Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaskning av höns  (läst 10621 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Avmaskning av höns
« Svar #20 skrivet: 18 jul-07 kl 00:05 »

Man kan använda 10% eller är det för starkt  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

johe71

« Svar #21 skrivet: 18 jul-07 kl 07:55 »
inte en aning... den 2.5% som finns är för får, den 10% som finns är till hund, katt, häst och nötkreatur, eftersom det står i ursprungsinlägget "Precis som på hund och katt" så kanske man skulle kunna gissa på att man ska använda 10%.... men säker är jag inte alls?

en fråga Torparkärring: hur/var har du fått den informationen? (skulle vara intressant att veta källa mer än att jag "läste det här")

Hur är det med karenstider? Enligt FASS.se om djurläkemedel så ska man om man ger det [Axilur 10% alltså] till en ko inte använda mjölken på 4 dygn och det är 9 dagars karens på slakt (för att använda köttet som livsmedel). Så med den informationen så i bakhuvudet så känns det som att det borde finnas någon typ av karens för äggen?

I FASS.se för djurläkemedel finns följande text i avdelningen om karenstider ”För preparat, som inte har en fastställd karenstid för djurslaget eller behandlingssättet i fråga, tillämpas en karenstid på 28 dygn vid slakt och 7 dygn vid tillvaratagande av mjölk och ägg för livsmedelsändamål.”

Torparkärring

« Svar #22 skrivet: 18 jul-07 kl 07:56 »
Ja,men inte mera äm 0,2milli per kg kroppsvikt. Detta besked kommer från statens veterinärmedicinska anstalt. Lycka till.

Torparkärring

« Svar #23 skrivet: 18 jul-07 kl 07:58 »
Karrenstid är en vecka på äggen och slakt.

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #24 skrivet: 18 jul-07 kl 09:16 »
Jag fick Axilur granulat utskrivet av vet. 22%, 10x10g.
Hon rekomenderade 15mg per kg kroppsvikt till höns.
Jag blandar det i en smörklick och ger dom.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 jul-07 kl 10:48 »
Det låter märkligt att SVA skulle rekommendera kontinuerlig medicinering av friska höns med ett läkemedel som inte är godkänt för höns.

Innan man börjar medicinera friska höns rekommenderas följande artikel till läsning:

http://www.sva.se/upload/pdf/lantbrukets_djur/parasiter_hons.pdf

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 18 jul-07 kl 11:41 »
Det låter märkligt att SVA skulle rekommendera kontinuerlig medicinering av friska höns med ett läkemedel som inte är godkänt för höns.

Håller med !!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Torparkärring

« Svar #27 skrivet: 18 jul-07 kl 20:54 »
Tack för artikeln! Där står det att var fjärde höna har spolmask. Frågan om djuret är sjukt eller inte får varje ägare till höns avgöra själva. Mitt svar var till en som ville avmaska sina höns. Precis som löss finns i naturen hos andra fåglar och för över detta till höns som går fritt ute. Får också höns spolmask , därför kan man om (man vill eller tycker djuret är sjukt) avmaska  regelbundet.

johe71

« Svar #28 skrivet: 18 jul-07 kl 22:22 »
ok.. så det är inte en rekomendation från sva att man ska avmaska sina höns regelbundet... utan det är rekomendationen om man vad man kan använda om man vill avmaska

viktigt att tänka på är att karenstiden då man använt detta preparat är sju dygn (dvs under sju dygn ska man kasta alla ägg från avmaskade hönor)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 jul-07 kl 22:40 »
Man bör då tänka på vad konsekvensen av medicinerandet blir. Någon varaktig nematodfrihet lär inte bli följden om man inte samtidigt sanerar och steriliserar alla utrymmen där hönsen uppehåller sig, inklusive utomhus. Däremot är risken uppenbar att man förgiftar höns eller ägg och/eller avlar fram resistenta parasitstammar.

Sally

« Svar #30 skrivet: 10 okt-07 kl 23:32 »
Svarar samma här som i en annan tråd där mask kom upp..

Jag avmaskar med Axilur (för katt), 1/6 tablett. Lägger i handflatan och sträcker fram handen. De allra flesta tar den direkt. Kaninerna avmaskar jag med samma medel (men granulat) och av en uppfödare fick jag höra att det inte går att "överdosera", så det borde inte vara så starkt (?). Fick rådet av en hönskunnig veterinär att avmaska 1 gång/halvår oavsett om jag såg mask eller inte. Vet inte om det är ett gott råd eller inte...jag har aldrig sett några maskar. Men jag avmaskar mina katter regelbundet, så...

Sally
Går det...så går det!

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 11 okt-07 kl 01:12 »
Hej! Finns på apoteket!! Akilur Oral Suspension, som man ska använda enligt dom på SVA, skall vara sånna minimala doser så de e ett himla pill att göra det. 0,1 ml per 1 kilo höna! Finns små små sprutor på apoteket man kan få om man ber snällt. Kommer inte ihåg vad det skall vara för intervall men hör av mej vidare när ja kollat upp detta!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 11 okt-07 kl 07:48 »
Ska finnas nån annan också som man inte behöver upprepa, drontal, men jag vet inte om det går till höns men det går till hund.

Ivomecpasta, går inte det el tar det inte allt?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 11 okt-07 kl 08:43 »
Hur vanligt är det att hönsen har mask???
Hedemorahöns

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #34 skrivet: 31 okt-07 kl 19:45 »
Undrar om någon har erfarenhet av den otäcka spolmasken.
Går den att bli av med, och i sådana fall hur?
Har avmaskat hönsen men parasiten finns ju kvar i marken.
Gotlandskaniner, genbank.

Madde_90_djur

• chabo
    • Småland
« Svar #35 skrivet: 04 nov-07 kl 08:45 »
jag tror mina höns också fått mask....men hur tar man bort dem vad heter avmaskningsmedlet och är det recept fritt??
mvh:Madde:)
Chabo:Svart vit stjärtad söker alltid nytt blod!

Ljus

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 06 nov-13 kl 17:04 »
kan man avmaska under ruggning? Eller bör jag vänta?

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser