Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Warrè i Sverige  (läst 24314 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Warrè i Sverige
« Svar #120 skrivet: 26 jul-13 kl 00:19 »
Va? Får man inte ifrågasätta vem som helst och vad som helst? Jag råkade bara komma in på hans sida och såg att han hade hög vinterdödlighet i ett experiment, då tycker jag att det ska nämnas, likaså att han kommer med tunna bortförklaringar.

Tydligen tycker vissa att det är endast OKAY att klank ner på traditionell biodling och endast ifrågasätta den , all annat ska man inte ifrågasätta :-\ ::)

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #121 skrivet: 26 jul-13 kl 00:19 »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #122 skrivet: 26 jul-13 kl 00:21 »

Man ser att du stoppar munnen full när du blir överbevisat istället för att svara

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #123 skrivet: 26 jul-13 kl 00:23 »

...osammanhängande !

[size=78%]mvh Edward[/size]

Det var som f.n. du har jo för en gångs skull skrivit just "osammanhängande" samman hängd...

Så, pilot onboard...

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #124 skrivet: 26 jul-13 kl 02:15 »
Man ser att du stoppar munnen full när du blir överbevisat istället för att svara

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #125 skrivet: 26 jul-13 kl 09:44 »
Jag kommer säkert går en kurs i den lokala biodlingsföreningen och det kommer att bli intressant vilken "skola" som erbjuds...
För en gångs skull rekommenderar jag inte det och det är för din egen skull. Jag är rädd att du bara kommer att bli frustrerad när de andra inte heller dansar efter din pipa. För binas skull brukar jag rekommendera kurs för biinnehavaren, men du har ju redan bestämt hur du ska göra så kursen lär göra liten skillnad på binas möjligheter att överleva.

samppa

• Södermanland
« Svar #126 skrivet: 26 jul-13 kl 12:16 »
Hej på er!

Jag har haft traditionella biodling i finland, och nuförtiden några få kupor nära Stockholm. HLS standard men självbygda lådor och nästan utan ramar. Bina har fått bygga själv utan mellanväggar, och då måste man utöka underifrån. Alltså warre-metod men liten större lådor.

Jag vet av erfarenhet att traditionella metoder ger större samhälle och mycket mer honung. Det är pga vax återanvändning. Att få fram 1kg vax kräver runt 7 kilo honung, samt när drottning har tillräckligt med tomma celler, kan samhället växa snabbt.

Jag är inte ut efter stora mängder honung, tiden räcker inte till. Med warre-metod kan jag har bina utan stora investeringar, och bygga upp biodling långsamt. Det funkar, om man kan tillräckligt om bina, annars blir det för tidskrävande. Jag kan inte rekommendera warre för alla nybörjare. Det finns dom som KapHorn, som kommer troligtvis att klara det. Men liten tips: satsa på ramar med tydligt vaxlist i första år.

Det kanske passar att dela vad jag vet om cell-storlekar. I fribygge finns mycket variation. Mitt i yngelklotet finns det minsta celler. Dom är mindre än i vaxmellanväggar i övrigt. Drönarceller finn förvånande små mängder. Men sen det finns ett typ till, vilket är inte bredd känd. Den är även större än drönarcell, och pekar mer uppåt. Ofta har det "läpp" undersidan. Det finns länst borta vid väggar och är till förvaring av blött nektar.
Pga detta struktur måste man behålla samma ordning av ramar. Om man flyttar ram med nektarceller till mitten, får man massor drönare.

breitan

« Svar #127 skrivet: 26 jul-13 kl 15:05 »
Mycket intressant om celler. Det egna vaxbygget ger bina tillfälle att visa att de vet mer än vi. Mot sjukdomar kan det ha avgörande betydelse.

¤ Man kan räkna om det egna vaxbygget till honung på minussidan, På plussidan kommer tidsbesparing, man slipper kostnaden för ramar och eget arbete av trådning, förvaring och ingen risk för smitta, kemikalierester i köpt vax. Det är subjektivt vad man prioriterar.

¤ Jag tror också på mindre honung, men friskare bin. Jag känner flera som tidigare biodlat med ramar och gått över till eget vaxbygge. De har sluppit fukt, kondens och mögel, säger de. Vill man ha mer honung kan man billigt bygga en kupa till.

Jag tror den överdrivna jakten på honung skapar hälsoproblem. Jag menar den överdrivna.
Att samverka med bina mer på deras villkor.

¤ För nybörjare finns en mycket detaljerad handbok, dock på engelska. Om man gått biodlarkurs är den fullt tillräcklig för att börja. På www. warre-kupor.se kan man se var den går att köpa, jag tror den finns på bokia eller bokus Jag köpte för ca 150 kr. Där finns också
en engelsk yahoo- grupp för warre nämnd.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #128 skrivet: 26 jul-13 kl 16:44 »
Hej

Jag har just nu inte mycket tid, men här finns bra ritningar http://warre.biobees.com/warre_hive_plans_metric.pdf

Och här Warrés bok som pdf på engelska:http://www.users.callnetuk.com/~heaf/beekeeping_for_all.pdf
eller på franska:http://www.apiculture-warre.fr

Eller på tyska även här med byggplaner...http://www.warre-bienenhaltung.de/

breitan

« Svar #129 skrivet: 26 jul-13 kl 19:30 »
Warres orginalbok finns översatt till svenska att ladda ner gratis på    www. warre-kupor.se

Edward.

• Gästrikland
« Svar #130 skrivet: 26 jul-13 kl 22:01 »
Därför skall jag ha trekantslistar i inne i hörnen.

Men då blir det fyra extra hörn i varje låda  ???

Kunde man inte bygga hela kupan av trekants lister om den löser alla fukt problem under vintern ??  ::)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #131 skrivet: 26 jul-13 kl 22:03 »
Warres orginalbok finns översatt till svenska att ladda ner gratis på    www. warre-kupor.se

Hej Breitan...tyvärr, för min del ledar länken inte till en svensk översättning....

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #132 skrivet: 26 jul-13 kl 22:10 »
Men då blir det fyra extra hörn i varje låda  ???

Kunde man inte bygga hela kupan av trekants lister om den löser alla fukt problem under vintern ??  ::)

mvh Edward

Hade jag blivit snickare i stället för kapten så...

En cirkel består i egentligen av ett oändligt stort antal "hörn"...well, I have come 4 closer...it is at least a start...isn´t it?
« Senast ändrad: 26 jul-13 kl 22:15 av Kap Horn »

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #133 skrivet: 26 jul-13 kl 22:12 »
Intressant tråd även om personligen inte delar allt med alla i tråden...

En fundering som dök...

Syfter för er som förespråkar warre systemet är att ni vill hålla era bin mera naturligt mm

Är det inte mer naturligt med halmkupor i så fall än i warrenkupa ??

Lite intressanta filmer...

Del 1 - 8
Heathland Beekeeping - 1 - Spring Work in a Heather Skep Apiary

Heathland Beekeeping - 2 - Preparations for the Swarming Period in a Heather Skep Apiary

Heathland Beekeeping - 3 - Work in a Heather Skep Apiary during the Prime Swarming Period

Heathland Beekeeping - 4 - Work in a Heather Skep Apiary during the Cast Swarming Period

Heathland Beekeeping - 5 - Summer Work during the Heather Blossom in a Skep Apiary

Heathland Beekeeping - 6 - Autumn Work in a Heather Skep Apiary (Embedding disabled, limit reached)

Heathland Beekeeping - 7 - Harvest of Heather Honey in a Skep Apiary (Embedding disabled, limit reached)

Heathland Beekeeping - 8 - Bees' Wax Pressing in a Traditional Apiary (Embedding disabled, limit reached)

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #134 skrivet: 26 jul-13 kl 22:42 »
Hej

Jar tor det är dags att dra en gränslinje nu.

Det är inte frågan om vilken kupa är den optimala! Det är frågan om en idé som står bakom ens handlande.

Så som jag ser det, så går gränslinjen vid "vad kommer först?" frågan. Biets välmåga eller odlarens önskan att skörda.

Jag har tagit del av Langstoth´s synsätt, jag har tagit del av Warrés synsätt (för att nämna två).

Slående är att det första han (L) kundger redan innan han beskriver sin "ömvälvande upptäckt" (enligt honom själv fast det var polacken D.??..som "uppfann ramen)  är att man kan köper hans ritningar, kupor, ramar osv.
Han var först och främst en affärsman!
Han propagerade att biet är så dum (fast det sa han inte) utan foglig...man kan byta honung mot socker (man kan byta glaspärlor mot guld).
Detta är ingen "win-win" affär, utan detta är i sann anda kapitalismus och inget annat i mina ögon.

Detta är utsugning, och denna hållning har fram till nu genomsyrat de västliga samhällen...resultatet ser vi långsamt men säkert...denna arroganta hållning har drivit oss till ruinens brant.

Sedan finns den andra hållningen, där vinsten är en möjlighet, men enbart om man ger något tillbaka, nämligen en respektfull hållning gentemot sin "affärspartner"!
Denna hållning representerar bla Warré.

Den som sätter vinsten i form av honung i första ledet är på ena sidan skiljelinjen, den som sätter biet i först ledet på den andra.

Själv vet jag på vilken sida ja står...

Att sedan Langstroth`s eller Dadants sytem har blivit der mest antangna...det säger en hel del om oss! Eller hur?

Men detta sysnsätt håller inte längre, detta synsätt ledar oss till...ja juste...ruinens brant.

Och biet tillhör ett av de många offren...och snart även vi...om vi inte ändra vårt synsätt.

Och nu har den här =)¤&(*%N=softwären än en gång inte hållit måttet utan en hel del text "försvann".

Nu orkar jag inte skriver om det änn en gång.

----

Administrator...jag driver själv ett forum och vet: så här "stenålders" behöver det inte vara...
« Senast ändrad: 26 jul-13 kl 23:08 av Kap Horn »

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #135 skrivet: 26 jul-13 kl 23:02 »
Hej

Och visst är det märkligt...att just det "västerländska" biet har blivit offer för "varroa destructor" som är en sann mästare på att "suga ut" biet.

Eller så det är inte märkligt alls, utan en ren och "följeriktig" självklarhet eftersom den följer i våra fotspår...

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #136 skrivet: 26 jul-13 kl 23:39 »
Hej

och där, vid gränslinjen, så finns det även två synsätt angående "behandlingen" av exvis varroan:

På den ena sidan undrar man hur i helvete kan jag ta kål på denna parasit (och man förgiftar som bara den, inte ett jota bättre än det hårt kritiserade lantbruket resp. bonden gör!)?

Eller så undrar man: hur kan jag stärka biet genom att ge den bättre förutsättningar (och då menar jag inte genmanipulation för att driva det på sin spets).

Vilket som är den förhärskande metoden?

Riktigt, tänkte väl det...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #137 skrivet: 27 jul-13 kl 00:10 »
Så helt plötsligt är det ok med drottning odling och avel  ::)

Mmm kakan kvar och uppäten  o:)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #138 skrivet: 27 jul-13 kl 06:38 »
Hej på er!

Jag har haft traditionella biodling i finland, och nuförtiden några få kupor nära Stockholm. HLS standard men självbygda lådor och nästan utan ramar. Bina har fått bygga själv utan mellanväggar, och då måste man utöka underifrån. Alltså warre-metod men liten större lådor.

Jag vet av erfarenhet att traditionella metoder ger större samhälle och mycket mer honung. Det är pga vax återanvändning. Att få fram 1kg vax kräver runt 7 kilo honung, samt när drottning har tillräckligt med tomma celler, kan samhället växa snabbt.

Jag är inte ut efter stora mängder honung, tiden räcker inte till. Med warre-metod kan jag har bina utan stora investeringar, och bygga upp biodling långsamt. Det funkar, om man kan tillräckligt om bina, annars blir det för tidskrävande. Jag kan inte rekommendera warre för alla nybörjare. Det finns dom som KapHorn, som kommer troligtvis att klara det. Men liten tips: satsa på ramar med tydligt vaxlist i första år.

Det kanske passar att dela vad jag vet om cell-storlekar. I fribygge finns mycket variation. Mitt i yngelklotet finns det minsta celler. Dom är mindre än i vaxmellanväggar i övrigt. Drönarceller finn förvånande små mängder. Men sen det finns ett typ till, vilket är inte bredd känd. Den är även större än drönarcell, och pekar mer uppåt. Ofta har det "läpp" undersidan. Det finns länst borta vid väggar och är till förvaring av blött nektar.
Pga detta struktur måste man behålla samma ordning av ramar. Om man flyttar ram med nektarceller till mitten, får man massor drönare.

Hej Samppa
Du har kan alltså jämföra två metoder…
Tack för tipset, jag kommer antagligen att använda mig i början av en ”halvram” med delvis präglat mellanvägg eftersom andras erfarenheter vid omställning till stabilbygget har visat att en del bi har svårt att bygga själv helt från början, att de så att säger behöver starthjälp.
Då kan jag lära mig kakhanteringen utan att de är så bräkliga. Det var en annan grund varför jag inte valde en TBH eftersom där är bygget betydligt djupare och därmed svårare att hantera, särskild för en ovan.
Jag läste en hel del om cellstorlekar och dess eventuella inverkan på både biet och sjukdomar. Där skulle man stegvis förminska biet så att der blev motståndskraftigare eftersom man menar att man har odlat fram större bin för mera honung.
Man minskar ner mellanväggens cellstorlek successivt tills man kommer till 4,9 eller tom mindre.
Diskussionen om detta är delvis väldigt inflammerat inklusive teorin att man har mätt annorlunda förr i tiden och biet inte ens har blivit större.
Även det har bidragit till att välja stabilbygge. Då blir hela denna fråga löst…nämligen av biet själv. Och när man låter de bygga enligt eget bevåg, så varierar de tydligen cellstorleken beroende på ändamålet.
Din iakttagelse med en större cell som pekar uppåt och används som förvaring av blöt nektar var intressant och har jag lagt på minne. Detta har jag hitintills inte läst om.

Kap Horn
« Senast ändrad: 27 jul-13 kl 06:45 av Kap Horn »

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #139 skrivet: 27 jul-13 kl 07:53 »
Intressant tråd även om personligen inte delar allt med alla i tråden...

En fundering som dök...

Syfter för er som förespråkar warre systemet är att ni vill hålla era bin mera naturligt mm

Är det inte mer naturligt med halmkupor i så fall än i warrenkupa ??

[size=78%]/ Jonas[/size]

Visst är det...men kupan är ochså betydligt ömtåligare mot väder, dessutom svårare att utöka, spelar ingen roll åt vilket håll.
Förr så använde man dessutom svavel för att komma åt honungen och detta med binas död till följd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser