Om risken hade varit stor så vet jag inte hur många brutna ryggar och vingar vi skulle haft i våran flock då vi har haft mindre storlekar och större ihop i alla fall 13 år och de har ALLTID gått ihop året om. Antalet olyckor vi haft... Inga. Risken finns då jag läst andra som råkat ut. Men den verkar ju inte vara allt för stor. Eller så har man bara haft tur.
Just nu har jag i blandgruppen allt från dv kochinstorlekar till brahma. Visserligen många hönor att välja och vraka i så inte de mindre blir så utsatta men så har det inte alltid varit. Min pojkvän har också blandade storlekar när de går ute på gården. Då håller sig oftast grupperna till varandra, dvs. De mindre med sina polare som också är mindre som de går ihop med inne och de större till sina, men händer att en av de mindre hönorna "lägger sig" för en av de större tupparna frivilligt.
Jag har mina gulvitsömmade sebrights gående med min araucanatupp just nu (sebrights är mindre än Chabo) och har haft i ett halvår. Förutom dessa har han ju också sina araucanahönor. Inga olyckor där heller.
Många av mina större tuppar när man ser de para sig med en mindre höna väljer ofta att inte lägga hela sin tyngd över henne. T.ex. min faverollekorsning står bredbent med ett ben var sida om hönans kropp och parar sig. Han står alltså inte på henne. Om hönan inte vill slinker hon lätt undan mellan benen.