Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni för strö i redena?  (läst 14898 gånger)

AnnikaE

• Södermanland
Vad har ni för strö i redena?
« skrivet: 06 feb-08 kl 13:55 »
ni för material i era reden./Annika
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

snorpan

• Västergötland
SV: Vad har ni för strö i redena?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-08 kl 14:11 »
Jag bottnar med spån och sedan lite halm på det, funkar fin fint hos oss :D
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 14:28 »
endast spån har jag, hönsen nöjda och vi får rena fina ägg
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 06 feb-08 kl 15:37 »
endast spån här med
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

fungilla

« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 17:31 »
spån. fungerar jättebra, rena ägg
det känns bra att fortfarande kunna vara optimist och att tro på naturen

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 06 feb-08 kl 17:34 »
Varför ormbunke :-[

Det sägs hålla en del ohyra borta.

Hos mig har hönsen kutterspån som madrass och en tuss härligt doftande hö som lakan. :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-08 kl 15:57 »
Vi har hö i våra reden och det fungerar bra :D
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 07 feb-08 kl 18:27 »
ni för material i era reden./Annika

Halm det ser ljust och fint ut.

:)
« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 10:56 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Liro

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 jan-10 kl 14:52 »
Mina hönor vägrar ligga på nåt annat än halm, problemet är att de bajsar i redena och det blir svårstädat om man inte vill byta all halm varje dag. Provade med spån men det gick icke, testade då med spån + lite halm på sidorna och det funkar sådär, går ju i alla fall att plocka bort bajset lättare. Funderar på att torka gräsklipp i sommar och ha i redena, vad tror ni om det?

Therese K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 jan-10 kl 16:26 »
Hur många hönor har du? Jag har bara halm, 6 st hönor. Men det är bara tuppen som bajsar i redena.. (han sover där  ::)) Så jag behöver inte byta så ofta..
Funderar på att torka gräsklipp i sommar och ha i redena, vad tror ni om det?

Funkar säkert, prova :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-10 kl 16:40 »
Jag har halm men de tycker att halmen är så spännande så de sliter ut den ganska snabbt, sedan är det mest halmdamm kvar...

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 27 jan-10 kl 16:48 »
Jag lade en tidning i botten på varje rede, utifall att de skulle bajsa där så är det lätt att byta. Har halm i redena o nu när det varit så kallt lade jag även i sågspån. Hönorna är duktiga o bajsar inte i redena. Halmen gillar dom o har gjort såå fina "halmringar" som dom ligger o värper i, fyller på lite ibland. Spånet blev dom förnärmade av o har flyttat åt sidorna.
Tja, du får väl byta ut hönorna  ;).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jan-10 kl 17:45 »
Funderar på att torka gräsklipp i sommar och ha i redena, vad tror ni om det?
Du tror inte att dom äter upp det då? Vet endel som torkar gräsklipp för att kunna ge sina hönor på vintern som grönfoder helt enkelt.
Men det går ju att prova ändå

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 27 jan-10 kl 17:56 »
Vi ger våra gräsklipp om somrarna och de äts iaf upp... Så jag skulle nog tro att de äter utav det torkade också. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Liro

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 jan-10 kl 19:52 »
Jag har 15 hönor varav 8 st är unghöns, 3 tupps. Det är unghönorna som ligger å bajsar i redena om dagarna och så har jag en ullig kindahöna som sover där på natten, hon bajsar mest tror jag. Det är lite synd om min dv kochin som är den enda som värper nu när hon får ligga i rede med baj, hinner inte städa i samma takt som de skiter. Jag har nu lagt spån i botten på alla reden (5st) och lagt halmen lite runt på sidorna, hoppas de köper det konceptet. Torkat gräs vet jag en som har som golvströ på vintern, gratis blir det ju :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 27 jan-10 kl 19:56 »
Mina skiter sönder redena oavsett vart jag flyttar dom o vad jag har i dom ,, just nu halm o ull blandat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 27 jan-10 kl 21:46 »
Sågspån och hö.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #17 skrivet: 27 jan-10 kl 22:10 »
jag har snäckskal och sand i mina reden. Äggen blir väldigt rena och fina plus att det ligger kvar.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 27 jan-10 kl 22:41 »
jag har snäckskal och sand i mina reden. Äggen blir väldigt rena och fina plus att det ligger kvar.

Dock så blir de ju rena och fina med spån och halm med, bara spånet och halmet är rent det med. :P Om hönsen skiter i redena, så blir ju sanden och snäckskalen också skitigt = äggen blir i sin tur skitiga.

... Jag har också problem med redsovare föresten!!! >:(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #19 skrivet: 27 jan-10 kl 23:28 »
Äggen blir inte skitiga eftersom sanden binder ihop bajset till en boll. Bajset kan på så vis inte kleta ned äggen.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser