Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katatrofkull  (läst 15474 gånger)

Fridolf2

• Gäst
Re:Katatrofkull
« Svar #80 skrivet: 27 jul-07 kl 17:25 »
Jo, visst är det många gånger man känner sig lite märklig som pysslar om dom små för att få dom att leva till varje pris..och sen slaktar dom.. Nu är ju våra raser lite större, men det är allt lite lättare att skicka dom till slakt sen när dom väger en 130kg, tycker åtminstone jag. Dom krånglar, och ska ha sönder allting, allmänt jobbiga, och det är svårt att minnas den där lille rackaren som man höll i handen för bara ett halvår sen... :-\

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #81 skrivet: 27 jul-07 kl 17:29 »
Dom krånglar, och ska ha sönder allting, allmänt jobbiga, och det är svårt att minnas den där lille rackaren som man höll i handen för bara ett halvår sen... :-\

En superklassiker i minigrisvärlden också tyvärr..... ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 27 jul-07 kl 23:02 »
Lite OT, men kan inte låta bli att kommentera..

När man är i stan med Chico (ca 35-40 kg) så får man kommentaren,  "Gud vad stooor han är, är han verkligen en minigris" medan när man är på landsbygden så blir kommentaren istället "Åhh vad söt, han kan inte vara gammal".

Samtidigt är detk ul att jämföra Belle med grannens Linderödare, som är födda samma vecka. De är tre ggr så stora just nu.

/A

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #83 skrivet: 30 jul-07 kl 19:39 »
Den kulting som var sämst har nu i helgen insjuknat igen och får nu antibiotika efter samtal med veterinär. Får nu hoppas att den blir bra men jag tvivlar då jag tror den har dåligt immunförsvar. :'(

Just nu efter andra sprutan är den ganska så pigg och äter.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 30 jul-07 kl 19:49 »
Håller alla tummar!
/A

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #85 skrivet: 30 jul-07 kl 21:27 »
Nej, det var tråkigt att höra.

Prova att ge den lite blutsaft.
Det innehåller mycket mycket järn och kan hjälpa den lille krabaten att få kraft igen.

Tack för att du rapporterar alla händelser till oss. :)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #86 skrivet: 18 sep-07 kl 19:58 »
Man undrar hur det har utvecklat sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christine

• Västmanland
« Svar #87 skrivet: 18 sep-07 kl 22:49 »
Jo, de har växt till sig och ska snart få komma ut i en hage. Börjar bli stökiga.

Ett par av dom är småväxta och de får nog stanna inne så jag vet de får det de ska ha.

När de fått komma ut i hagen ska jag ta lite bilder. Nu är det lite trist se dom inne faktiskt.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #88 skrivet: 23 sep-07 kl 22:57 »
Håller tummarna för dig och dina nassar. De blir säkert mer som hundar än som svin.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

christine

• Västmanland
« Svar #89 skrivet: 03 okt-07 kl 23:35 »
I veckan kommer galtarna ut i en egen hage som blev färdig idag. De har växt till ca 40 kg nu och är stökiga som en gris ska vara. ;D

christine

• Västmanland
« Svar #90 skrivet: 04 okt-07 kl 23:58 »
Nu är galtarna ute. De blev lite misstänksamma men snart började de att böka i jorden. De har fått smaka på eltråden till och från i eftermiddag. Fortfarande ikväll bökade de och njöt av att vara ute.

Andra galtar från en annan jämnårig kull kom också ut i den hagen lite senare. Först skulle ju mamma (läs jag) fotografera. ;D

christine

• Västmanland
« Svar #91 skrivet: 04 okt-07 kl 23:59 »
En till ;D

christine

• Västmanland
« Svar #92 skrivet: 05 okt-07 kl 00:00 »
Ja, okej en till då ;D :-[

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 05 okt-07 kl 22:54 »
Härliga grisar! ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #94 skrivet: 15 okt-07 kl 23:38 »
Aaaah, så där ska det se ut!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 16 okt-07 kl 07:46 »
Jag blir så lycklig över så fina bilder på djur som ser ut (och verkar på dina inlägg...) må så jättebra!  :D

christine

• Västmanland
« Svar #96 skrivet: 16 okt-07 kl 13:48 »
Tack, de fina orden värmer. :-[ Snart ska gyltorna också ut. Det är 4 stycken och de är till salu om någon vill ha en sällskapsgris. Ej till avel.

christine

• Västmanland
« Svar #97 skrivet: 25 dec-07 kl 21:14 »
Ja, okej en till då ;D :-[

I natt dog en av de minsta i katastrofkullen. Vet inte av vad. Hon var pigg på dagen som vanligt vid matdags. Det var också den som varit mest sjuk av alla.

Sånt är livet. De övriga 3 gyltor som är kvar är också betydligt större. Galtarna i kullen slaktade vi förr nån månad sen. De ska bli korv efter nyår.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #98 skrivet: 27 dec-07 kl 11:27 »
Gud så tråkigt att höra.  :'(
Det kan ju ha varit ett medfött hjärtfel eller något annat eftersom hon alltid har varit den "sjukaste"

Tänker du obducera henne?
Det är väl kanske lite onödigt med tanke på att inga av dom ska gå i avel, men jag är alltid så nyfiken på varför djur bara dör huxflux.

christine

• Västmanland
« Svar #99 skrivet: 27 dec-07 kl 14:16 »
Gud så tråkigt att höra.  :'(
Det kan ju ha varit ett medfött hjärtfel eller något annat eftersom hon alltid har varit den "sjukaste"

Tänker du obducera henne?
Det är väl kanske lite onödigt med tanke på att inga av dom ska gå i avel, men jag är alltid så nyfiken på varför djur bara dör huxflux.

Nej, ingen obduktion gör jag. Har kremerat henne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser