Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fånga geten...  (läst 5690 gånger)

farmarn

Fånga geten...
« skrivet: 11 jun-07 kl 00:16 »
För en tid sedan tog vi hem en bock. Det är en svensk lantras... fin är han i alla fall med ståtliga horn som är jättelånga...
Vi hade tänkt att skaffa en liten get till honom och så skulle de bli ett par.
Men efter ett par dagar hos oss fick bocken för sig något helt annat. Han rymde helt sonika och gick sju kilometer till en mjölkgård som är jättestor och där de har massor av kor.
Till saken hör att han är van att gå med kossor.
Vi var där och försökte fånga in honom för att ta hem honom igen. Gick inte så bra, kan jag säga... Vi ser nu att han är väldigt ovan vid att bli hanterad av människor och gillar inte folk över huvud taget.
Nu har mjölkbonden tröttnat på att ha vår bångstyriga bock bland sina kossor och det har jag full förståelse för.
Men alltså, hur fångar vi in honom. Vi har försökt så många gånger nu och använt alla knep vi kan komma på.
Finns det någon som kan tala med getter? Eller dansa med dem eller vad som helst bara vi får tag i honom?
Vi har tänkt att föra honom till de sälla markerna och sedan kommer jag aldrig ha en bock mer i hela mitt liv - det är så pinsamt det här.
Mjölkbonden vill inte att vi tar honom av daga på hans gård så vi måste för bort honom därifrån imorgon.
Men hur??? ???
Tacksam för alla råd som finns!
Hälsningar Lena

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Fånga geten...
« Svar #1 skrivet: 11 jun-07 kl 00:58 »
Ska han slaktas 1,5 månader efter inköp för att det är skämmigt att han som flockdjur ville ha sällskap? Nä, ta hem en flicka åt han snarast som ju var tanken och kör hem honom när ni väl fått fatt på honom. Getter går ju att få tag på. Vill ni att jag gör ett försök till med mina getvänner?

Bonnen kan väl öppna lagårn så han går in och sen tar ni honom där inne? Låt honom veta att det finns mat där inne. Rassla med en hink pellets och ställ den på golvet och backa ut bort ifrån honom när han ser det. Om man börjar mota och ha sig flera stycken är det nog rätt kört den dagen. Håll dom också inne ett tag sen, så att båda hinner känna att det är deras hem. Sen stannar han där flickvännen finns.

Jag hade försökt hjälpa till ifall jag inte var mopedist.
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 01:24 av Gruff »

farmarn

« Svar #2 skrivet: 11 jun-07 kl 01:31 »
Hej!
Nu går han med mjölkkor som går i lösdrift, dvs de har en helt enorm ladugård där korna går lösa med kalvar och så bocken. Ladugården är ungefär lika stor som en fotbollsplan och det går  ca 200 kor därinne... det är liksom inte bara och rassla med en hink. Han har hur mycket mat som helst och hö av prima kvalitet när han inte betar ute på de enorma ängarna som sträcker sig hur långt som helst. Det finns två öppningar till ladugården varav en har dörr - den andra är öppen.
Nu kanske du förstår problemet... vi har försökt med allt, jag lovar.
Nej, jag vet att det låter jättefel att säga att man inte vill ha någon bock mer efter att man haft en rymling i två dar. Men det är så det känns.
Att han ska avlivas är det många som tycker. Han är folkilsken.
Min ide med att hålla djur är att de ska leva tillsammans med oss och att vi ska kunna hantera våra djur på ett bra och nära sätt. Det är så vi håller alla våra djur.
Den här bocken är Olles. Han har köpt den för sina egna pengar och han är en djurvän som går utanpå det mesta. Han är tio år och kan få nästan vad som helst tamt - han har tagit hand om många helt "omöjliga" djur som varit utdömda. Men den här bocken rår han inte på.
För mig känns det viktigt att inte ge upp i första taget utan alltid försöka en gång till - det har jag lärt mig, om  inte annat så, av de barn jag blivit förärad här i livet. Men jag kan också se när det är tid att ge upp. Jag kan inte begära av mjölkbonden att han ska ha tålamod med den här bocken längre - han har varit där länge nog och vi har försökt och försökt. Bocken gör korna nervösa och mjölken är vad bonden lever av. Och jag vill inte ha ett djur hemma som jag inte kan närma mig utan att han blir alldeles vild och ska börja göra mig och barnen illa.
Så är det och min fråga kvarstår - hur ska vi få tag i geten?
Hälsningar Lena

farmarn

« Svar #3 skrivet: 11 jun-07 kl 01:39 »
...alltså, det pinsamma är inte att geten har rymt till mjölkgården och att vi inte får tag i honom. Det pinsamma är att vi tagit till oss ett djur som vi inte förmår ta hand om för att han inte alls är van vid att bli hanterad av människor. Jag vill  inte göra mig av med djur som jag tagit till mig för att leva tillsammans med. Det är det pinsamma, jag tror att du missförstod mig...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 11 jun-07 kl 01:43 »
Nu kanske du förstår problemet...

Jo, det klarnade väsentligt. Tack. Har skrivit två PM till dig med lite tafatta försök till hjälp.

Jag missförstod katastrofalt!  :-[

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 11 jun-07 kl 09:21 »
Borde det inte gå att få tag på djurparksvet. med licens för bedövningspilar annars???? det är ju inget som skrämmer eller stressar korna, men det kommer nog kosta är det värsta :-(tycker int ni ska ge upp med bocken redan. Hade han haft getsällskp hade han troligtvis aldrig rymt. 1,5 mån är kort tid för att lära känna en bock. Det tog mig 4 månader av hårt arbete innan min bock Göte fungerade på ett sådant sätt så man kan anse han är skapligt stabil.
Finns några knep att ta till med ilskna bockar, som oftast inte är ilskna utan bara visar dig att du har inget att säga till om....

farmarn

« Svar #6 skrivet: 11 jun-07 kl 10:06 »
Hej!
Jodå, det har vi också tänkt på - och vi har ju Eskilstuna inte alltför långt härifrån. Men en förrymd getabock som ju faktiskt har det bra där han går är inte högsta prioritet.
Bonden vill ha bort geten nu, det är det som är grejen. Vi kan ju tycka vad vi vill om det, men han är i sin fulla rätt att ha vilken åsikt han vill. Det är en stordriftsgård och "tänket" är väl inte som vårt precis...
En brunstig get har vi också tänkt på att man skulle kunna låna och ta med sig.
Jag har haft getter i flera år och mjölkat och gjort ost i Hälsningland. Men jag har aldrig haft någon bock. Det är klart att nu efteråt hade det ju varit mycket bättre att ta hit geten först och bocken efteråt, men det är alltid lätt att vara efterklok. Det gick för fort helt enkelt som det ofta gör när det är barn med i det hela. Man har en god tanke med det man gör, så blir det fel ändå - jag hatar sådana grejer!
Jaja, vi ska bege oss till stordriften i eftermiddag igen och göra nya försök. Synda att inte bocken känner att bonden börjar surna till på honom och snällt kommer med oss....

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 11 jun-07 kl 11:43 »
ok, en av anledningarna till att bonden vill ha bort bocken är ju det här med Se. nummer och smittspridningar. Tror han kan få stora problem om det kommer ut en inspektör och hittar bocken bland korna  :-\

farmarn

« Svar #8 skrivet: 11 jun-07 kl 18:07 »
Hej!
Javisst är det så. Jag har inga problem med bonden och hans vilja... - det är bocken som är problemet.
Finns det ingen som vet hur man fångar in en get???

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jun-07 kl 19:37 »
Verkar svårt i det läge ni beskriver. lättast är ju alltid tt se till så de blir hungriga - går ju inte...
eller att helt enkelt kasta sig på dem - går ju inte heller för då lär korna få spel.
någon som kan kasta lasso kanske????
Kan bonden tänka sig att hjälpa till??
 i så fall kanse det skulle kunna fungera att mota ut korna en åt gången tills bara han är kvar inne och då mota in honom i ett hörn med hjälp av grindar.
Har ni provat med grindar föresten??? kan fungera. Beror ju lite på hur lösdriften är uppbyggd. Är det liggbås blir det kanske svårt....
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 19:39 av Gôskottan farm aka. Balbina »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 jun-07 kl 21:20 »
Detta kanske inte är möjligt men en tanke kom till mig,sen får ni avgöra själva om det passar i Er situation.
Har Ni funsderat på att pröva vallhund?
Svenska Brukshundsklubben kanske kan lotsa Er till någon som är villig att prova? Eller Border Collie-föreningen?
En bra vallhund borde med luktprov från bocken t.ex bockkissad halm, kunna skilja korna och bocken åt och bara ställa bocken i ett hörn.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 11 jun-07 kl 22:53 »
Jag kom också på en idé.
Varför inte höra med någon westernklubb?
Det finns massor med duktiga ryttare som är vana att rida bland kor och fånga låssaskalvar med lasso.

Det kan ju vara så enkelt att bara rida intill och lägga en snara runt geten. ;D

Jag själv har ridigt western och drivit lite kor och jag vet att hästar inte utgör ett hot mot andra djur om man vet vad man gör.
Det kan ju vara värt att prova i alla fall. ???
Geten måste ju därifrån på något sett.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

farmarn

« Svar #12 skrivet: 11 jun-07 kl 22:57 »
Hej!
Nu har de som jobbar på gården fått bonden att förstå att det inte är så enkelt att bara få bort honom från gården. Så på torsdag kväll ska han försöka hjälpa oss att få ut bocken så att vi kan få hem honom.
Sedan vet vi inte vad vi ska göra med honom helt ärligt.
Vi vill inte ha honom kvar - jag vill inte riskera att han sticker till samma mjölkgård en gång till - vare sig han får en get eller inte till sällskap.
Är det någon som vill ha honom? Annars får han bli fäll och mat, tror jag. Han är jättefin på alla sätt, så ståtlig och grann med sina långa horn. Den som vill ha honom kan bara komma och hämta  honom om ni tror att ni kan få honom någorlunda folkvänlig. På rätt plats kanske han blir from som ett lamm... Men först måste vi ju fånga in honom. Jag hör av mig igen på torsdag.
Tack för alla råd och tips!
Hälsningar Lena

Balbina

• -
« Svar #13 skrivet: 11 jun-07 kl 23:10 »
Detta kanske inte är möjligt men en tanke kom till mig,sen får ni avgöra själva om det passar i Er situation.
Har Ni funsderat på att pröva vallhund?
Svenska Brukshundsklubben kanske kan lotsa Er till någon som är villig att prova? Eller Border Collie-föreningen?
En bra vallhund borde med luktprov från bocken t.ex bockkissad halm, kunna skilja korna och bocken åt och bara ställa bocken i ett hörn.

Bättre då att kolla med vallhundsklubben länk finns på www.skk.se
det behövs inget luktprov. De klarar arbetet ändå. men vet inte om det fungerar att valla en grinig bock...

Abruzzo

« Svar #14 skrivet: 15 jun-07 kl 11:39 »
Hur hardet gått med geten? Har ni lyckats fånga in den?

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #15 skrivet: 15 jun-07 kl 16:40 »
Kanske dumt svar. men är inte det enklaste att samla ihop lite vänner och försöka tränga geten in i ett hörn....det borde väl vara det enklaste.  ???.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Balbina

• -
« Svar #16 skrivet: 15 jun-07 kl 18:45 »
Kanske dumt svar. men är inte det enklaste att samla ihop lite vänner och försöka tränga geten in i ett hörn....det borde väl vara det enklaste.  ???.

Nu ska du inte förstöra här... Är det inte mer spännande om det kommer en cowboy på tex. en medicin hat och svingar sitt lasso över huvudet på geten???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #17 skrivet: 15 jun-07 kl 19:09 »
Jag tror inte farmarn bryr sig om ifall fångstsättet blir spännande eller inte för er.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #18 skrivet: 15 jun-07 kl 19:27 »
 :) :) :) Jo, jag hade också tyckt att det varit rätt spännande om Luke macahan kom ridande i min gethage....men det lär väl inte inträffa,  :-[
Men jag tror kanske iallfall att det lättast är att omringa geten och första som lyckas fånga den vinner....och gör antagligen en rätt irreterad kofaramare glad
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Balbina

• -
« Svar #19 skrivet: 15 jun-07 kl 20:01 »
Jag tror inte farmarn bryr sig om ifall fångstsättet blir spännande eller inte för er.

>:( tråkmåns  >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser