Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka Hedh-bröd har ni testat?  (läst 25544 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« skrivet: 23 sep-07 kl 07:46 »
Vilka bröd ur Jan Hedhs bok har ni bakat och vad tykte ni om dem? Jag har hållit mig till dem som man kan använda vanlig rågsurdeg i, för det hade jag redan.  8) Börja mixtra med levain ska jag göra när barnen har flyttat hemifrån eller så.

Jag har bakat: Olof Viktors ljusa bröd (blev bra, men väl luftigt för min smak), Tyrolerbröd, Baselbröd (med full mäng salt, se Camillas tråd dock väldigt gott och bra i konsistensen), dinkelbröd (jäste nästan inte allls?) sursött bröd, Karlsbaderbröd och en enkel sorts skådebröd, som blev mycket vackert.

De flesta blev helt OK även om jag inte hade exakt de mjölsorter som nämns i receptet. Jag maler egen råg och vet egentligen inte om det jag har är grovt eller fint rågmjöl. Det får bli vad det blir.  :)

koko

• Gäst
Re:Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-07 kl 21:51 »
Inga! Men blev nyfiken på boken, kanske beställer!
Levain, tyska rågbröd, verkar intressant!
Jag köper ett speciellt pumpakärnebröd från ett tyskt bageri i stan, det är helt underbart!

Attis

• -
« Svar #2 skrivet: 27 sep-07 kl 23:20 »
Jag gillar Olof Viktors, särskilt när jag gör det i järnspisen. Det blir på något magiskt sätt godare skorpa, och mer smak. Sen har jag provat några bröd där man gör en poolish först, så numera blir det poolish till många bröd.
Hönökakan har jag bakat några gånger, väldigt god. Gärna med något riktigt onyttigt pålägg  ;D
/Attis

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 28 sep-07 kl 12:27 »
OT: Hönökaka med ost och clementinklyftor... mmm...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

aino

« Svar #4 skrivet: 28 sep-07 kl 13:03 »
Jag gjorde den surdegen som man gör på russin (kommer inte ihåg vad den hette det var så länge sedan..) och bakade ett bröd av det sen vart det ont om tid väldigt länge.. så resten fick flytta på sig till komposten  :'( . Har tänkt prova. Det brödet jag fick en riktigt tjock och go' skorpa!

Hmm.. det var kanske inte så mycket till hjälp.. men det var jättehäfigt med russin-surdegen!!

Nu minns jag en sak, i recepten så är det väldigt små mängder jäst och jag kom aldrig fram till om den skulle vara färsk eller torr.. kanske därför det inte blivit fler bröd...  ??? Ni som bakat - vad ska det vara?

hmm.. kanske skulle ge mig på ett bak i helgen...

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 28 sep-07 kl 14:12 »
Det skall vara färsk jäst, anledningen till att det är så små mängder jäst beror på att jästiderna är så långa.

Lycka till med baket!
/Attis

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 13 nov-07 kl 20:17 »
Cornetti, franskbröd än så länge. Men det har bara gått tre dagar. Nu får vi äta upp brödet också...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

annan

« Svar #7 skrivet: 13 nov-07 kl 20:27 »
maken bakar dom, jag äter det....ber att få återkomma när han berättat vad jag ätit. gott är det i alla fall :)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

hustigern

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 15 nov-07 kl 16:26 »
Gjorde levain förra sommaren - det var inte värre än att göra surdeg tids/arbetsmässigt så jag undrar om du behöver vänta tills barnen flyttar hemifrån, Gryning. Däremot blev det väldans mycket och eftersom jag är/var nybörjare på vildjäst försökte jag baka ut så mycket som möjligt då och fylla frysen med färdiga bröd.
Kommer inte ihåg vilket recept jag testade först, men senare bakade jag på ett ungefär. Det blir supergod smak på brödet. Vissa gånger tycker jag själv att det slog Saltås levain i smak (som är bland det godaste ljusa bröd jag vet). Fast nästa omgång ska jag nog bara göra halv sats...

Jag chansade på att stoppa levain (sista stadiet före själva brödbaket) i frysen, men har inte lyckats så bra med det. Å andra sidan tycker jag inte det går så bra med rågsurdeg som varit i frysen heller - det jäser inte lika bra som innan frysbesöket. Så jag slänger i en liten liten bit jäst också som förstärkning.

Utöver det har jag testat ett baguette-recept med poolish (första poolishen för mig) som blev jättegott, precis sådär rustikt och med stora luftbubblor som man tycker att baguetter SKA vara.
Fast jag tror nog att det jag lärt mig mest av herr Hedh är lååååååångtidsjäsning med LITE jäst. Det känns nästan lite fånigt med 6 g hit och 5 g hit, men det blir mycket gott. Fast han är lite mer förtjust i hårda skorpor än vad jag är, så jag är lite försiktig med vatten/luftning av ugnen.

Men vilken inspirationsbok!

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

vargmamma

• Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är!
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-07 kl 23:35 »
På 70-talet, när jag bodde i H-fred, bakades det ngt som kallades slaglimpa hos häradsdomarens systrar i Vena. Detta gjordes till jul.  Är det någon som kan receptet? Det var stora runda bröd, som skulle "ligga till sig". Hoppas på tur, för de var mycket goda.
Bor på en liten gård, tillsammans med fullblodsaraber, hundar, katt och dvärghöns. Stolt farmor till Ian och tillika stolt mormor till Filip 6 mån.  Nyfiken på allt och vill lära mig det mesta.

leifhh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 dec-07 kl 18:05 »
maken bakar dom, jag äter det....ber att få återkomma när han berättat vad jag ätit. gott är det i alla fall :)

ok, det jag bakar är oftast poolishbaguette i olika varianter.

Nu senast gjorde jag dubbel sats aom jag bakade ut till tre stora limpor vilka fick jäsa tillsammans inne i ugnen i en djup långpanna över natten. På morgonen drog jag igång ugnen på 240 grader och en timme senare var brödet klart....

annars olof viktors mfl

annan

« Svar #11 skrivet: 05 dec-07 kl 20:54 »
där svarade maken....
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 16:47 »
Nu står 2 av hedhs vörtlimpor i ugnen och 6 till på jäsning. Återkommer när jag avsmakat detta rågrecept i många steg (fick bland annat koka ihop 20 dl svagdricka till 4 dl).

leifhh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 dec-07 kl 18:36 »
Återkommer när jag avsmakat detta rågrecept i många steg

Vörtbrödet var spis för gudar! Nog det godaste vörtbröd jag någonsin smakat, definitivt värt mödan. Jag kommer att baka det kommande år också, det får bli tradition!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 19 dec-07 kl 18:41 »
Jag beställde två Hedh-böcker häromdan, både brödboken o hans marmeladbok.. Jag ser framemot lite ny inspiration i mitt brödbak!

Så jag återkommer... :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 dec-07 kl 12:59 »
Vörtbrödet var spis för gudar! Nog det godaste vörtbröd jag någonsin smakat, definitivt värt mödan. Jag kommer att baka det kommande år också, det får bli tradition!

det var rätt hållbart också, ett par dagar i skafferiet utan att det blev speciellt torrt. Bara smakrikare.

JGR

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 24 dec-07 kl 14:34 »
Chiabattas har vi gjort. var lite svåra att forma tyckte jag, men blev väldigt goda.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #17 skrivet: 28 dec-07 kl 08:18 »
Nu har jag fått bakat mina första bröd ur hedhs bok. Provad på olof-viktors ljusa bröd, vilket blev jättegott enl hela familjen! Till och med dottern som inte är förtjust i bröd proppade munnen full.

Min maskin orkade inte knåda så länge (och inte mina händer heller) så de fick 7min knådning ist för 20, men gott blev det ändå! De blev dock väldigt små, mina bröd... De jäste bra, men inte tillräckligt bra sas. De blev snarare som breda baugetter ist för limpor  ;)

Jag kommer göra dem fler ggr, men då gör jag nog bara två limpor av en hel sats, och kanske lägger jag dem i formar för att få dem högre...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

leifhh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 dec-07 kl 11:11 »
De jäste bra, men inte tillräckligt bra sas. De blev snarare som breda baugetter ist för limpor  ;)

Jag tar alltid minst 1 pkt jäst per sats. Kör helkallt vatten, bryr mig inte om rek degtemp här men låter bröden stå på jäsning över kökspannan. Funkar bra.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #19 skrivet: 30 dec-07 kl 19:32 »
I gårkväll/i morse gjorde jag en ny sats av olof-viktors, och den här gången jäste de JÄTTEMKT trots samma mängd jäst och blev godare än någonsin.  :-[ Maken var lycklig, han som inte är så stormförtjust i mina grova surdagsbröd. GÖR FLER! löd önskan.  ;D Just nu står en sats italienare på jäsning, hoppas de blir lika goda de! Det är verkligen hemskst roligt att prova en massa olika bröd, synd att min assistent är för klen så att knådtiderna blir för korta, bröden blir dock bra ändå!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser