Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isoleringstankar.. Plank, ångbroms och hampa?  (läst 1754 gånger)

Davvve

• -
Isoleringstankar.. Plank, ångbroms och hampa?
« skrivet: 23 aug-15 kl 20:14 »
Har ett par tankar jag skulle vilja lufta. Ska snart bygga nytt hus och har några funderingar.. Efter att ha läst en massa negativt om många olika isoleringsslag har jag kommit fram till att jag vill isolera med Hampa. Helst från tyska Thermo Natur och deras THERMO HANF® PREMIUM PLUS (http://www.thermo-natur.de/produkte/thermo-hanf-plus/). Så långt allt gott.

Nästa steg är att jag skulle vilja ha en värmeackumulerande stomme och har redan planerat att ha delar av hjärtväggen i tegel. Men hur jag ska lösa det på ytterväggen har jag tidigare inte funderat så mycket på.
- En galen idé här är att ha "installationsskiktet" i massivt plank. Alltså att närmast under gipset ha massiva 45mm reglar staplade på varandra.

Den tredje funderingen gäller ångbromsen.. Till hampaisoleringen ska man ju inte ha helt ångtätt utan ha en diffusionsöppen vindpapp eller skiva!
På Thermo Naturs hemsida föreslår de 12 mm plywood/OSB-skivor som ångbroms man ska då tejpa skarvarna för att få det konvektions/lufttätt. Jag tycker att detta låter som en utmärkt lösning då jag ändå måste ha någon skiva för att stabilisera stommen.

Vad tror ni om dessa tre tankar? Har i några andra förslag?

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Isoleringstankar.. Plank, ångbroms och hampa?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-15 kl 01:11 »
Fixa ett vanligt timmerhus istället och bli nöjd på enkelt sätt.
Alternativt en regelstomme, isolerad med okonstigt material och en omgång råspont på varje sida. Sedan lämplig fasadklädsel utåt och lämpligt ytskikt på insidan av väggarna.

Davvve

• -
« Svar #2 skrivet: 26 aug-15 kl 10:58 »
Eftersom det är ett nybygge så funkar inte dina förslag.  Vill dessutom ha ett väldigt välisolerat hus.

Är det någon annan som har en idé?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 aug-15 kl 18:44 »
Det byggs nya timmerhus också.

Halmbalshus byggs det också en del. Rejält isolerade de där.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 aug-15 kl 20:32 »
Isotimber?

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-15 kl 20:00 »
Det låter originellt men fullt genomförbart.

Plankstommar var vanliga i Sverige efter kriget. Stående spontade plankor kant i kant. Ingenting nytt eller konstigt med det.....fast jag tror att jag skulle satsa på sågat 2 1/2 tums (68mm) sågat virke för att få bättre knäckstyvhet i stommen. Hyvlat virke är tunnare för samma pris så sågat är ett bättre alternativ. Något litet lokalt hyvleri hyvlar säkert spont i sågat virke åt dig.
Om du köper stock och för till en byasåg och sågar plankor i varierande bredder efter vad som kommer ur stocken så får du billigast möjliga virke med minsta möjliga spill. Att köpa så mycket plankor färdigsågade skulle bli i dyraste laget.
Av ytorna som det inte kommer plankor ur kan man såga 4 tums bräder till tröd på taket.

Med spont mot spont kan du om du vill sätta in en ribba som lös fjäder och få cirka 10 mm mer bredd ur varje planka. Litet mer arbete men bättre virkesekonomi.

Det finns tjärpapper och olika slags papp som man kan använda som ångbroms ihop med isoleringar baserade på växtfiber. Om du häftar upp sådant papper på insidan av stommen innan du börjar sätta upp skivorna så får du ångtätheten. Jag tror inte alls på tejpade ångbromsar och fuktspärrar. Trähus rör sig och efter några år brukar tejpen släppa.

Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Davvve

• -
« Svar #6 skrivet: 06 sep-15 kl 21:22 »
Min tanke var faktiskt att bygga med en bärande och välisolerad regelstomme men att ha det sista skiktet efter det ångtäta i massivt trä. Kanske inte på alla väggar men på några..

Vi har tillgång till såg så jag skulle kunna få vilken dimension som helst. Anledningen till att jag tänkte köra hyvlat 45 var att jag säkert kommer att få en del plank över och avskyr att behöva slänga saker.

Tack för synpunkten på skivor och tejp. Har sedan jag startade denna tråd stött på liknande resonemang. Får börja titta efter någon prisvärd tjärpapp.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 08 sep-15 kl 21:53 »
 I så fall borde det ju räcka med att helbräda stommen invändigt. Det är också en klassisk 1950-talsteknik. Man spikade liggande 22 millimeter tjocka bräder invändigt på alla väggar som underlag för skivorna. Det blev väldigt bra innerväggar av det och hela stommen blev stark av det. Om du vill ha en riktigt huvudlöst stark stomme så spikar du bräderna i 45 graders vinkel på väggen.

Här hemma kör jag med sågat virke som standard i alla byggnationer. Plankorna är 50 mm tjocka och bräderna 22 mm. Gammaldags hederliga tumsmått. 45-millisvirke blir bara till förtret och passar ingenstans. Man får mycket mer hållfasthet för samma pris när man använder sågat och så går det att blanda köpt virke och virke sågat av egna stockar hur som helst utan att behöva kasta bort någonting. Då jag bygger åt andra vill jag också ha sågat virke om inte stommen skall kläs med gips.
Egentligen är det bara när man bygger stommar som skall kläs med gipsskivor som det är någon fördel med att använda hyvlat stomvirke.

Jag vet inte vad det finns i Sverige men här i Finland använder vi ofta ett tunt bitumenipregnerat papper som ångbroms. Det är billigt och heter tjärpapper. Säkert finns det bättre alternativ på marknaden om du letar litet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser