Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta salladsfrö?  (läst 6595 gånger)

Vurre

Ta salladsfrö?
« skrivet: 12 jul-08 kl 14:47 »
Jag har en del kul salladssorter som jag vill behålla. Är det nån som vet hur korsningsbenägen sallad är?

snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Ta salladsfrö?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-08 kl 15:45 »
Trädgårdssallat (Lactuca sativa) är nästan uteslutande självbefruktare, men lite korspollinering med insekter kan förekomma. Ungefär samma sak gäller Escarole- och frissésallat (Cichorium endivia), som dock kan ha mer korsbefruktning. Cikoriasallat (C. intybus) är korsbefruktande.

http://www.froodling.se/pdf/korstab.pdf

Vurre

« Svar #2 skrivet: 13 jul-08 kl 00:40 »
Tack för länken, men den skulle vara mycket lättare att läsa om den inte var på fel håll.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 13 jul-08 kl 00:52 »
Tack för länken, men den skulle vara mycket lättare att läsa om den inte var på fel håll.

Visa-> Rotera medsols/motsols eller nåt sånt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 13 jul-08 kl 11:03 »
Trädgårdssallat (Lactuca sativa) är nästan uteslutande självbefruktare, men lite korspollinering med insekter kan förekomma. Ungefär samma sak gäller Escarole- och frissésallat (Cichorium endivia), som dock kan ha mer korsbefruktning. Cikoriasallat (C. intybus) är korsbefruktande.

http://www.froodling.se/pdf/korstab.pdf

En kommentar till korsningstabellen (länkad ovan). Det som står om isoleringsavstånd 10-100 m för trädgårdssallat, med ett frågetecken efter, bör tas med en nypa salt. Jag funderar på att ändra det till nästa upplaga. Saken är den att i den mån det förekommer insektsbefruktning, så kan man behöva mer än 100 meters isoleringsavstånd för att få helt sortrent frö. Hur mycket man behöver beror på vilka insekter det är. Jag vet dock inte vilka insekter som skulle kunna tänkas undantagsvis befrukta sallat. (Min erfarenhet av sallatsfröodling är tyvärr minimal.) Du kan ju se om några insekter besöker blommorna. Som en tumregel flyger stora insekter längre än små. Insekter som flyger snabbt och säkert flyger också längre än insekter som flyger långsamt och svajjigt.

Det troligaste är dock att du inte får några korsningar i trädgårdssallat även om sorterna blommar nära varandra.

Uppgiften om upp till 5% insektsbefruktning kan mycket väl vara utländsk, från ett varmare klimat där insektsbefruktning ofta spelar en större roll. Hinner inte kolla nu varifrån just den uppgiften hämtades. Det kan alltså i Sverige mycket väl vara praktiskt taget noll i de allra felsta fall.

Kan du tolerera enstaka korsningar och kanske t.o.m. finna dem intressanta, så kan du troligen odla flera sorter med bara några meters avstånd.

Dessutom kan du odla minst en sort av var och en av de tre aktuella arterna intill varandra eftersom arterna inte korsar sig. Observera dock korsningsrisk med vild (och odlad) cikoria för cikoriasallat.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 13 jul-08 kl 12:35 »
Några saker till:
Sallat tar lååång tid på sig med blomning och frömognad. De plantor som ska ge frö bör sås tidigt. Helst förkultiveras på senvintern sisådär. Sen beror det förstås också på hur lång höst man har hur tidigt man behöver starta. Blött väder under frömognaden är ingen höjdare.

Naturligtvis ska man inte välja dem som går tidigt i blom heller. Det är ingen önskvärd egenskap. Man bör ta dem som stannar länge i bladstadiet, en önskvärd egenskap. Dessa är alltså blomningströga. Ett litet problem.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 15 jul-08 kl 23:44 »
Hur går det Vurre? Hur ser din fröodlingsplan ut? Vilka sorter ska du fröodla?

Vurre

« Svar #7 skrivet: 15 jul-08 kl 23:59 »
Har just ingen plan, men som sagt några kul salladssorter som det verkar onödigt att försöka köpa om jag kan få fram bra frö själv. Går det så går det.

Vi brukar ha långa höster, vilket kompenserar för den kalla våren här på ön, så jag har fått självsådd sallad i landet. förr, när stocklöpare stått kvar. 

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 16 jul-08 kl 00:11 »
Aaah Gotland. Jag avundas dig, på sätt och vis.

Anders

annelito

• anne - mer själ än smink
« Svar #9 skrivet: 16 sep-08 kl 11:48 »
Jag har sått dessa sorter från Runåbergs fröer:

Galisse
Merlot
Flashy green butter oak
Orielles du diable

Väldigt goda sorter. Nu växer dom mest på höjden och ser mer eller mindre ut som små träd. Är det någon här som har samlat in frön från dessa sorter? Eller är det "bara" att samla in frön och hoppas på det bästa?
När plockar ni förresten av dom "sista" salladsbladen innan dom blir för beska? Finns det något "mått" på när sallad börjar bli oätlig?
Konstiga frågor kanske men jag är nybörjare så alla svar är välkomna.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 16 sep-08 kl 12:30 »
Jag har sått dessa sorter från Runåbergs fröer:

Galisse
Merlot
Flashy green butter oak
Orielles du diable

Väldigt goda sorter. Nu växer dom mest på höjden och ser mer eller mindre ut som små träd. Är det någon här som har samlat in frön från dessa sorter? Eller är det "bara" att samla in frön och hoppas på det bästa?
När plockar ni förresten av dom "sista" salladsbladen innan dom blir för beska? Finns det något "mått" på när sallad börjar bli oätlig?
Konstiga frågor kanske men jag är nybörjare så alla svar är välkomna.

Du har nog svar på en del av detta i tråden ovan!

Vid fröodling spelar det också roll vilken art det är. Står i Runåbergs katalog. Framför allt om du skulle ha två cikorior. Men det kanske bara var Lactuca sativa (vanlig trädgårdssallat)?

Salladen börjar nog bli oätlig när den blir besk. Om du har normalt smaksinne så har du ett utmärkt mätinstrument!

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser