Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag äta köttet??  (läst 5992 gånger)

prillan

• Skåne
Kan jag äta köttet??
« skrivet: 21 dec-07 kl 18:33 »
Slaktade ett lamm som hängt i ladugården och mörat sig sen i l;rdags. Idag lyckades hundskrällena ta sig in och har rivit och gnagt på halsen (den hänger ju neråt). Kan jag anv'nda k;ttet?

poze

• Östergötland
Re:Kan jag äta köttet??
« Svar #1 skrivet: 21 dec-07 kl 19:36 »
jag anser; självklart.

skär bort det värsta bara och ge tex till hundarna =)

har det gått såpass kort tid efter angreppet så finns det ingen anledning att vara rädd om de inte var i någon stor farlig smittohärd precis innan.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Gräbban

• -
« Svar #2 skrivet: 21 dec-07 kl 20:02 »
Hej
Ville bara påpeka att man inte ska ge hundar fårkött som inte varit fruset eller som kokats. DEt kan innehålla nån sorts parasit som kan va dödlig för hunden. Har dock glömt vilken.  :-\
Lärde mig detta på ett utfodringsseminarium. Annars skulle jag oxå bara skurit bort det värsta, sedan kokat "det värsta" och gett hunden. :D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

agge

« Svar #3 skrivet: 21 dec-07 kl 21:11 »
Ville bara påpeka att man inte ska ge hundar fårkött som inte varit fruset eller som kokats. DEt kan innehålla nån sorts parasit som kan va dödlig för hunden. Har dock glömt vilken.  :-\
Ojdå, jag som gett vår hund rått fårkött vid flera tillfällen. Mem det kanske beror på hur mycket kött de får, hopas jag. :-[

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 21 dec-07 kl 21:26 »
Citera
Citat från: Gräbban skrivet i dag kl. 08:02:33pm
Ville bara påpeka att man inte ska ge hundar fårkött som inte varit fruset eller som kokats. DEt kan innehålla nån sorts parasit som kan va dödlig för hunden. Har dock glömt vilken.  

jösses ..  mina hundar borde trillat av pinnen  för länge sen...
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

birgit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 dec-07 kl 22:31 »
anser inte något problem med hundmat föreligger. Slaktar själv ett antal utslagsdjur som mest går till hundfoder. Har aldrig hört att hundarna skulle fara illa av detta.
Var finns de vetenskapliga bevisen för detta? Det är naturligt för hundar att äta slaktavfall. Vad har man för konstiga får/fårhållning då om djuren blir farliga? Hur an då människor äta det?????? ???

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 21 dec-07 kl 22:53 »
Mig veterligt, är det inte brukligt för oss människor att äta lammen råa  ::)

birgit

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 dec-07 kl 22:57 »
Nej, men inte heller rekommenderas väl genomstekt?????
Lätt rosa har jag hört och då är inte farliga substanser utplånade.

hustran

« Svar #8 skrivet: 22 dec-07 kl 00:09 »
Det är klart du kan äta köttet. Jag skulle bara inte uppmuntra dina hundar (belöna dem ) med råa rester, tvärtom, ryt till. Sedan kan du ju koka åt dem. Rått kött kan väl inte vara "dödligt" Själv har jag i bland smakat på äldre djur, för att försäkra mig om att det är "gott kött" inte i brunst osv. Lever än.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 dec-07 kl 10:17 »
Border Collies har levt på rått lamm/får kött i alla tider. (Kanske inte planerat av fårägaren, men BC är skickliga små varelser som vet hur de ska komma åt något som de vill ha)

Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara farligt för dom!!! Och har aldrig hör om någon annan biverkan än kraftig gasbildning (i hundens mage) ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 22 dec-07 kl 13:33 »
 Om jag inte minns fel så har vi diskuterat den där livsfarliga parasiten förut (eller var det på något hundforum ???) men det var väl hos gris den förekom och den var numera utrotad i sverige sen många år? Jag har inte hört något om farlighet i svenskt lammkött i alla fall. Mina hundar äter allt möjligt rått och har hittills överlevt ;)
                                        Mvh
                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ewitha

• -
« Svar #11 skrivet: 22 dec-07 kl 14:36 »
Som nyligen gravid, så måste jag påpeka att man rekomenderar gravida att inte äta ens rosa fårkött då det innehåller nått som kan ge fosterskador. Så nånting är det med får. :)
***2 barnsmor med 6 tackor, 1 islandshäst och 1 shettis/Irish cob korsning***

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 22 dec-07 kl 19:09 »
Fläskkött kan innehålla trikiner. Kontrollerat kött från slakteriet är garanterat trikinfritt.

Det andra som kan finnas i framförallt ost (men jag tror endast påträffat i vararor från utlandet som gjorts på opasturiserad mjölk) är Listeriabakterier. Skulle väl möjligtvis kunna finnas i köttet om en tacka har Listeria och man slaktar och äter köttet. Men så fattiga är väl de flesta inte...

Jag är helt övertygad om att fårkött inte är farligt för hundarna. Angående lammet hade jag skurit av det som hundarna ätit på. Det har jag nämnligen gjort när det har hänt  ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 22 dec-07 kl 22:30 »
Klart man putsar bort det skadade och äter resten.  Att värmebehandla kött, fisk och ägg före förtäring är väl allmänt rekommenderat?  För såväl folk som fä, i detta fallet jyckar.

Ryt till endast om Du kommer på dem på bar gärning, om de ska förstå.  Annars är det bara att låsa ordentligare i fortsättningen!   :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Inte rått fårkött till hunden...
« Svar #14 skrivet: 23 dec-07 kl 10:50 »
Vad roliga ni är... 5 st fårägare som inte har koll på Dynt  ;D

Precis som bandmask hos får har mellanvärdar hos andra djur:
Så har hundens bandmaskar bl.a annat fåret som mellanvärd
där dom påträffas som dynt (blåsmaksk)

Dynt kan även vi få... det är det som är det tråkiga  :-\

Hundar ska därför inte äta rått fårkött för att vi kan sen smittats av fårköttet !!
Hund som har kontakt med får ska därför avmaskas mot bandmask en gång om år.

Kokning eller genomstekning av köttet,
nedfrysning av köttet till –20°C i minst 48 timmar (dödar larverna).

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Inte rått fårkött till hunden...
« Svar #15 skrivet: 23 dec-07 kl 10:57 »
Vad roliga ni är... 5 st fårägare som inte har koll på Dynt  ;D

Precis som bandmask hos får har mellanvärdar hos andra djur:
Så har hundens bandmaskar bl.a annat fåret som mellanvärd
där dom påträffas som dynt (blåsmaksk)

Dynt kan även vi få... det är det som är det tråkiga  :-\

Hundar ska därför inte äta rått fårkött för att vi kan sen smittats av fårköttet !!
Hund som har kontakt med får ska därför avmaskas mot bandmask en gång om år.

Kokning eller genomstekning av köttet,
nedfrysning av köttet till –20°C i minst 48 timmar (dödar larverna).

/Rosa

:o jäkla tur man avmaskar hundarna då... ;)
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #16 skrivet: 23 dec-07 kl 21:09 »
Hej
Lärde mig detta på ett utfodringsseminarium. Annars skulle jag oxå bara skurit bort det värsta, sedan kokat "det värsta" och gett hunden. :D

det är väl råa inälvor som man inte skall ge hunden... själva köttet är väl inga problem...
mina hundar äter tex får klövar osv..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 23 dec-07 kl 22:55 »
Och jag som trodde att det var FÅREN som kunde få dynt av HUNDEN!!!  Bra att Du finns, Rosa, vid alla tider på dygnet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 24 dec-07 kl 09:16 »
Och jag som i min enfald trodde att smittspridningen g ick den vanliga vägen...
Hunden äter fårskit och skiter ut nya ägg som hamnar på betet. Fåren äter betet....

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 24 dec-07 kl 10:09 »
 Ja, men om man avmaskar hundar och får vid behov kan det väl inte vara farligt?
Mina hundar får All mat rå (BARF).
 Fast jag fattar inte riktigt hur VI skulle kunna bli smittade av dynt för att hunden äter i sig fårkött??? Jag äter i alla fall inte hundkött... ;D (Eller det blir väl bajset jag ska äta för att smittas av hunden, den har väl inte dynt? Men det äter jag inte heller).
                                 Mvh och EN Riktigt God Jul!
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 24 dec-07 kl 10:12 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser