Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta städar ni hos hönsen under vinterhalvåret?  (läst 10814 gånger)

Hönshasse

• Backetorp
Re:Hur ofta städar ni hos hönsen under vinterhalvåret?
« Svar #20 skrivet: 30 nov-07 kl 20:28 »
Jag städar när det behövs. (eller när jag tycker det behövs) ;)
Det brukar bli ungefär var tredje månad.
Har ett 20-30cm tjockt lager sagsspån i hönshusen. Nog till at jag kan krafsa om det några gånger och hönsen kan spretta lite i spånen.
Under sittpinnerna har jag en plywoodskiva som enkelt kan lyftes ut i frugans rabatt och skrapas ren. Användar endast en spackelspade om det har hamnat något utanför och en barkspade om det behöver skrapas bort något.
Det är bra at ta vare på skiten, fantastisk gödning för roserna. :)
Aliquando et insanire iucundum est

Skojarbråten

« Svar #21 skrivet: 30 nov-07 kl 22:17 »
Alltså jag är inte så smart på värmebäddar så det kanske inte skall kallas så egentligen... :-\
Jag städar ibland ut det värsta men då kommer ju det kalla golvet fram, så de ser mer glada ut när jag bara strör ovanpå det gamla. Det liksom torkar och stelnar hos mig och blir en matta. Jag matar och ger vatten det mesta utomhus och så har jag en tröskel in till där de sover. Kanske inte allra lättaste att ta bort på våren så ibland får man ta till högtrycken och blötläggning, men ser mer bahaglagt ut för ankorna.

Här torkar det inte och stelnar, men det beror nog på att vi har olika antal. Här är just nu ca 50 ankor som ska samsas på natten, på dagarna slabbar de fritt utomhus... dels i egen damm, och när den är frusen, i baljor. :)

1. Man borde ha en avbalkning av något slag där de sover.

2. Nedanför den har de mat och vatten.

Skulle minska städandet avsevärt!

3. Eller... om de är ute mellan 6 på morgonen och kanske 19-21 på kvällen, behöver de ha vatten inne då? Förutsatt att de har ätit sin nedslabbade mat innan.

Inomhus är de enbart för att de ska vila skyddat under nattimmarna. De kanske inte måste äta och dricka/slabba inne alls?

Red: Deras nattläger är kanske 20 kvadrat, och när alla går in ser det knökfullt ut. Efter en kvart när de lagt sig att sova ligger alla väldigt koncentrerat i det ena hörnet. Det skulle minst få plats en häst där OCKSÅ. *häpen*
« Senast ändrad: 30 nov-07 kl 22:21 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Suzniz

« Svar #22 skrivet: 02 dec-07 kl 14:31 »
Alltså jag trodde det skulle bli klabbigt i år också men nu när jag avgränsat mellan liggdel och vattendel så blir det inte så farligt. Jag strör med mer spån och nu ser det riktigt behagligt och torrt ut. Jag har 15 ankor och 30 tuppar i de rummen men snart bara ankor, när jag hunnit ta bort alla tuppisarna, men det tar ju en stund med så många...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #23 skrivet: 04 dec-07 kl 02:15 »
jag har sågspån som täcker hela golvet.
sedan drog jag in en trädstam som jag placerade från ena hörnet diagonalt över till det andra. Golvet delas då upp i två trekanter. På den ena sidan finns det bara spån och på den andra så har jag halm. Halmen är lättare att byta det översta lagret på och det är där de flesta ankorna väljer att sova.
jag byter det var 5-e dag ungefär.
Sedan har jag hängt upp en stam på väggen med en skiva under. den funkar som en bajsränna. Det blir lättare att städa om inte all skit hamnar på golvet. ;D

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 06 dec-07 kl 09:44 »
Så här har mina höns det.Tjockt lager spån över hela golvet, förutom under sittpinnarna där jag lagt en bräda som avdelar från spånet.Där under tar jag bort skiten när det blir mkt ca var 14 dag.Spånet krattar jag ibland, men det blir sällan skitigt mest gammalt ensilage och pinnar från brännässlor som jag tar bort.
Utan att vara för petig tror jag dom har det bra :)
Har varit inne i mörka smutsiga hönshus, hos andra. :(
Jag tycker om att ha kutterspn för det SER rent och snyggt ut.Oj vad mkt det blev :D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

drakvinga

• Småland
« Svar #25 skrivet: 06 dec-07 kl 10:58 »
Hej
Jag är också överdrivet petig antar jag som med alla dom små liven hemma
Mockar ut och fyller på nytt spån varje dag, både till höns och ankor
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Sia

• Dalarna
« Svar #26 skrivet: 06 dec-07 kl 22:54 »
Jag städar när det behövs. (eller när jag tycker det behövs) ;)
Det brukar bli ungefär var tredje månad.
Samma här,
skönt att höra att inte alla är jättepedanter i sina hönshus.
Jag städar när det börjar lukta illa, det får absolut inte bli blött på golvet.
Ju fler höns man har per 10 m2 ju fortare blir det äckligt så man får städa.
Det är alltid mycket roligare att gå ut i hönshuset när det är torrt och "luktfritt" (får man säga så?)

Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #27 skrivet: 07 dec-07 kl 12:13 »
Rolig tråd det här ::)
Tror att jag ligger nånstans mittemellen. tar bort skit varje dag under sittpinnarna, krattar golvet och byter ut en del spån kanske en gång varannan vecka/ 1 gång i  månaden. Dammsuger (!) av damm varannan vecka. Det är kanon!
Våttorkar kanske var 8:e vecka reden, väggar mm
Luktar ??? Inte hos mig - ammoniaklukt hör inte hemma hos djuren, då har jag varit slö :-[
Har ca 30 höns nu. Då jag hade ankor hade de sin bädd upphöjd på en pallbock med halm, funkade jättebra då bädden alltid var torr.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Sia

• Dalarna
« Svar #28 skrivet: 07 dec-07 kl 12:32 »
Luktar ??? Inte hos mig - ammoniaklukt hör inte hemma hos djuren, då har jag varit slö :-[
Det är ju det jag menar 8)
Det ska inte lukta!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Filipin

« Svar #29 skrivet: 07 dec-07 kl 13:50 »
jag städar varje dag plockar bort bajs och fjädrar friskt vatten och påfyllning av foder .

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #30 skrivet: 07 dec-07 kl 14:16 »
Under vinterhalvåret städar jag inte alls hos hönsen. På hösten mockar jag ut allt, städar ordentligt och fyller tjockt med spån. Sen fyller jag mest på lite då och då när det behövs. Lite höskräp som kaninerna eller fåren inte äter, lite halmboss som ligger kvar vid halmbalarna och sånt. Allt för att dom hela tiden ska ha ett tjockt och isolerande lager golv i sina oisolerade hus (har två hönshus). Eftersom mina höns går fritt ute hela året (skottar lite vid snö :-[) så skiter dom ju lite här och var. Och skiter dom inne så blir det ju varmt och gott av det. Luktar det eller blir vått fyller jag mer strö ovanpå. På våren mockas allt ut igen.

Fantastiskt hur olika vi sköter våra djur :)
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 08 dec-07 kl 22:48 »
Mockar ut allt som ligger på golvet varannan vecka, samt byter strö i redena och tar dän sittpinnarna och skrapar bort skiten på dess ställning. Sen är det kalas när jag lägger ut den nya hackade halmen i en hög på golvet; det spekas och kacklas och letas efter havrekorn som tröskan måhända missat :) .
Jag vill att det ska vara en schysst hönslig miljö, det ska inte vara som att gå in i en vägg av ammoniaklukt. Nej, höns är inte människor, men hur sunkigt som helst vill jag inte att det ska vara!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Chester

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 09 dec-07 kl 11:37 »
Fasen, har ni dresserat era höns? ;D Jag har bara fyra hönor på ca 8 kvm och jag måste städa ut ALLT spån varje helg, för då är det totalt nerskitet överallt! Dom är ute hela dagrna utom när det blåser, för då vill dom inte gå ut.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 dec-07 kl 11:41 »
Städar inte mycket under vintern. Det luktar inte ammoniak där inne, det luktar granris. Rekommenderas.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #34 skrivet: 09 dec-07 kl 13:16 »
Fasen, har ni dresserat era höns? ;D Jag har bara fyra hönor på ca 8 kvm och jag måste städa ut ALLT spån varje helg, för då är det totalt nerskitet överallt! Dom är ute hela dagrna utom när det blåser, för då vill dom inte gå ut.

En bajsbräda (eller vad det kallas) rekommenderas! En skiva med kanter strax under sittpinnarna, där hamnar det mesta av dygnets bajande iaf för mina hönor, även om de är inne hela dagen blir det inte mycket bajs i spånet. Jag har fem hönor och en tupp på ungefär sju kvadratmeter.

Lägger du granris på golvet då Ulric? Vi tog hem granris till förstubron i dag tänkte lägga lite i hönsgården. Fast i dag vill inte hönorna gå ut i hönsgården ens. Jag förstår dem, de fick nog en fruktansvärd chock igår!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sia

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 09 dec-07 kl 13:54 »

Jag vill att det ska vara en schysst hönslig miljö, det ska inte vara som att gå in i en vägg av ammoniaklukt. Nej, höns är inte människor, men hur sunkigt som helst vill jag inte att det ska vara!

Höns är inte människor, men människor ska ju också vara i hönshuset, eller hur  :)
Det verkar inte som om någon här på forumet har någon ammoniaklukt i hönshuset, Vi verkar ganska överens allihopa i den frågan :), men olika hönshus och skötare kräver olika grad av städning. Det här var en jätteintressant tråd att läsa!!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #36 skrivet: 09 dec-07 kl 14:12 »
Jag har ju inte haft mina höns så länge och än så länge bor de i sitt tillfälliga hönshus ca 8 m2. Därinne har jag lagt en hel bal med kutterspån. Sen lägger jag in hö och halm lite då och då. Har försökt att kratta lite men, det blir sådär bra. När det nya hönshuset är klart tänkte jag göra något liknande. Bajsbräda under deras sittpinnar som städas vid behov. På golvet rejält med strö som jag krattar och fyller på efter hand. Kommer nog inte att mocka ur allt mer än vår och höst. Tanken är att hönsen ska vara ute på dagarna om de vill. Jag får se hur det funkar när huset är klart. Det blir det förhoppningsvis till jul så att tuppen och hans 6 hönor kan fira jul i sitt nya hem.  :D Detta huset kommer ju att ha uteplats och trädgård. Nu får de vara inne hela dagarna och det tycker de inte är så kul.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #37 skrivet: 10 dec-07 kl 10:05 »
inte för att jag vill vara en "party-crasher"... men belysning inne i ett hönshus ska vara IP54-klassad... och jag misstänker att inte så många adventsljusstakar är det :)

Ljusstakarna är av den batteridrivna varianten ;D. Så någon brandrisk är det nog inte här.
Hönsen trivs när det lyser fint och granrisdoften är pricken över i:t.

Kul att så många har svarat och följer mitt inlägg.
Har fått massor av kloka och genomtänkta svar.

Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 10 dec-07 kl 21:38 »
Vi plockar lite bajs varje dag men sedan blir det lite mer omfattande städning till helgen.
Har bra 1 tupp och 3 hönor

lenore

Städning i hönshuset..
« Svar #39 skrivet: 23 feb-08 kl 17:52 »
Jag håller på att städa rent i hönshuset sen vi hade våra förra höns där.. Jag har nästan fått ut allt gammalt spån men skulle vilja köra rent med typ högtryckstvätt för att få det riktigt rent.
Går det att göra fastän det är minusgrader ute eller ska jag vänta någon månad? Eller hur brukar ni göra rent?

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser