »
Jag har bestämt mig för att inte lyfta på locket och plocka med äggen, lysa dom och granska dom utan låta locket vara på hela tiden.

Jag ser att vissa av äggen har hamnat lite lite snett, kanske 10 grader åt vänster men låter det vara.

Då vet jag att det är i alla fall inte jag som gör fel :-)

Själv så har jag en köpt King Suro kläckare, det skall ju vara bra kvalité.

sunkan_85

• -
« Svar #15 skrivet: 16 aug-13 kl 10:15 »
Jag lyste mitt första kläck det var lite spänande men rätt onödigt då en del skal är tjocka så man inte ser nått.

den maskin jag tyckte såg vettig ut var com20 tror jag den hette men den kosta 5k det tyckte jag var mycket mitt bygge kosta 800-900kr

Men de flesta maskiner gör sitt jobb.
Jag är nog lite kräsen jag vill ha det bästa sen gillar jag att göra det själv

Johan1983

• Halland
« Svar #16 skrivet: 16 aug-13 kl 12:34 »
Själv så vågar jag mig inte på ett bygge för 800-900.
Av den anledningen att jag är säker på att jag skulle ha gjort fel någonstans och får missbildade kycklingar och en äggkläckare som bara är att slänga på tippen  :)

Men det är väl som sagt inte raketforskning egentligen, en höna ger ju inte några exakta temperaturer.
Säger hönorna till varandra att nu kläcks äggen om två dagar, nu får vi stoppa vändningen och öka luftfuktigheten?

Det finns dom som kläcker fram vaktlar under en vanlig glödlampa från IKEA så förmodligen så är väl min kläckare en rejäl överkurs egentligen  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser