Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt nya hönshus  (läst 64366 gånger)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Mitt nya hönshus
« Svar #120 skrivet: 08 nov-10 kl 23:24 »
Azoo-Lina: Vad fint det blir:) och bra idé det där med 30 cm 'tröskel' som går att ta bort...

j.i.sfjäderfä: sluta spamma alla länkar, snälla ::) Fast det kanske bara är jag som tycker det är irriterande ???

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #121 skrivet: 08 nov-10 kl 23:29 »
Närå Whippet, jag kunde inte sagt det bättre själv :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #122 skrivet: 10 nov-10 kl 14:29 »
säger detsamma... ::)
Dv. höns, undulater & ragdoll

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #123 skrivet: 15 nov-10 kl 08:37 »
Jag målar

och målar 

och målar

och målar

och målar

och målar

Känns som jag aldrig ska bli färdig.... Efter 4 hela arbetsdagar med pensel och roller är det fortfarande inte färdigmålat  :-\ Jag har 2 boxar av 7 kvar samt alla dörrar (som förövrigt inte är byggda ännu) samt alla skivor till dörrhålen. Dessutom är fodringen av hönsluckornas insida samt stegar till sittpinnarna varken byggda eller målade. Huuuu vad lång tid det tar nu på slutet. Enda trösten är att jag tycker det blir himla fint  ;D

När det är klart så är det mer målande för utsidan är inte målad ännu ::) Tur att Falu Rödfärg funkar att måla med så länge det inte regnar ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #124 skrivet: 15 nov-10 kl 15:34 »
Stilrent och snyygt! ;D

Fixarfia

• Bohuslän
« Svar #125 skrivet: 18 nov-10 kl 14:03 »
Supersnyggt! Jag står med pom-pom-bollar och hejjar på!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #126 skrivet: 21 nov-10 kl 12:21 »
Så fint Lina! Fast det inte riktigt känns så så är du faktiskt nästan klar ju!  :D

Du kanske kan samla hönsföreningen mfl på orten på ett praktiskt case och bjuda in till avslutningsmålning av hönshusets utsida som ett sätt att fira av det "nyaste hönshuset" :P Det går ju så himla fort när man är många. Lite varm starkglögg på det så  ;D. Sen kan du som tack lotta ut höns som inte får plats. Julhönslotteri  ;D  det här börjar låta så roligt så jag vill komma själv  :P
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #127 skrivet: 21 nov-10 kl 13:04 »
Så fint Lina! Fast det inte riktigt känns så så är du faktiskt nästan klar ju!  :D

Du kanske kan samla hönsföreningen mfl på orten på ett praktiskt case och bjuda in till avslutningsmålning av hönshusets utsida som ett sätt att fira av det "nyaste hönshuset" :P Det går ju så himla fort när man är många. Lite varm starkglögg på det så  ;D. Sen kan du som tack lotta ut höns som inte får plats. Julhönslotteri  ;D  det här börjar låta så roligt så jag vill komma själv  :P
Låter som en bra ide som kan vara värd att sno  ;)

Har just nu fika/lunchpaus i regnet. Vi bygger hönsgårdar. Lite fuktigt och kallt är det i regnet  :( Jag hoppas att jag ska kunna få in hönsen innan det blir kallt på tisdag... Känns dock lite omöjligt tyvärr  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 21 nov-10 kl 13:52 »
Låter som en bra ide som kan vara värd att sno  ;)

Har just nu fika/lunchpaus i regnet. Vi bygger hönsgårdar. Lite fuktigt och kallt är det i regnet  :( Jag hoppas att jag ska kunna få in hönsen innan det blir kallt på tisdag... Känns dock lite omöjligt tyvärr  :-\

Tråkigt om du inte får in dem som du tänkt dig. Det ska bli riktigt kallt i veckan alltså..  :( Kollade nu hos dig: + 1 på tisdag, sen går det minus -4 på onsdag. Som mest till -6 på fredag. Inte så farliga temperaturer än så länge men tillräckligt förstås för att du nu vill få in dem ordentligt.  Hade det underlättat/snabbat upp det om du så länge har dem blandade inomhus och ev utomhus i vissa delar så kan du jobba klart det sista under tiden?

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #129 skrivet: 21 nov-10 kl 19:23 »
Lite konstig och onödigt fråga igentligen men himla intressant ;)
Hur väljer du vart varje ras ska vara?

galdur

• -
« Svar #130 skrivet: 22 nov-10 kl 06:57 »
Hmmmm tisdag sa du!!! Då börjar jag packa nu för jag vill bo i ditt fina hönshus! ;D Det är väl ok jag galer inte men åandra sidan är jag inte så bra på att värpa iheller ::) Men jag gillar att pyssla om kycklinga så du kan kanske använda min som kycklingmamma ;D ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #131 skrivet: 23 nov-10 kl 20:36 »
De sista dagarna har vi byggt regelverket för rastgårdarna. Då hela vår stora tomt är inhägnad och vi har el på utsidan har vi bestämt att inte rovdjursäkra rastgårdarna då tomten i sig är relativt rovdjurssäker. Jag kan säg att avar ute och bygga i snöblandat regn inte är så kul  :-\

Första överliggande regel uppe

Som vanligt är katten Brunolf med ock kollar att vi inte slarvar  ;)

När skymningen föll i söndags kväll var framsidans stomme nästan klar

Vi fortsatte en stund i mörkret på söndagen innan vi höll kväll och förberedde för baksidans rastgårdar.

I går kväll efter jobbet höll vi på med pannlampa till klockan var 10 för att få färdigt stommen även på baksidan. Det var vidrigt kallt i blåsten och med snöblandat regn :-X Jag trodde näsan skulle trilla av när vi kom in :o

Tanken var att vi skulle försöka få upp nätet idag men det fick vi lägga på hyllan. Det går inte att jobb ute i det busväder som är just nu :P Jag vill gärna behålla både näsa och fingrar ;) Istället blev det en ledig kväll vilket är skönt för det har varit hårt dom sista veckorna

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #132 skrivet: 23 nov-10 kl 20:40 »
Det blir så snyggt.

Förstår varför ni inte varit ute idag. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #133 skrivet: 28 nov-10 kl 09:36 »
Det har hänt lite på kvällarna denna vecka bla har en del ramar till dörrar målats och kommit upp.

Idag ska plastmattan i burarna in och nätet mellan facken upp så förhoppningsvis kan hönsen börja flytta in i kväll eller morgon  :D Äntligen!

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #134 skrivet: 28 nov-10 kl 10:19 »
 ;D Nu e det spännande tycker jag , ska bli kul att få se allt färdigt ... / Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #135 skrivet: 28 nov-10 kl 16:54 »
superfint!
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #136 skrivet: 28 nov-10 kl 21:30 »
Härligt  :D
Måste kännas hur bra som helst när allt är på plats inklusive hönsen!
Hoppas de nu uppskattar att få byta upp sig till sviten ;-)

/Nina

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #137 skrivet: 29 nov-10 kl 18:54 »
 :) Å, va fint det blivit. Jättekul att följa erat bygge. ska bli kul att se när hönsen flyttat in, för du fortsätter väl att visa oss hur allt blev till slut. Vilket jobb ni gjort.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #138 skrivet: 03 dec-10 kl 23:20 »
Det har hänt en del sedan mitt sista inlägg! Vi har slitit som djur och i går flyttade hönsen äntligen in  ;D Men vi hade en hel del till att göra efter det att jag skrev sist.

Vi har lagt in matta i de burar som är till dvärghönsen.
Först en bild på golvet utan matta i det som ska bli tre burar.

Katten Brunolf är som vanligt med och hjälper till

Mattan limmades först i innerkanten och det skars ut för stolpar

Sedan veks mattan ut och skars till och limmades i ytterkanten. Sa jag förresten att katten Brunolf hjälpte till  ::)

Framkanten limmades sedan noga

och så här fint blev det

Vi har också satt nät mellan avdelningarna Vi har använt putsnät då det är betydligt stadigare än hönsnät och mycket lättare att arbeta med. Det blev en del klippande och skruvande

Så var första biten på plats

Här är de nätade dörrarna till dvärghöns burarna.

Dessa dörrar öppnas uppåt och fästes med en ögla i en krok i taket.

Mellan boxana är det också putsnät och dörrar. Skivan under dörren är lätt att lyfta bort när man ska in med  rullebör (=skottkärra för er icke skåningar)Vitsen är att hönsen inte lika lätt kan slinka in i fel box när man går igenom dörren.

En av de stora boxarna

Och här är en bild på 2 boxar (varje box är drygt 3 m2) och en bur (ca 2m2)

Lite spån under sittpinnarna så att skiten ite fastnar så lätt på gödselbordet.

Några av hönsen i nya huset  ;D

Det var på tiden! Så här ser det ut utanför :o

Allt är inte färdigt men hönsen har det så mycket bättre ;D Huset håller ca 10 grader varmt och 65% luftfuktighet (har en riktig stallfläkt med varvtalsreglering) utan att jag har någon tillskottsvärme och då är det ändå -10 ute.

Det som återstår är ett par dörrar. Just nu har jag två stora boxar på vardera 6 m2 istället för 6 avdelningar på vardera 2m2 som det är tänkt.

Vi ska också sätta in automatiskt vattensystemet (förhoppningsvis i helgen) Rastgårdarna ska nätas (när snön försvinner  ::) )och det ska göras sittpinnar och gödselbrädor till tre av burarna. Han tyvärr inte få det klart men ansåg att det var bättre för hönsen att få sova på ett varmt och torrt golv med rent strö än att sitta på pinne i ett snorkallt gammat hönshus :-\

Dessutom har jag en faslig massa reden att måla. och när det är klart så behöver utsidan av hönshuset också målas och så ska det byggas kycklingburar....

Men hönsen har kommit in i värmen och har det gott om både näbb och fötter  ;D ;D ;D Gissa om jag har sovit gott natten som gick. Första natten sedan snön kom som jag inte har haft ångest  för hönsen :D

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #139 skrivet: 03 dec-10 kl 23:28 »
Verkligen genomtänkt och jättefint  :D!
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser