Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ved-panik  (läst 6945 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Ved-panik
« Svar #20 skrivet: 07 nov-14 kl 09:03 »
Och när du då kvistar och kapar så får du klättra i en hög med ris och risken att såga sig i benet är uppenbar. Och den halvtorra veden man får är mycket svårare att klyva än vad blöt färsk lövved är.
Är det inte lika mycket ris att klättra i om trädet är färskt när du kvistar och kapar?

JFOT

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 07 nov-14 kl 12:03 »
Tända brasan med. Tycke illa om dom stora asksjok som fladdrar runt efter att man tänt med papper.

Då funkar den utmärkt även om den legat ett bra tag. Näver är det som sist blir dåligt och brukar vara det som gör att en rutten björk ser ganska normal ut tills man lyfter den.

kurt

« Svar #22 skrivet: 07 nov-14 kl 17:55 »
Är det inte lika mycket ris att klättra i om trädet är färskt när du kvistar och kapar?

Kvistar man varje träd efter att man fällt det så ligger ju riset på marken, om man i stället först fäller 20 träd och sedan kvistar, så kommer det stick upp ris åt alla håll och stammarna kan komma ligga över varandra, nästan som en bråte med vindfällen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 07 nov-14 kl 18:26 »
Kvistar man varje träd efter att man fällt det så ligger ju riset på marken, om man i stället först fäller 20 träd och sedan kvistar, så kommer det stick upp ris åt alla håll och stammarna kan komma ligga över varandra, nästan som en bråte med vindfällen.
Ja okej, är det många träd i en hög blir det ju lite jobbigt ja. Då är också risken större för mögel och tråkigheter när löv och kvistar blir tätpackat och hoppressat

Hektor

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 07 nov-14 kl 19:06 »
Man får ju anpassa sin vedhantering efter vad man kan. Är man proffs på motorsåg så är ju en bröte med syrfälld björk inget? Och givetvis har man en rejäl klyv hemma på vedbacken som klyver lätt. Och då får man superfin ved. Jag syrfäller i början av juni.

Och ett tips om travning av ved: Truckpallar som underlag. Aldrig barken upp på vedträna, och 10 cm mellan travarna så luften kan cirkulera. 

Presenning som täckning är inget som jag använder mer än att kasta över när det kommer en regnskur. Plåt minst 10 cm över veden använder jag, då får luften fritt spelrum och veden torkar snabbt.

DennisCA

• Finland
« Svar #25 skrivet: 07 nov-14 kl 20:47 »
Jag har en presenning över toppen. Gjorde bara som jag sett de flesta göra. Blåste av i en storm så jag spikade fast det så det går ner lite på sidorna nu, inte har jag väl gjort nån stor tabbe?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #26 skrivet: 07 nov-14 kl 21:10 »
Blir veden torr då? Den ser lite sur och möglig ut men det är svårt att säga på långt håll på en bild

DennisCA

• Finland
« Svar #27 skrivet: 07 nov-14 kl 21:48 »
Tja jag tycker det borde få bra ventilation ändå, den går inte så långt ner över sidorna, men lite osäker blir man ju.

Veden är inte i bästa skicket då den fälldes förra året på hösten och vi inte hade tid att fixa den före denna höst, så den har just börjat torkas. Men jag hoppas det ska bli ved av den inom något år eller så.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #28 skrivet: 07 nov-14 kl 21:57 »
Tja jag tycker det borde få bra ventilation ändå, den går inte så långt ner över sidorna, men lite osäker blir man ju.

Veden är inte i bästa skicket då den fälldes förra året på hösten och vi inte hade tid att fixa den före denna höst, så den har just börjat torkas. Men jag hoppas det ska bli ved av den inom något år eller så.

Det där blir bra.    Alla har sina trick och man gör det som passar humöret och orken.
Det är luftigt och fint och så länge det inte vätan kommer uppifrån så är faran inte överhängande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Hektor

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 08 nov-14 kl 18:11 »
Jag har en presenning över toppen. Gjorde bara som jag sett de flesta göra. Blåste av i en storm så jag spikade fast det så det går ner lite på sidorna nu, inte har jag väl gjort nån stor tabbe?

Har du bara en traves bredd så blir det nog bra.
Men med flera travar i bredd så skulle jag nog vilja ha en luftspalt överst. Sen beror det ju på var man har veden. Helt öppet och utsatt för vind så får man ha ett stort överhäng på "taket" annars blåser regnet in i traven.

Peter81

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 10 nov-14 kl 11:18 »
Tack näver-fans för tips! Ska inspektera några gamla fällda björkar noggrannare om det finns nåt att hämta.

Ang. travning så har jag både sett och hört att varuburar av olika slag funkar fint.

Dela detta:

* Inloggade just nu

294 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser