Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra av allt hönsgödsel???  (läst 24805 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Vad göra av allt hönsgödsel???
« Svar #20 skrivet: 29 mar-09 kl 08:16 »
Tack för tipset.
Ska nog investera i en 750 liters.
Nu när det är ren gödsel så är mängden mindre från den stora gruppen.
De mindre grupperna där det är blandat ger större volymer.
Jag fyller mina säckar, står som blåa figurer ute.
Vore toppen om man kunde bränna upp det
Hedemorahöns

Vurre

« Svar #21 skrivet: 29 mar-09 kl 11:28 »
Vore toppen om man kunde bränna upp det

Det var det dummaste jag hört på länge. Eller förbränns kvävet istället för att släppas ut i atmosfären ocb bidra till ökad växthuseffekt?

Dumt i alla fall, hönsskit är utmärkt växtnäring.
snus? vad är priset på en pris?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 29 mar-09 kl 12:06 »
Vet att det är bra växtnäring, och att man inte SKA bränna upp den.
Det står OM.
Bara för att bli av med allt.
Åker jag till tippen med det  vad tror du bränner de eller?
Jag kanske har för många hönor. 8)
« Senast ändrad: 29 mar-09 kl 12:09 av Lycka »
Hedemorahöns

Vurre

« Svar #23 skrivet: 29 mar-09 kl 19:05 »
Ja, kanske du har det. Som ekologisk bonde får jag inte har fler djur än att jag håller mig under taket på 170 kg kväve per hektar, och eftersom jag inte har kor utan får och bara 50 höns har jag ganska långt till gränsen. Jag behöver massor med skit, inte minst till grönsakerna.

Man ska inte ha fler djur än vad man har mark till att sprida gödseln på, och man behöver gödsel för att få skörd. Jag kan sluta avtal med andra ekologiska bönder som har mer gödsel än vad reglerna tillåter för att utjämna kvävet om det fanns såna som hade för mycket. Men det gör det inte.

Hönsgödsel är en resurs, inte en avfallsprodukt.

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 29 mar-09 kl 19:50 »
En trädgårdsodlare håller höns för : Skiten, äggen, köttet, ogräsbekämpare, ohyrebekämpare i ungefär nämnd ordning!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

saint206

• Småland
« Svar #25 skrivet: 03 apr-09 kl 12:34 »
nu får jag då kanske ställa en lite relaterad fråga.... en annan höns och dessutom fårhållare här i närheten lägger enligt uppgift långa rader med skit direkt på gräsmattan, i detta planterar hon sedan grönsaker och blommor... funkar det verkligen? trodde hönsskit var för starkt för att användas som gödsel innan det har brunnit?  ???
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 04 apr-09 kl 21:13 »
För länge sen la jag gödsel efter 100 tuppar i ett jordgubbsland, utan att gräva ner. Det blev rekordskörd.
Men visst hönsgödsel är det krut i, och det går att lägga på för bra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

saint206

• Småland
« Svar #27 skrivet: 04 apr-09 kl 21:35 »
intressant.... ska nog göra en variant på detta i år.. ska skala av grässvålen på en bit och sen bara luckra upp ytan lite med fräsen, på med potatis och sen på med innehållet i mitt hönshus...borde funka, då det innehåller en hel del..och så hoppas jag på att slippa rensa ogräs... :-[
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #28 skrivet: 06 apr-09 kl 21:14 »
Det här var ju intressant. Jag har i och för sig inte så många höns (bara 5 st) men dom kan skita dom också :) Och sen var det ju all halm o skit från fårens ströbädd som snart skall moggas ut. Jag har ingen gödselplatta och funderar på att sprida ut det på gräset där fåren har gått sedan juni. Dom skall snart flyttas till ny hage. Men om man kan använda det direkt till att odla i/på så var ju det en toppenide.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Vitis

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 07 apr-09 kl 08:49 »
.... ska nog göra en variant på detta i år.. ska skala av grässvålen på en bit och sen bara luckra upp ytan lite med fräsen, på med potatis och sen på med innehållet i mitt hönshus...

Just potatis är lite känsliga för helt färsk gödsel. Pumpa/gurka/squash eller tomater är exempel på grönsaker som gillar lite starkare gödsel.

Man kan också använda hönsgödsel för att göra snabbverkande gödselvatten, några "nävar" hönsskit i en kanna vatten, rör om och vattna där det behövs en näringsinjektion.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 07 apr-09 kl 13:29 »
Är det någon som vet om det finns växter/grödor som INTE klarar av hönsgödsel??? Vill inte gärna ha ihjäl något...
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Vurre

« Svar #31 skrivet: 07 apr-09 kl 20:22 »
Har för mig att bl a betor och spenat inte ska ha för stark gödsel, kan bli höga nitrithalter i dem. Sallad brukar inte kräva så mycket skit heller. Morötter ska inte ha färsk skit.

Knepet är att gödsla lagom. Det enda jag tror att man inte kan gödsla för mycket är pumpa, men om den blir lika god som den blir stor vet jag inte.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 08 apr-09 kl 15:01 »
Vad är gödsla lagom  ???
Hedemorahöns

Vurre

« Svar #33 skrivet: 09 apr-09 kl 08:08 »
Vad är gödsla lagom  ???

Knepet!

Jag gödslar hellre något i underkant än alldeles för mycket. Man lär sig av misstagen.

flaatfleet

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 08 dec-14 kl 07:45 »
HEJ ! När ni skriver gödsel, menar ni då det som är på gödselskivan eller kan jag slänga allt i hönshuset i komposten ? kutterspån, halm och poop??

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #35 skrivet: 11 dec-14 kl 22:21 »
Gödsel kan spädas med vatten så blir det inte så starkt och då vattna sina grödor, blommor, bärbuskar, fruktträd eller liknande med för att få naturlig gödningsmedel till sin trädgård, trädgårdsland eller liknande.  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Johan87

• Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 04 jan-16 kl 19:36 »
Hur länge ska hönskit brinna i en gödselhög? Räcker en sommar eller ska man vänta 2 eller kan man använda direkt från hönshuset?

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser