Det finns ju en del småslakterier som du kan anlita..vi kör våra till Skövde, då är det visserligen fler, men jag tror det är ok att komma dit med ett par i en transport också, för det som kostar slakteriet är ju intransporten.. Vi betalar ungefär 10-12 kr/kg för både slakt och styckning, och vi är säkra på att det är samma grisar.. Och då är det ju även vet-besiktigat, vilket jag tycker är bra. Det blir det ju inte om du anlitar nån gubbe som kommer hem till dig och slaktar, för det brukar ju också gå att få tag på, även om jag personligen skulle ha lite svårt att ha ihjäl ett par grisar som man haft hela sommaren, det är på nåt sätt lättare när det är några hundra, då är det inte så personligt...Att skjuta nån som är sjuk eller bruten är ju en annan sak, men jag tycker allt att även det är jobbigt.
Hur får man kontakt med någon som kan komma hem och fixa slakt o grovstyckning? Är också inne på det här med hushållsgrisar och så någrafår men då måste man ju veta var man skall vända sig när det blir dags.
Jag tycker absolut du ska ta hem en slaktare. Grisarna får dö hemma och du är med hela tiden och ser att allt går juste till.
Men tänker man sig att köra till slakteri för att slippa vara med om det sorgliga med slakten, då tycker jag man ska överväga både det ena och det andra (det ena; ska man verkligen skaffa gris, det andra; ska man verkligen äta kött).
Nu är det i och för sig inte det sorgliga i slakten jag vill undvika i första hand, utan det kladdiga. Det skulle bli många vegetarianer i det här landet om kravet för att få äta kött var att slakta hemma...