Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surdeg  (läst 2965 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Surdeg
« skrivet: 20 maj-09 kl 21:29 »
Jag har för första gången satt en surdeg
I kväll var degen klar enl beskrivning Så nu har jag degen i en bakform för jäsning
I receptet står det att man ska förvara degen i en glasburk med lock i kylen
Nu när jag bakar själva brödet ska man igen ta undan ca 1 dl av degen och ha i en burk med lock i kylen
kanske en dum fråga men är det bara att hälla ner i samma burk???
Älska din nästa så som dig själv

tomas-kero

• Norrbotten
SV: Surdeg
« Svar #1 skrivet: 21 maj-09 kl 15:04 »
ja det kan du göra. den burken borde väl förresten vara tom nu efter att du använt din surdeg till bröddegen? och då är det bara att hälla ner lite grann av den nya degen som du tagit undan.

Brobacken

« Svar #2 skrivet: 22 maj-09 kl 12:26 »
Jag brukar faktiskt diska ur burken mellan varje gång, mest för att minimera risken för mögel. Jag har turen att ha en väldigt livskraftig surdeg som utan problem och utan matning snällt står både två och tre veckor i kylen utan att dö, och då känns det fånigt att förlora den pga mögel.
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

hs

« Svar #3 skrivet: 01 jun-09 kl 09:38 »
vilken betydelse har mängen surdeg blandat i degen
när man gör surdeg hur tjock ska den vara för bästa effekt
en gång blev det väldig effekt det bubblade i bunken och luktade illa vad hade hänt någon på mjölåterfsg trode det ber. på föroreningar provade baka blev lite illamående av brödet 
borde vara kolsyra ev amoniak om mögeltillväxt

håkan

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 jun-09 kl 10:12 »
Jag har alltid lite kvar i min burk i kylskåpet. Matar den lite nu och då (brukar bli var 14 dag). Har aldrig diskat ur burken (lite äckligt när jag tänker på det :-[)  och då har den ändå stått där i några månader. Jag diskar den när jag byter surdeg helt enkelt. Jag tar inte hela surdegen utan spar en liten klick som får bo kvar i burken.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

eld07

« Svar #5 skrivet: 01 jun-09 kl 19:57 »
Hej!
Surdeg möglar eg inte. Det som händer om man inte matar surdegen är att den börjar svälta. Då luktar den jättesurt och ser lite ackligt ut. Ingen fara! Det är bara att hälla ut lite (ca 2/3 delar) och ge den lite mat dvs mjöl och vatten och då blir den glad igen efter några timmar utanför kylskåpet (när surdeg är glad bubblar den och luktar inte särskilt surt). Det vi pratar om nu är det som heter surdegsstart. När man ska göra en deg med surdeg använder man lite start (kanske 1-2 msk, det brukar stå i receptet) och blandar det med mer mjöl och vatten + det som ev ska vara med (som sagt det står i receptet). Det står sedan över natten och dagen efter fortsätter man med själva degen (dvs det från dagen 1 + det som ska tillsättas dag 2). Av blandningen från dag 1+ dag 2 blir det så småningom bröd (efter ytterliggare jäsning och sedan gräddning). Surdegsstart förvaras i kylen, helt klart i samma burk och utan att diska den. Tanken är att det alltid ska finnas lite kvar som man kan mata och fortsätta att använda. En sån surdeg kan man ha i princip hur många år som helst, bara man sköter om den (dvs matar den). Lycka till!

Ekub

« Svar #6 skrivet: 22 okt-09 kl 10:19 »
Jag satte min första surdegsstart (eller vad ni kallade det för) för tre dagar sedan, gick efter detta receptet http://recept.nu/1.126199/leila_lindholm/matbrod/mjol/surdeg_grundrecept. Det storbubblar och luktar inte speciellt gott, ska mata den i morgon med sedan är den klar enligt receptet iaf :) Har inte tid att baka (förbereda) något förns lördagkväll, mår satsen dåligt av att stå i rumpsteperatur en extra dag? Känns fånigt att sätta in den i kylen för att ta ut den dagen efter för att hinna mata upp den...

Sen blir jag lite förvånad att det i många surdegsrecept är vanlig med jäst i också. Trodde själva poängen (iallafall en av dem) var att man inte behövde jäst ???

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 okt-09 kl 21:51 »
Har inte alltid rätt planering jag heller, men brukar bara mata den som vanligt till dess att den får bli bröd ;D
I kylen blir jästen passiv och inväntar högre temperatur och ny näring. Jästceller som har det gött förökar sig genom knoppning och blir på så sätt fler.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Ecogirl

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 okt-09 kl 11:42 »
Jag brukar ha den i kylen och förra gången så tyckte jag att det luktade rätt mysko så jag slängde den.
Nu är det dags att göra en ny surdeg för att ha som en stomme. Det är rätt kul sysselsättning.

Ekub

« Svar #9 skrivet: 27 okt-09 kl 18:06 »
Bestämde mig tvärt att åka hem till skåne och slängde i all hast in bunken i kylen, not good!! När jag kom hem i kväll och tog ur den ur kylen  hade det börja växa mögel på bunkkanten där det var surdegssmetklet kvar sen jag matat den  :-\ Bara till att börja om...

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser