Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Metangas?  (läst 3100 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Metangas?
« skrivet: 25 nov-07 kl 17:22 »
Står i kast med att renovera ett hus från 1909. Vill till detta hus ha avlopp från toalett till en sluten tank, får ej byggas annat. Och även rester från avfallskvarn där allt organiskt material mals ner och hamnar i samma tank.

Frågan är.. den gasen som bildas vill jag ta reda på, och t.ex. driva en gashäll med..
Hur gör man? Räcker det med trycket som tanken kan tänkas ge?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Metangas?
« Svar #1 skrivet: 25 nov-07 kl 20:05 »
Jag tvivlar på att det funkar, jag ser följande problem:
En septiktank är inte tillräckligt tät, du har ju tillflöde från avloppet, och tömningshålet på ovansidan av tanken är förmodligen inte 100% tätt, det heller. Rötning (processen som ger upphov till metangas) är så vitt jag vet en anaerob (syrefri) process, när metangas bildas vid nedbrytning av biologiskt material.
Ett annat bekymmer är att det är svårt att få metangasen tillräckligt ren under så okontrollerade förhållanden som i en vanlig skettank.

Skaffa en fräschig vedspis istället!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

davidB

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 15:57 »
Har sett detta i någon dukumentär om hushåll i asien.
Någon typ av tank under huset där man tryckte ner allt biologiskt avfall.

Det behövs väl dock en viss temeperatur för att gasproduktionen skall fungera tillfredsställande.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 26 nov-07 kl 18:02 »
nu läst på litet och det behövs ca 33 grader.. det skulle man kunna lösa genom ha värmeslingor med glykolvatten i.. som värms av en solpanel.. så lär det bli tryick i detta.. Men frågan är om gasen går att tända direkt i spis..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 26 nov-07 kl 19:43 »
Men frågan är om gasen går att tända direkt i spis..
Skulle inte tro det.
En rötningsprocess kräver helt andra förhållanden än dom som finns i en vanlig septiktank. Förutom att det lär förekomma för mycket syre i tanken, är det alldeles för blött. I tanken är det ju mestadels vatten, trots allt.

Är du ändå inne på egen metangasproduktion (och det verkar du vara) föreslår jag att du rötar bara kompost från hushållet samt djurgödsel eller mänsklig avföring. Det går förmodligen att få en småskalig anläggning att fungera (som kioskdavid skriver), men det kräver rätt utrustning och en massa kunskap.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 26 nov-07 kl 22:11 »
I ett sån't här entusiastiskt forum måste man ibland komma med tråkiga invändningar.
Hur mycket energi får man ut?
Tänk såhär: Om det jag tänker röta vore torr, fin, ved? Då skulle jag kunna få "såhär mycket" varmvatten om jag eldar det i pannan. (En överslagsberäkning de flesta kan göra). Som du förstår går det åt mycket mer avfall, som måste samlas ihop från flera hushåll, stall, restauranger etc.

Det avfall du talar om att röta är i princip det som "blir över" av det du handlar hem från affärn. En Ica-kasse om dagen kanske? Dra bort allt du vet är vätska. Mjölken, 50% av korven... Hur mycket "torr ved" har du kvar? Inte mycket! Dessutom skall bakterierna tillverka gas i blöt miljö, som måste hållas isolerad och trycksatt.
100% av kolvätena blir inte metangas, CH4, utan en hel del (50% minst) blir vatten och koldioxid dvs förluster.
CH4 är dessutom en mycket potent växthusgas (jfr diskussionen om idisslare). Håll tätt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

220 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser