Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk jäst  (läst 6168 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Ekologisk jäst
« skrivet: 30 mar-09 kl 16:19 »
...i sverige? Vart får jag tag på det...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Ekologisk jäst
« Svar #1 skrivet: 30 mar-09 kl 16:25 »
Provat att googla...?
Självhushåll till nytta och nöje

Vurre

« Svar #2 skrivet: 30 mar-09 kl 20:13 »
Eller så gör du en vildjäst.
snus? vad är priset på en pris?

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 mar-09 kl 21:03 »

Cauldron

• -
« Svar #4 skrivet: 04 nov-11 kl 07:05 »

Vad skiljer ekologisk jäst från icke ekologisk? Jag antar att man använder sig av ekologiska "ingredienser" vid tillverkning, men är det något mer som skiljer?

kurt

« Svar #5 skrivet: 04 nov-11 kl 11:45 »
Vad skiljer ekologisk jäst från icke ekologisk? Jag antar att man använder sig av ekologiska "ingredienser" vid tillverkning, men är det något mer som skiljer?

Nej tillverkningsmässigt inget alls. Däremot kan en del ekologisk jäst bestå av flera stammar (åtminstone den som finns att köpa i t ex Tyskland), och det kan ju påverka bakegenskaper och smak.

Cauldron

• -
« Svar #6 skrivet: 04 nov-11 kl 15:10 »
Tack Kurt. Blev lite nyfiken när jag läste på en blogg att Kronjäst ekologisk skulle vara cirka 10 ggr dyrare än den icke ekologiska.

Borka

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 27 jan-12 kl 11:47 »
Men det undrar jag också! Såg i veckan för första gången ekologisk jäst på Coop. Kostade 7,90 kr jämfört med typ 1,70 kr för "vanlig". Hittade ingen innehållsförteckning och undrar också vad som skiljer.
Vill bo där jag kan gå ut barfota och utan att låsa ytterdörren.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-12 kl 21:22 »
Var till Coop idag och de hade tyvärr ingen. Kommer du ihåg vad fabrikatet hette? Man kan ju googla efter märket och se om de har nån info.

Hittade den här gamla tråden om ekojäst:
http://matforum.se/index.php?topic=2708.0

Fast det där med att brödet skulle smaka annorlunda tror jag inte så mycket på. Jästen är till för att häva brödet (skapa luft i brödet) och inte att ge smak. För att det skall bli smak behövs väl alkoholjäsning som ger smakestrar? Nåja skit samma. Surdeg ger i alla fall mycket smak och det kör jag mestadels med själv. Ibland bildas faktiskt ett rejält lager med jäst uppe på surdegsansatsen, så då är den väl ekologisk? (om man har använt ekologiskt mjöl förståss  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

fräsen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jan-12 kl 21:34 »
coop har den, samma märke som den där vanliga gul/blåpaketen

Borka

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-12 kl 21:40 »
Precis det är vanliga kronjäst, gul fyrkantig förpackning. Läste på deras hemsida men blev inte klokare.
Vill bo där jag kan gå ut barfota och utan att låsa ytterdörren.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-12 kl 23:05 »
Jag kanske missade den om förpackningen ser snarlik ut, jag ser inte så bra.

Har kollat på internet nu efter ingredienserna vid tillverkning av bakjäst. Det är väl dom som lär vara ekologiska. Vanlig bakjäst som vi har typ Kronjäst tillverkas med hjälp av i huvudsak ett kulturmedium baserat på melass, som i sin tur innehåller ca 50% socker. Möjligtvis köper dom den av något sockerbolag som bl.a. använder det som råvara för sin raffinerade sockerproduktion. Så då får vi fram att den kan tillverkas av antingen sockerbetor, sockerrör eller sockerhirs. I Sverige kanske vi kan anta att det i huvudsak kommer från ekologiskt odlade sockerbetor då?

Den som kan tyska kan läsa litet här:
http://de.wikipedia.org/wiki/Backhefe
Den engelska wikin innehöll mindre detaljerad info än den tyska:
http://en.wikipedia.org/wiki/Baker%27s_yeast

Hah, nu när jag skulle tillbaka hit till forumet råkade jag på en tråd som handlar om samma sak nästan:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=122176.20
Där står det ju litet om ingredienserna. Så då är det väl dom som är ekologiska, för att jästen skall få kallas ekologisk?

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #12 skrivet: 27 jan-12 kl 23:28 »
Jag minns att jag postade i nån annan tråd som handlade om bakjäst:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=122176.msg1116755#msg1116755

Skillnaden mellan eko och icke-eko är att ekojäst matas med kravcertifierat spannmål medan vanlig jäst matas med melass (en restprodukt från sockertillverkning). Det borde ju finnas en massa ekologisk melass att tillgå, så inte skulle ekojästen behöva vara så mycket dyrare.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 27 jan-12 kl 23:33 »
Ja det kan man ju tycka. Tyvärr gör väl dom mindre serierna att det kostar mera att tillverka. Andra/nya maskiner i fabriken eller så behöver dom rengöra dom eller lagra ekojästen separat eller nåt. Ett visst mått av merkostnader kan man ju acceptera, men såpass stor prisskillnad var litet att ta i tycker jag. Kanske blir billigare så småningom?

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser