Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta städar ni hos hönsen under vinterhalvåret?  (läst 10849 gånger)

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
Hur ofta städar ni hos hönsen under vinterhalvåret?
« skrivet: 29 nov-07 kl 17:36 »
Undrar just detta.

Många pratar om vinterbädd men det blir ju hur äcklig som helst :-\
Provade just detta och nu är den borta i alla fall.

Nackdelen när man har ett oisolerat hönshus är ju att det blir lite kyligt på golvet om man ska byta ut ströet en gång i veckan.

Hur gör ni???

Mvh Maria

« Senast ändrad: 29 nov-07 kl 17:37 av Maria1xx »
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

leifhh

• Gäst
Re:Hur ofta städar ni hos hönsen under vinterhalvåret?
« Svar #1 skrivet: 29 nov-07 kl 17:41 »
Har du många höns på liten yta?
Mina höner har lite drygt en kvadratmeter per individ inne i hönshuset, jag upplever att jag inte kommer att behöva mocka ut förrän i vår....

I botten har jag lite släckt kalk, ovanpå det en massa torkat gräsklipp samt lite sågspån....

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 nov-07 kl 18:30 »
Jag städar varje helg. Har en ströbädd med spån som jag räfsar bort översta lagret på. Fyller sedan på med nytt spån. Varje vår-sommar tar jag ut allt.  Tycker det funkar bra och städar man så ofta så blir det inte svårstädat.    :)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 29 nov-07 kl 19:03 »
Städar varje vår och sommar. Strör minimalt på vintern. De får en halmhög att sprätta ut eller spån.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Suzniz

« Svar #4 skrivet: 29 nov-07 kl 20:15 »
Hos hönsen städar jag sällan, de skitar inte ner så mycket. Jag kan ibland ta ett riv under sittpinnarna där de skiter. Däremot så brukar värmebädd funka bättre åt ankorna och håller nu på att prova det till getterna också. Ser ut att gå bra.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

amarantus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 nov-07 kl 20:44 »
Jag städar ut under sittpinnar var 14 dag och en ggr i månaden byter all halm!
Vinterbädd är inte min smak efter jag sett det hos en hönsägare :P

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 29 nov-07 kl 21:03 »
Sedan jag satte upp bajsbrädan under sittpinnarna blir det knappt något bajs alls på golvet, inte ens de här dagarna när det har varit snö och kallt ute och hönorna knappt varit ute alls. Jag vet inte om de hoppar upp på pinnarna när de ska skita även på dagarna?

Bajsbrädan tar jag ut och skrapar av en gång i veckan eller varannan vecka, något sådant, och i resten av hönshuset brukar jag gå en vända någon gång i veckan och kratta ut det lilla jag hittar.

Jag storstädade hönshuset för några veckor sedan, eller ja, det är kanske en månad sen. Hönorna hade bott hos oss kanske fyra månader då och då tog jag ut allt strö och skurade hela hönshuset. Ströet som jag kastade ut då var nästan helt rent, så har man tid och lust att gå över hönshuset en gång i veckan eller så och kratta ut de ev. skitar som inte hamnat på bajsbrädan (plus gamla majskolvsrester och sånt) så håller det sig fräscht länge.

Fast jag har ju bara haft mina hönor sen i juni så jag har ingen erfarenhet av hur det blir på vintern, det kanske måste göras rent oftare då i alla fall. De tycker inte alls om att gå ut i snön har jag märkt.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 29 nov-07 kl 22:14 »
Hos hönsen städar jag sällan, de skitar inte ner så mycket. Jag kan ibland ta ett riv under sittpinnarna där de skiter. Däremot så brukar värmebädd funka bättre åt ankorna och håller nu på att prova det till getterna också. Ser ut att gå bra.

Värmebädd till ankor? Jag har mina på ett ganska stort utrymme, men måste ändå ta ut allt nästan varenda helg för att de blöter ner så förbannat. Förklara för mig hur jag också kan få en värmebädd, så ska jag skriva in dig i mitt testamente. ;) Nu har jag ändå slutat med vattenbalja inne (har en stor vattenautomat istället vilket minskade slabbet med säkert 50%). Bad- och slaskvatten har de ju utomhus hela dagarna...

Hönsen däremot... Säger som flera andra, de är så "torra" att det verkar som det räcker att ta  under nattpinnarna. Sen skottar man ut allt vår + höst. Här spatserar de på en tjock bädd oäten hel havre, känns sådär... *garv*
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

ela84

« Svar #8 skrivet: 29 nov-07 kl 22:17 »
Om jag inte hade ankorna som grisar ner hade jag någ inte behöve göra rent så ofta men nu blit de nästan varannan dag
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Maria1xx

• En djurvän på Östgötaslätten.
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 nov-07 kl 13:38 »
Tack för alla era svar.

Jag byter en gång i veckan eftersom det är en hel drös som knallar omkring där inne.

Skitiga djur ;D

Nu har dom det riktigt fint i alla fall.

Ljusstakarna är uppsatta och dom verkar trivas med det vackra ljuset när mörkret lägger sig.

Värmelampan får vänta ett tag till.

Maria
Här på gården finns två hundar, en hankatt,   
en hamster och en massa dammråttor.
Vi har 3 barn födda -99,  -04, -10.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 30 nov-07 kl 13:56 »
Ljusstakarna är uppsatta och dom verkar trivas med det vackra ljuset när mörkret lägger sig.

Värmelampan får vänta ett tag till.

Maria

Du har adventsljusstakar till dem alltså? Vad gulligt! Det kanske jag skulle ta efter, jag insåg när vi nu har flyttat (vi hade två hus innan, har bara ett nu) att jag har mer än tio adventsljusstakar och funderade på att skicka överflödet till myrorna el dyl, men det är klart att hönorna ska ha en!

De har inget emot att det inte är alldeles mörkt hos dem på natten då? Fast det är aldrig kolsvart hos våra hönor heller eftersom en lyktstolpe snett utanför deras hus nog skickar in lite ljus, fast det hamnar (som tur var?) i den änden av huset där de inte sover.

För det är väl inte levande ljus du har satt in till dem  :o
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 nov-07 kl 13:57 »
Jag skottar ur max en gång i månaden,både hos ankor o höns.. Dom är ju bara inne o sover så det blir inte särskillt skitit. O ankorna har väldigt torrt och rent sen jag bytte till spån.Otrolig skillnad, med halm var det konstant surt... :o

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

johe71

« Svar #12 skrivet: 30 nov-07 kl 14:14 »
men det är klart att hönorna ska ha en!

inte för att jag vill vara en "party-crasher"... men belysning inne i ett hönshus ska vara IP54-klassad... och jag misstänker att inte så många adventsljusstakar är det :)

det är klart man kan sätta upp en ändå, men då bör du vara medveten om att ditt försäkringsbolag antagligen kommer att "bråka" med dig om något händer (en brand tex) och du hade icke-godkända lampor i hönshuset...

Anna

• -
« Svar #13 skrivet: 30 nov-07 kl 14:48 »
Jag har mina höns i ett utrymme där jag inte har möjlighet att låta dem gå ut vintertid. Sedan har vi haft snö i över en månad också så de kanske ändå inte hade velat gå ut. Det där beror väl lite på ras och vart i landet man bor. Just nu har jag bara sebright och moderna engelska stridshöns, och de skulle nog tycka det var alldeles för kallt att gå ut.
Min erfarenhet är att om man har gott om utrymme och sedan en rejäl skitbinge under sittpinnarna så håller sej golvströet sej länge. Höns skiter mest nattetid så har man bara nå't under som man kan rengöra ofta så kan golvet hålla sej länge och även lukta ok.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 30 nov-07 kl 16:05 »
Vi är nog lite överdrivet "petiga" med städningen till våra 6 höns (+3 kycklingar)  :-[
Vi byter halm och krattar bajspluttar varje dag.  ::)

Det går av bara farten eftersom vi gör likadant till minigrisarna och hästarna. ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

amarantus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 nov-07 kl 16:22 »
Vi är nog lite överdrivet "petiga" med städningen till våra 6 höns (+3 kycklingar)  :-[
Vi byter halm och krattar bajspluttar varje dag.  ::)

Det går av bara farten eftersom vi gör likadant till minigrisarna och hästarna. ;D

Ni mockar alltså ur hos hönsen av bara farten..... duktigt må jag säga :) får lite ångest nu :-[

Nypålandet

« Svar #16 skrivet: 30 nov-07 kl 17:18 »
ja, jag hinner ju aldrig... Min fru däremot är snabb som fan & skottar var å varannan dag. Har nog aldrig sett en bajsklutt ens...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #17 skrivet: 30 nov-07 kl 17:24 »
ja, jag hinner ju aldrig... Min fru däremot är snabb som fan & skottar var å varannan dag. Har nog aldrig sett en bajsklutt ens...

Bajskluttarna hamnar nog när jag tänker efter inte inne hos hönorna... utanpå alla andra tänkbara och otänkbara ställen... i vår trädgård, på trädgårdsgången, i rabatterna, i garaget ( >:( :o) på verandan... på trädgårdsmöblerna...

Inte vill de skita inne hos sig när de kan skita hos andra...

Suzniz

« Svar #18 skrivet: 30 nov-07 kl 17:45 »
Värmebädd till ankor? Jag har mina på ett ganska stort utrymme, men måste ändå ta ut allt nästan varenda helg för att de blöter ner så förbannat. Förklara för mig hur jag också kan få en värmebädd, så ska jag skriva in dig i mitt testamente. ;) Nu har jag ändå slutat med vattenbalja inne (har en stor vattenautomat istället vilket minskade slabbet med säkert 50%). Bad- och slaskvatten har de ju utomhus hela dagarna...

Hönsen däremot... Säger som flera andra, de är så "torra" att det verkar som det räcker att ta  under nattpinnarna. Sen skottar man ut allt vår + höst. Här spatserar de på en tjock bädd oäten hel havre, känns sådär... *garv*
Alltså jag är inte så smart på värmebäddar så det kanske inte skall kallas så egentligen... :-\
Jag städar ibland ut det värsta men då kommer ju det kalla golvet fram, så de ser mer glada ut när jag bara strör ovanpå det gamla. Det liksom torkar och stelnar hos mig och blir en matta. Jag matar och ger vatten det mesta utomhus och så har jag en tröskel in till där de sover. Kanske inte allra lättaste att ta bort på våren så ibland får man ta till högtrycken och blötläggning, men ser mer bahaglagt ut för ankorna.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Nypålandet

« Svar #19 skrivet: 30 nov-07 kl 19:42 »
Bajskluttarna hamnar nog när jag tänker efter inte inne hos hönorna... utanpå alla andra tänkbara och otänkbara ställen... i vår trädgård, på trädgårdsgången, i rabatterna, i garaget ( >:( :o) på verandan... på trädgårdsmöblerna...

Inte vill de skita inne hos sig när de kan skita hos andra...

Mina verkar bara lassa nattetid. Men som sagt, fort som fan skottar gumman ut allt som inte sre ut som spån...

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser