Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stora hus har ni, och vad för vedpanna, acc-tankar?  (läst 13997 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Skulle vilja veta hur stora ytor ni andra värmer upp med era vedpannor.. Ska börja planera vattenburet system och funderar lite på vedpanna och acctankars storlek..

Alltså..
Uppvärmningsyta?
Panneffekt?
Storlek på acc-tankar?
Hur många gånger eldar ni vintertid resp. sommartid?

Hacke

• Värmland
SV: Hur stora hus har ni, och vad för vedpanna, acc-tankar?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-10 kl 19:44 »
ca 85 kvadrat
Wamsler kökspanna på 23 kw
750 liter
vintertid: Är det mer än 5 minus så får jag elda både morgon och kväll, annars räcker det att jag eldar en gång på kvällen, 3-4 timmar ungefär.
Sommartid: För varmvatten; två timmar, en gång i veckan.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 okt-10 kl 19:51 »
Ca 100 kvm. Panna Nibe Vedex 3000 med 1500 liters tankar. Funkar utmärkt oavsett hur kallt det är

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 okt-10 kl 20:27 »
Är ju ganska intressant var i landet man bor också...  ;)
Jag bor i Jämtland, alltså ett par månader med riktigt kallt väder (-10 till -30) under januari-februari.

Jag har en 30 kW Atmos-panna
1000 l ack-tankar (2x500)
Huset är 120 kvm boyta i två plan (eller egentligen 1 & 3/4 plan)
Eldar jag drygt en och en halv laddning (alltså ca 160 liter ved) så är tankarna fulla med 80-gradigt vatten, och detta räcker i tre dagar normal-kalla dagar sen höst och tidig vår (+5 till -8 ca), och en eller en och en halv dag om det är riktigt kallt.
På sommaren stänger jag av slav-tanken och eldar bara för varmvatten mot tanken med varmvattenberedaren och då blir det väl eldning typ var femte-sjätte dag, lite beroende på hur mycket jag duschar... ;)

Mitt hus är förresten helt nybyggt och väldigt bra isolerat.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Mamsingen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 04 okt-10 kl 20:31 »
Bor i Göinge
Har en Atmos -panna och en ackumulatortank på 750l
huset är på 120kvm och jag borde nog ha en tank till på åtminstone 500l..
Nått sånt:)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 okt-10 kl 21:13 »
Bor i Småland. Baxi Solo Innova (minsta pannan-minns ej KW just nu) två tankar om totalt 1500 liter. Eldar vintertid morgon och kväll, men större delen av året räcker en gång per dag. Sommartid eldar jag varannan/var tredje dag för varmvatten. Huset är 125 kvm.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 okt-10 kl 21:35 »
Tackar för svaren1 Då ligger jag nog inte så dumt till i mina funderingar då.. Nu ska skiten bara byggas också.. :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 04 okt-10 kl 21:43 »
Tackar för svaren1 Då ligger jag nog inte så dumt till i mina funderingar då.. Nu ska skiten bara byggas också.. :)

"Bara" ja... Lycka till!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 okt-10 kl 20:39 »
Bor i småland. Har en Baxi Innova 25 kw  och 2st 750 tankar. 120 kvm. Gammalt hus med kalla golv och inga isolerglasfönster.
Kalla vintrar eldar jag en liten brasa morgon och kväll (ren björk)
Släpper aldrig ner tempen för lågt i tankarna, då går det bara åt en massa ved att värma upp pannan innan den börjar ladda tankarna.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 05 okt-10 kl 20:44 »
Släpper aldrig ner tempen för lågt i tankarna, då går det bara åt en massa ved att värma upp pannan innan den börjar ladda tankarna.
Precis, samma här. Just nu eldar jag en brasa varje kväll så sparar jag in en massa eldande som jag hade behövt göra om jag släppt ner tankarna för långt. Sen har jag termostat uppe i huset som jag snabbt och smidigt kan styra. Måste jag elda upp tankarna på vintern så drar jag bara ner termostaten en timme.. (Kanske självklarheter för alla andra förresten, men för mig som aldrig eldat med ved förr så är det lite pyssel innan man lärt sig tycker jag)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 05 okt-10 kl 22:13 »
Västergötlands inland, 240 kvm gammalt och dragigt hus från 1923 med en Thermostrohm, toppmatad underförbränd panna (begagnad, inköpspris 1000 kr ;D) med 1000 liter acc.tank (2x500 liter). Eldas 2 ggr/dygn under vintern, 1 g/dygn vår och höst  medans vi klarar oss utan att elda under sommaren tack vare våra solfångare
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 06 okt-10 kl 09:52 »
Vi slängde ut vår kombipanna som jag inte minns namnet på.  :-[ Men, det var en olja/vedpanna som inte hade någon vidare effekt. Vi hade 1000 l ackumulatortankar men, hade behövt mer än det dubbla för att det skulle fungera. Huset är drygt 200 kvm, ligger i södra Sverige och är inte så bra isolerat och det märks speciellt när det blåser. Fick elda i 4-5 timmar på kvällen för att få upp tankarna till 80 grader. Klockan åtta på morgonen var de nere på 20 och 40 grader igen och då behövdes det egentligen eldas i flera timmar igen men, tiden räckte bara till en omgång och när man kom hem på kvällen igen så var det svalt i huset och tankarna var nere på 20 grader.  :P  Vi installerade bergvärme istället. På den tiden jobbade vi båda heltid, hade två småbarn och hade inte tid med allt eldande.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #12 skrivet: 06 jan-14 kl 16:45 »
Har en vedpanna, Molle 35. acctank, ca.2.500 liter. Huset är ca. 170 m2 och dåligt isolerat. Måste dessvärre elda var dag ca. 3tim. på vintern, för att det inte skall sjunka så långt i tanken. sommaren bara ca. 1 gång i veckan. Har tröttnat nu på vedhugga och passning av pannan så jag funderar på bergvärme.Pannan läcker och cirkulationspumpen låter som ett tröskverk. Nerverna är på helspänn och jag känner mig väldigt låst av vedeldningen. Det blir dyrt men jag hoppas det fungerar med bergvärme. Det gäller ju att ha tillräckligt med vatten i radiatorerna så att den fungerar också så helt enkelt verkar det inte vara.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 jan-14 kl 17:03 »
Hus på 100 kvadrat i botten, tom trossbotten mot vind som är helt oisolerad, det är bara råspont, papp och pannor uppåt. Har en Nibe Alpha Kombi, pellets/olja/ved-kombo med förskräckliga 16 kW med ved (det kommer nog ut max 12-13 ur den). 1500 liter i tankarna till det. Fungerar hjälpligt när det är kallt här i mellersta Skåne, annars hyfsat. Hade jag haft en vettigare panna som kunde ladda lite genare och lite lätt isolering uppåt så hade det varit alldeles utmärkt. Men, det lilla skället kostar inga pengar där det står och annat går före att slippa springa just nu.

Gottfrid

• -
« Svar #14 skrivet: 06 jan-14 kl 18:16 »
Ta reda på hur många kW DITT hus drar i timmen då det är 14-.Den summan skall få plats i tanken.För att ladda den tanken letar du upp en panna som klarar det på en laddning.

andtol

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jan-14 kl 08:44 »
Det blir dyrt men jag hoppas det fungerar med bergvärme.

Min syster har bergvärme, dåligt isolerat hus och gör av med 40000 kWh varje år. Trots eldning i kakelugnar. Så bergvärme kan kosta ganska mycket el.

Är det inte bättre att byta till en bättre mer effektiv vedpanna och fungerande cirkulationspump?
« Senast ändrad: 08 jan-14 kl 11:26 av Toll »

Hans Andersson

• -
« Svar #16 skrivet: 08 jan-14 kl 11:05 »
Eller isolera kåken kanske?  :-X

Bergvärme och värmepumpar är väl visserligen så nära trolleri man kan komma inom energi, men det tar ju aldrig bort det faktum att energiförbrukningen beror på hur huset är isolerat.

hustran

« Svar #17 skrivet: 08 jan-14 kl 17:12 »
Hu då, det låter lite oroväckande. Min tanke är ju att slippa eländet med all vedhuggning och passning var dag. Kanske kan jag stänga av en del av huset vintertid. :(

calle4630

• Halland
« Svar #18 skrivet: 08 jan-14 kl 18:15 »
Diom ved/el kombipanna 30 kw 750l tank
Med ny laddomat. 200m2 hyfsat välisolerat hus
Eldar varannan var tredje dag på sommarn o varje dag
På vintern. Fyller acc tanken på 1,5-2 vedinlägg.
Livet är fullt av möjligheter :)

andtol

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 jan-14 kl 19:31 »
Hu då, det låter lite oroväckande. Min tanke är ju att slippa eländet med all vedhuggning och passning var dag. Kanske kan jag stänga av en del av huset vintertid. :(

Stänga av något/några rum är bra.

Var bor du? Din vedpanna kombinerat med en luft-vatten värmepump kanske är en bättre lösning? Då slipper du borra hålet och  kan antagligen bara "koppla på" luft-vatten-pumpen på befintligt system och samköra med vedpannan.

Men det kräver att du inte bor i djupaste Norrland, en luftvärmepump behöver max -15 för att fungera (ungefär).

Dela detta:

* Inloggade just nu

184 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser