OK, har pratat med en tredje installatör och det verkar vara juridiskt finlir i den högre skolan.
Tack, nu förstår även jag!
![Tongue :P](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/tongue.gif)
Så det är en skattegrej.... Hmmm.... Det gäller även mig då eftersom jag bor på en jordbrukstaxerad fastighet och uthuset tillhör näringen. Det går, gissar jag, inte att komma runt det med mindre än att man "flyttar" uthuset från näringen till privat. "Jo goa taxeringsintendenten, det uthuset har jag för min cykel och min bil, det är privat.".
Det skulle vara intressant att veta vad som händer om man sätter sina solpaneler på en ställning på marken och ställningen står på A) Tomtmarken B) Kanten av en åker C) Mark som inte är åker, bete eller skog och utgör gräns mellan tomt och åker.
Åter tack! Detta var jättebra information för mig. Det betyder att jag måste tänka ytterligare ett varv innan jag överväger att skaffa solpaneler. Turligt nog har jag en södersluttning som ansluter till tomtmarken där jag kan ställa en ställning. Har funderat på ställning redan innan du gav den här informationen för att då blir det lättare att rengöra panelerna.