Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bra vedspis - komplementvärme och matlagning?  (läst 14587 gånger)

tillerosa

• Jämtland
Stormen Ivar gjorde oss strömlösa i fyra dygn, så "vedspis i köket" har flyttat betydligt högre upp på Att göra-listan. Nu behöver jag tips på en bra vedspis utifrån följande förutsättningar:

- Vintertid behöver vi kompletteringsvärme i köket som alltid är kallt (resten av huset värms bra med kamin och ved). Alltså vore det fint med mycket strålningsvärme framåt.
- Det ska gå att laga mat på den vid behov, även om vi har en elspis som används i första hand.
- Det finns gott om plats för en spis (tänkta utrymmet är ca 1,5 meter brett) men vi kommer troligen att få dra en ny skorstenspipa för spisen.
- Vi köper gärna begagnat men även nytt om det inte blir alltför dyrt (inte över 5000 kr).
- Vi har egen ved så den hanteringen är inget problem.
- Kökspanna är nog inget alternativ (om jag har fattat det rätt) eftersom vi inte har vattenburen värme någonstans.

På Blocket finns en uppsjö av billiga gamla spisar från Husqvarna, Kockums och Norrahammar i varierande skick. Är det vettigt att installera något sådant eller ska man lägga lite mer pengar och försöka hitta en begagnad Wamsler eller liknande? Är det bara privatsäljare som gäller eller finns det företag som säljer renoverade vedspisar (gärna med någon form av garanti)?

olivia.k

• Jämtland
SV: Tips på bra vedspis - komplementvärme och matlagning?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-14 kl 14:47 »
Jag har en bra vedspis som är enda värmekälla i köket då jag inte har vattenburen värme i huset. Den värmer upp köket jättebra.

Den heter Husqvarna 226, och är tillverkad mellan 1924-34, och mitt exemplar troligen på 30-talet då den saknar krusiduller på framsidan. Jag har nån lucka nedanför spisen också.

Spisen blir varm fort och jag lagar mat på den och har även gräddat pepparkakorna i ugnen och det gick finfint. Jag har vanlig elspis också men använder den sällan nu på vintern eftersom vedspisen ofta är igång.

Gottfrid

• -
« Svar #2 skrivet: 07 jan-14 kl 18:33 »
Kolla på blocket men låt bli dom rosthögar som säljes för "hemma fixare" Både Terolia  och Wamsler har fina spisar.Men kolla då så dom inte är helt utbränd.Det finns flera firmor som renoverar spisar.Testa  Google! Sök på vedspis.   

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-14 kl 20:51 »
På Blocket finns en uppsjö av billiga gamla spisar från Husqvarna, Kockums och Norrahammar i varierande skick. Är det vettigt att installera något sådant...?
Svar ja. De som är bäst till både värme och matlagning är de lite större emaljerade spisarna, fabrikaten är nog ungefär likvärdiga. Brännjärn (=slitdelarna som sitter runt eldstaden) går att köpa nya och en kan byta dem själv. En kan oxå behöva lägga på ett nytt lager bruk ovanpå ugnen, går oxå att göra själv. Det är väl i princip det som kan gå sönder på en vedspis :P . (Förutom varmvattenbehållaren, den är som regel sönderrostad på de flesta spisar.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 09 jan-14 kl 21:12 »
Att alla gamla spisar skulle vara rosthögar stämmer inte. Finns mycket beg. vedspisar av gedigen kvalitet som har mycket kvar att ge. (Känner till minst tre exempel av egen erfarenhet, varav jag har eldat i två.)

Hur är det med miljöregler vid nyinstallation av äldre spis? Bedöms väl av sotaren och kanske rätt individuellt? Men kanske kan bli ett problem.

Nyare spisar lär ju vara effektivare och (tror jag) mer snabbstartade, men ha sämre hållbarhet. Varierar säkert en del mellan olika märken.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 09 jan-14 kl 22:43 »
Snabbstartade vedspisar! Hur ser dom ut ???    För övrigt spelar det ingen roll om det är en gammal Näveqvarn  eller en ny Old Swenden som ska installeras.Tänk på att i vissa kommuner måste man begära start besked innan man får montera in en eldstad.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 jan-14 kl 23:12 »
Emaljen gör knappast en spis. Min oemaljerade Norrahammar 25 är mastodontbättre, än min gamla emaljerade Husqvarna 3027.

Storlek och tyngd ska man glo på.

5000 låter som en rätt liten budget, om det ska till ny skorsten också? Med gammal skorsten går det att få dit en gammal spis, som "plötsligt" ska börja användas igen..
Annars har nog inga gamla spisar sämre utsläppsvärden, än en ny likadan. Bara att ingen ordnat papper och kontroller på de gamla.
« Senast ändrad: 10 jan-14 kl 15:38 av Pentti Linkola »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 jan-14 kl 23:28 »
Om du har en pipa i köket (borde ju finnas), men du vill placera spisen lite "fel", så kan det underlätta om spisen har rökanslutningen på uppsidan. Så stor spis som möjligt håller jag på.

Med rätt ved startar de snabbt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 09 jan-14 kl 23:48 »
http://www.blocket.se/sodermanland/Vedspis_Nafveqvarn_Nr__108_50710458.htm?ca=3&w=3

Jo man får ju ha en viss urskiljning.  ;)
Läste ditt första inlägg noggrannare nu och såg att du inte skrev att alla gamla spisar skulle vara rostburkar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 09 jan-14 kl 23:52 »
"Krav på miljögodkänd anläggning

Vid nyinstallation eller ändring av äldre installationer får endast miljögodkända vedpannor installeras, dvs pannor som uppfyller kraven i Boverkets Byggregler. 

Detsamma gäller kaminer, kakelugnar och spisinsatser.

För öppna spisar endast avsedda för trivseleldning och vedspisar som endast är avsedda för matlagning kan högre utsläpp godtas. "

http://www.sp.se/sv/index/information/wood_combustion_consumer_info/wood_comb_faq/sidor/default.aspx

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 10 jan-14 kl 08:17 »
Något som kan hända med gamla spisar är att plattorna spricker eller slår sig.

När det gäller lätta att tända, så tror jag att de flesta är det om man har en varm pipa, när den är kall och man inte har eldat på länge, då är nog de flesta svåra.

Själv har jag goda erfarenheter av de större emaljerade Husqvarna-spisarna. Framför allt de blekgula, lika dan som i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=143008.0
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

tillerosa

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 10 jan-14 kl 08:27 »
Det där med miljöregler hade jag ingen tanke på, tack! Fast vi kanske kan hävda att det är en vedspis främst för matlagning. Vem kontrollerar utsläppsnivån, är det sotaren eller kommunens folk? Känns lite tramsigt här ute i skogen där jag skulle kunna elda vad som helst ute på gården, dagarna i ända, utan att någon bryr sig.

Budget 5000 kr är max för själva spisen tänker jag mig. Skorstenspipa blir nog tyvärr betydligt dyrare. Det finns redan ett rör från kaminen på andra sidan väggen, men enligt sotaren kan vi inte ha två anslutningar på samma våning. På övervåningen skulle det däremot gå bra att installera en kamin eller liknande. Så det blir väl till att dra röret alldeles intill det befintliga, om det nu fungerar.

Tack för tips om Terolia, det märket kände jag inte till tidigare. Och Pentti, på vilket sätt är din Norrahammarspis bättre än Husqvarnan? Är den alltså större och tyngre? Jag vet inte riktigt vad det är jag ska titta efter, förutom att den i Gottfrids länk kanske var lite väl rostig ... De där blekgula som Ylven nämner är ju fasligt snygga så det vore fint om de fungerar bra också. Förresten, ska jag försöka hitta en med intakt varmvattenbehållare eller var det mindre noga?

JFOT

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 10 jan-14 kl 09:01 »
Mitt förslag är en vanlig braskamin och ett gasolkök. Alla vedspisar är sämre än en bra kamin när det gäller att hålla värmen och strömavbrott är det förhoppningsvis inte så ofta så matlagningen kan man lösa på annat sätt t ex med gasol. Det kostar antagligen mer än budgeten men det är en investering för hela tiden ni ska bo kvar i huset och vedspisar slits med tiden dvs det tillkommer krångel och kostnad för att byta delar så på sikt är det inte säkert att det är dyrare.

Om det riktigt krisar så kan man också enkelt smälla ihop ett vedeldat utomhuskök på några timmar så man är inte helt beroende av gasol i alla fall alt skaffar man bara ett begagnat trangia och ställer en dunk rödsprit i något skåp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 10 jan-14 kl 09:08 »
Det där med regler för flera eldstäder på samma kanal har ändrat sig, så kolla det igen. Och se om det inte finns en igensatt kanal till köket, inte kan huset ha byggts utan köksspis?

Om du hittar en vettig spis med varmvattentank som är trasig, så kan du ju sätta i en ny tank. En äldre spis utan emalj och tank ger mer strålningsvärme, de emaljerade med sina påhängda plåtar är trevligare att laga mat på.

Självklart lagar du bara mat vid enstaka tillfällen, som strömavbrott ;)

När man använder spisen till uppvärmning så är storleken på förbränningsdelen, vedluckan, viktig. Det är skönt att få plats med lite mer än kaffeved.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #15 skrivet: 10 jan-14 kl 11:23 »
Mitt förslag är en vanlig braskamin och ett gasolkök. Alla vedspisar är sämre än en bra kamin när det gäller att hålla värmen och strömavbrott är det förhoppningsvis inte så ofta så matlagningen kan man lösa på annat sätt t ex med gasol. Det kostar antagligen mer än budgeten men det är en investering för hela tiden ni ska bo kvar i huset och vedspisar slits med tiden dvs det tillkommer krångel och kostnad för att byta delar så på sikt är det inte säkert att det är dyrare.

Om det riktigt krisar så kan man också enkelt smälla ihop ett vedeldat utomhuskök på några timmar så man är inte helt beroende av gasol i alla fall alt skaffar man bara ett begagnat trangia och ställer en dunk rödsprit i något skåp.

Kamin är nog bättre än vedspis för att hålla värmen, men vedspis passar bättre i ett kök och kan även användas till matlagning.
Vedspisar håller väl ändå ganska bra? I alla fall bra vedspisar...
Gasol är dyrt och måste köpas. Ger dock bra komfort i matlagningen och god mat. Men det blir god mat på vedspis också.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 10 jan-14 kl 11:40 »
Jag vet inte riktigt vad det är jag ska titta efter, förutom att den i Gottfrids länk kanske var lite väl rostig ... De där blekgula som Ylven nämner är ju fasligt snygga så det vore fint om de fungerar bra också.

Rost på en järnspis behöver inte vara någon större fara. Så länge det bara är ytrost blir spisen som ny med hjälp av en stålborste och spissvärta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tillerosa

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 10 jan-14 kl 11:53 »
Tyvärr är jag alldeles säker på att det inte finns någon igensatt kanal till köket. Det var nämligen en gång (för typ 25 år sedan) en stollig stadsbo som ärvde en jämtländsk bondgård från ca 1860. Inget ont om stolliga stadsbor, men just jämtländska bondgårdar är kanske inte deras bästa gren. Han sålde det befintliga timmerhuset och byggde nytt i stället, stort och skrytigt och med enbart direktverkande elvärme ... När grävmaskinen ändå var igång passade han på att ta bort jordkällaren också, samt alla gamla land, rabatter och bärbuskar. Men eftersom gården i övrigt är perfekt försöker vi blunda för fuskspröjs, rassliga gipsväggar och det faktum att vi inte har någonstans att förvara pärerna.

Vi rättar till i takt med att vi får tid och råd (medan "vårt" hus är sommarstuga på granntomten) och nu har turen kommit till köksspisen. Jag uppskattar verkligen att det finns kunnigt folk här, som motvikt till stolliga stadsbor.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 10 jan-14 kl 12:04 »
Vad gäller reglerna så tror jag det i praktiken är så här på landsbygden, utifrån vad jag hört av grannar etc, samt lite egen erfarenhet:
(Rätta gärna detta den som vet mer!)

Om det är befintlig vedspis och man byter den mot något någorlunda likvärdigt så kommer sotarn troligen inte säga nåt om det och ingen annan myndighetsperson kommer få anledning att befatta sig med frågan. Med viss reservation för inverkan av de nya brandskyddskontrollerna, men vad jag förstår kommer det inte spela roll. Och med viss reservation för hur resonlig den lokala sotarn är.

Om det är nyinstallation bör man höra med sotarn innan man sätter igång, så får man höra vad som gäller. Eldstaden behöver sen kontrolleras av sotarn innan man får börja elda. Men jag vet också de som fått godkänt i efterhand (för kamin, men det var nog 15-20 år sen).

Dock, enligt vad du nyss skrev och vad du skrivit förut, så verkar det som det kommer behövas skorsten också. Där vet jag inte vad som gäller, men det är nog nybyggnadsregler som gäller fullt ut. Om man ska generalisera så är skorstenen viktigare för säkerheten än eldstaden och oftast en större investering.

(Anm. ändringar gjorda efterhand i första och sista stycket.)
« Senast ändrad: 10 jan-14 kl 12:26 av Anders S »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 10 jan-14 kl 12:20 »
Men vad är det för kanal som går till kaminen på andra sidan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

98 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser