Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 126286 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #220 skrivet: 23 feb-13 kl 17:09 »
Eftersom vi nu har ett komplett forum igen, så är nu tråden öppnad för den som vill fråga  :)

Ibasto

• Gästrikland
« Svar #221 skrivet: 24 feb-13 kl 17:10 »
Låter väldigt lovande även om jag inte har märkt av några stökigheter.
Det har tydligen passaret när jag inte har varit här på forumet.

Hursomhelst så uppskattar jag väldigt mycket att kunna ställa frågor här. Har läst hela tråden och faktiskt flera gånger, man sitter ju med olika bekymmer från gång till gång.

Just nu sitter jag och försöker få till mitt första bokslut.

Kort bakgrund.
Vi köpte en gård med ca 10 ha åkermark sommaren 2011
Startade enskildfirma sommaren 2012
Vi har uppfödning av får och hästar samt vinterförvaring av husvagnar.
På gården finns en stor ladugård där verksamheten bedrivs. byggår 1901 Där finns också det hus vi bor i som privatbostad.

Fråga 1
Har jag något val när det gäller att bokföra Fastigheten eller inte?
Finns det i så fall för och nackdelar med att ha fastigheten i företaget?
Om den ska bokföras hur fördelar jag upp ekonomibyggnader/mark/privatbostad
Försäkringsvärde har diskuterats och vi har inte fullvärdeförsäkrat ladugården men det begränsadevärdet är ändå mer än vad vi gav för allt.
Vilka konton ska det bokföras på och hur ska jag värdera de olika delarna?

Fråga 2
Första (halv)året går verksamheten brutto ungefär +/- 0 men netto blir det ca 350 kSEK back FÖRE avskrivningar mest pga av en omfattande rust som ska dras av direkt.
Blir inte riktigt klok på det här med avskrivningar och vad som är bästa strategin vid underskott. Allt jag läser handlar om när man gör överskott och då hänger jag med på att man skattemässigt vinner på att ha så stora avskrivningar som möjligt. men vad är rådet i mitt fall. För tex ekonomi byggnader så har jag hittat att det är 4% år som gäller och för inventarier 30% ( eller 15% för mig som 6 månader första året )
Har också hittat I SKV295.17 sidan 17 att om man använder föreklat bokslut så ska man använda "räkenskapsenlig avskrivning" men där står ju "Högst 30%" kan jag välja vilken siffra jag vill upp till 30%
Hur bör jag hantera våra avskrivningar?

Fråga 3
Tillsist en fråga om hästarna. Har förstått att djur alltid är lager ( tex fåren ) men i SKV A 2012:27 står att detta  "gäller inte tävlingshästar".
har även läst denna artikel http://newsroom.blinfo.se/ar-en-hast-en-lagertillgang-eller-ett-inventarium-20111106/
Som anser att ett avelssto är inventarium och att om man ägt hästen själv i många år så är den redan avskriven.
Jag har ett sto som jag haft sen föl och ett sto som vi köpte in tillsammans med ett föl i sommras.
Har diskuterat med skattemyndigheten att det är rimligt att ta upp dessa till försäkringsvärdet, som i båda fallen ligger under marknadsvärdet men förhållandevis rimligt.
Hur ska jag hantera detta? framförallt med att den ena kan anses avskriven medans den andra inte är det?
Fölet och ettåringen bokför jag som lager och värderar enl  SKV A 2012:27 antar jag. De ska säljas så fort rätt köpare dyker upp.

tillsist så vet jag att jag borde ha börjat med detta men nu går det inte att skjuta upp längre. Vill ha detta på plats innan jag gör första bokslutet.

/Ibasto

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #222 skrivet: 24 feb-13 kl 17:27 »
två frågor..

-jag har fuskat och köpt ett bokföringsprogram, hur bokför jag det? under vilken post?

-jag har tänkt starta eget under en ganska lång tid, under denna tid har jag köpt på mig en mängd verktyg, då dom inte växer på träd får man slå till när tillfälle ges.
Hur får jag in dom i firman, ska jag skriva kvitton till mig själv?

Existens!

• Gäst
« Svar #223 skrivet: 24 feb-13 kl 18:05 »

Fråga 1
Har jag något val när det gäller att bokföra Fastigheten eller inte?

Fråga 2
Första (halv)året går verksamheten brutto ungefär +/- 0 men netto blir det ca 350 kSEK back FÖRE avskrivningar mest pga av en omfattande rust som ska dras av direkt.
n jag välja vilken siffra jag vill upp till 30%
Hur bör jag hantera våra avskrivningar?

Fråga 3
Tillsist en fråga om hästarna. Har förstått att djur alltid är lager ( tex fåren ) men i SKV A 2012:27 står att detta  "gäller inte tävlingshästar".

1.  Nej, du har egentligen inte nåt val Fastigheten ska delas upp på dels rörelsen och dels privat.  Privat är ju då alltså bostadshuset, som räknas som vilken villa som helst.
Du delar upp den enligt samma förhållande som du har på taxeringsvärdet.  Om vi säger du har ett totalt taxvärde på 1 miljon, och i taxeringen så står bostadshuset taxerat till 300 000, så är alltså 30% privat.

Då gör du den första uppdelningen av skulder och betalade räntor. 70% på rörelsen och 30 % privat.

Sen ska du då dela upp värdet inom rörelsedelen på mark och byggnader, och även här går du efter proportionerna i taxeringsvärdet.  Men värdet är ju då det du betalade för gården. det är bara att du måste fördela ut det proportionerligt.
Marken gör man nämligen aldrig avskrivningar på, så du måste veta hur stort värde du ska sätta på den.

Marken sätts på konto 1130 och byggnader på 1110. Byggnadsinventarier, dvs det som är inne i husen på konto 1212.

Och motkonto blir ju då skulderna som finns på gården. Har man inga skulder så blir 'eget kapital' motkonto.

2.
Du ska alltid göra avskrivningar, även om du har en förlust. Avskrivningar är egentligen inte en skattereglering, även om många ser det som det, utan de görs för att maskinen/byggnaden ju för det första är avdragsgill, men inte på direkten då. Och dels ska värdet på framförallt maskiner vara samma i bokföringen som i verkligheten, och då måste dom ju skrivas ner.
En enskild firma kan ju dessutom gå med hur mycket som helst i förlust.

Så sätt du 30% på maskiner och 4 % på byggnader.
Av förlusten som blir har du ju då möjlighet att dra av max 100 000 mot annan inkomst från anställning. ( gäller första 5 åren )

3.
Men det är väl hästar i lantbruket du har?  Eller ska dom alls vara med i firman?  Hobbyhästar ska ju inte vara med.
Lantbrukshästar är ju i grunden lager, och de avelsston som artikeln hänvisar till tolkar jag som i en uppfödningsverksamhet.

Vad är det för hästar?  Om vi börjar där...

Existens!

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 24 feb-13 kl 18:09 »
två frågor..

-jag har fuskat och köpt ett bokföringsprogram, hur bokför jag det? under vilken post?

-jag har tänkt starta eget under en ganska lång tid, under denna tid har jag köpt på mig en mängd verktyg, då dom inte växer på träd får man slå till när tillfälle ges.
Hur får jag in dom i firman, ska jag skriva kvitton till mig själv?

Bokföringsprogram brukar jag sätta på 6110, 'kontorsmateriial'.

Verktygen räknar du ihop så du får ett värde på dom ( lämpligen det du betalat ) och bokar in det på konto 1211 'arbetsmaskiner' eller 1220 ' inventarier'. Motkontot med en minuspost blir 2018 'egna insättningar'.
Du kan ju skriva ett papper med vad det är för nåt, och grejernas värde, och använda det som verifikation.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #225 skrivet: 24 feb-13 kl 18:13 »
ok..men om man skriver allt på en gång, drygt 100 tusen måste det då skrivas av på 5 år?
det är ju inte en grej utan en mängd grejer. är det kanske lönt att göra flera poster eller spelar det ingen roll?

Tack

Existens!

• Gäst
« Svar #226 skrivet: 24 feb-13 kl 18:20 »
Nej, du kan inte dra av 100 000 på en gång, utan det får ju då bli antingen på 5 år med 20 000 varje år, eller så (lämpligare) kör du med 30% varje år på restvärdet.
Dvs 30 000 första året. År 2 blir det 30% av 70 000, dvs 21000 osv...

Annars får man ju göra direktavskrivningar upp till ca 21000 per år, och då skulle du alltså pytsa in lika mycket verktyg varje år, men som du ser så förlorar du snarast på det.

Dessutom är det bra av andra anledningar att du direkt sätter in ett större värde.

Ibasto

• Gästrikland
« Svar #227 skrivet: 24 feb-13 kl 18:37 »
3.
Men det är väl hästar i lantbruket du har?  Eller ska dom alls vara med i firman?  Hobbyhästar ska ju inte vara med.
Lantbrukshästar är ju i grunden lager, och de avelsston som artikeln hänvisar till tolkar jag som i en uppfödningsverksamhet.

Vad är det för hästar?  Om vi börjar där...

Det är som sagt 2 st avelsston och deras respektive föl. Vi har uppfödning med inriktning på hopphästar. När jag pratade med skatteverket så var det ok eftersom vi hade 2 avelston samt 2 föl/unghästar till försäljning ( däremot ponnyn vi hade då var hobby häst ) vi kunde dessutom visa upp intyg från kommunen att vi har tillstånd för hästverksamhet samt att vi certifierat oss för "säker hästgård" allt tillsammans övertygade dem att det var seriöst och inte hobby. Dessutom kunde vi med får och husvagnar visa på att verksamheten som helhet skulle ge kontinuerliga intäkter. Det senare gör det i princip omöjligt att bara klassa 4 hästar som verksamhet eftersom intäkterna kommer för "Stötvis"

När jag tänker efter så borde även fölet/unghästen kunna värderas till försäkringsbeloppet in på lager. Det kommer ju naturligvis bli stor skillnad när de säljs om de har värderats till 50 kSEK som är försäkringsbeloppet och 9 kSEK enl SKV A 2012:27. Jag antar att man i den tänker sig en häst som man har för att få hem timmer från skogen och liknande.

/Ibasto

Existens!

• Gäst
« Svar #228 skrivet: 24 feb-13 kl 19:02 »
Ok, men då blir ju avelsstona inventarier, och unghästarna lager.  I slutänden kommer det inte att spela nån roll vad du värderar dom till som lager.
Sätter du upp dom till 50 000 nu, så ökas din inkomst med 50 000.  Säljer du dom sen för 50 000 så blir det 50 000 som inkomst, men -50 000 på lagret, och alltså 0 som slutresultat.
Och eftersom det redan hade stor förlust i år, så gör det ju inget om du får en ökning av lagret redan nu

Men var kom avelsstona ifrån?  Om ni ägt dom själva och nu sätter in dom i firman så blir det ju en egen insättning.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #229 skrivet: 19 maj-13 kl 20:13 »
Vilken jättebra tråd!!!    :)

Nu har jag läst igenom hela, vilket tog några dagar.

Jag har en egen fråga. 
Den handlar kanske inte om bokföring, men har med företag att göra...

jo, jag fick reda på att det i princip skulle vara lika dyrt eller dyrare per månad att skaffa en skruttig bil och använda till firmabil, än att köpa eller leasa en sprillans ny. 
Och detta pga några skatter eller nåt som drabbade den äldre bilen. 

Är det så?

Jag tyckte det var märkligt. 

Hoppas du kan nåt om detta.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Existens!

• Gäst
« Svar #230 skrivet: 20 maj-13 kl 17:43 »
Nja, det vetekatten hur dom räknat då.. Rent skattemässigt blir det nog svårt att få det till att bli billigare att köpa en ny.
Och man får ju också passa sig så man inte jämför äpplen med päron.

Om man tänker sig en personbil så får man om man leasar en, dra av halva momsen.
Köper man en personbil kontant eller på avbetalning, så får man inte dra nån moms alls.
Men här beror alltså skillnaden på att man jämfört två olika varianter att köpa en bil. Skulle man leasa en gammal bil ( vilket ju är lite osannolikt ) så får man naturligtvis dra momsen på den också.
Lastbilar och pick-uper får man ju dra hela momsen på, oavsett hur man köper den.

Åker man på förmånsbeskattning så blir den ju högre på en dyrare/nyare bil.

Det som däremot kan bli billigare är ju då att en riktigt ny bil kan ha lägre bilskatt, och rabatter tack vare att det är en miljöbil. Dessutom ska ju förhoppningsvis reparationskontot blir lägre.( å andra sidan är servicekontot högre ) Och de faktorerna tillsammans, kan möjligen göra så att den nyare bilen åtminstone inte blir jättemycket dyrare än en gammal.

När det sen gäller leasing av en bil som ska gå på ett jordbruk, så vill jag råda att tänka över noga hur bra man är på att sköta sin bil.
En bil inom jordbruk riskerar alltid att lastas med hö, sten, grus, foder, stolpar och gud vet allt...( får ,, grisar ) och vet man med sig att det blir så, så ska man, om man överhuvudtaget ska leasa, göra så att man betalar en första förhöjd hyra, och sen resten på leasing. Så när de 36 månaderna gått, så är bilen betald.

Det andra alternativet är att lägga restvärde på slutet av perioden, dvs när 36 månader har gått, så har man en restskuld på kanske 30 000. Är bilen då totalt nerkörd, så är det ju inte så roligt...
Den här varianten är till för den som sköter sin bil pedantiskt, och efter 36 månader har en bil som kanske är värd mer än restvärdet, då kan man byta in den mot en ny, och på det sättet hålla sig med bra bilar, och dessutom göra en bra affär vid bytet.

videvi

• Västergötland
« Svar #231 skrivet: 21 maj-13 kl 12:27 »
Tack för ett bra och tydligt svar! :D

Det var väl som jag trodde.
Fattade liksom inte hur min sunkiga gamla bil helt plötsligt skulle kosta mig mer bara för att företaget ägde den (har handelsbolag).
Den lär ju liksom inte gå sönder oftare för det.  ;D

Om du har ork, tid och lust...så har jag en till fråga. 
För detta är nåt jag alltid gör fel på.  :-[
Vad är skillnaden på förbrukningsinventare och förbrukningsmaterial?
Spelar det nån roll, egentligen?
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Existens!

• Gäst
« Svar #232 skrivet: 21 maj-13 kl 13:10 »
Dom påverkar resultatet på samma sätt, så på så vis har det ingen betydelse, men vill man göra rätt så..

Förbrukningsinventarie är en pryl med kortare ekonomisk livslängd än 3 år, eller med ett 'obetydligt värde'. Och nu är det då alltså grejer upp till 21000 kronor, som man får dra av direkt.
En inventarie helt enkelt, dator, bil, traktor eller vad det nu är, som kostar under 21000.
Konteras alltså på konto 5410, bland andra kostnader, och inte på 1220, inventarier.

Förbrukningsmaterial är sånt som förbrukas i ditt företag, men inte är kopplat till just produktionen. Toapapper, rengöringsmedel till kontoret eller verktstaden etc..

videvi

• Västergötland
« Svar #233 skrivet: 21 maj-13 kl 16:47 »
När du lägger fram det sådär så blir det helt plötsligt lätt.
Har inte sett så enkelt ut sent på kvällen i sista minuten.  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #234 skrivet: 01 jul-13 kl 18:26 »
Har en fråga som jag inte vet var den passar men, tänkte att här är alla möjliga frågor om bokföring.
Vid rensning i en bokhylla dök det upp en faktura från 2011 som alltså inte är med i bokföringen för det året. Eftersom den var på ganska mycket så är frågan om man kan ta upp den i efterhand på något sätt? Tänker på momsen framförallt. Resultatet var redan på minus det året så det skulle bli ytterligare minus.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens

• Gäst
« Svar #235 skrivet: 06 jul-13 kl 10:45 »
Om det är en större summa och det känns värt besväret så får du ju boka in den på 2011 och sen lämna in en ny deklaration och en ny momsredovisning. Man får ju rätta i 5 år.
Det jobbiga är ju att man då får justera även 2012 vad gäller samlad förlust och eget kapital.
Men allt som allt är det ju dock inte mer än nån timmes jobb på nätet på skv.

Alternativet är ju att ändra datumet på fakturan och lägga in den nu, men är det en större summa och man åker på en revision så är det inte så bra.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #236 skrivet: 14 jan-14 kl 22:14 »
Men vart har nu Existens själv - med eller utan skiljetecken - tagit vägen?  ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

angrey

• Blekinge
« Svar #237 skrivet: 08 apr-14 kl 13:29 »
Hej!
Jag har en fråga: Hur bokför man en avskrivning på en maskin i bokföringsprogrammet Wisma? Ska det bara göras på två konton eller är det fler konton som berörs?
Tacksam för snabbt svar!

Ex.

• -
« Svar #238 skrivet: 11 apr-14 kl 12:52 »
Du behöver precisera vilket program du har.  Är det 'Wisma enskild firma' ?
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

SusannaP

• Småland
« Svar #239 skrivet: 24 apr-14 kl 22:11 »
Har just blivit klar med 2013 års bokföring med hjälp av denna tråd -
Tack Existens!

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser