Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fullvuxen bock och betäckning?  (läst 3104 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Fullvuxen bock och betäckning?
« skrivet: 07 nov-11 kl 09:23 »
Vi har en mycket ståtlig 3-årig göingebock, han är minst sagt fullvuxen och stor. Han ska få betäcka getkillingarna (den andre bocken som är lite yngre och därmed mindre vill jag inte att de ska gå ihop med eftersom han är deras pappa) som är eller snart blir 7 månader. Men nu tittar jag och jämför; även om getkillingarna är teoretiskt betäckningsfärdiga, så är det sån skillnad i storlek mellan dem och bocken. Ska jag vänta tills tjejerna blivit lite större, eller klarar de av själva upphoppet och betäckningen ändå, eller kan han skada dem? Har jag ett mänskligt överbeskyddarperspektiv?
Tacksam för råd från er erfarna!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ninna b

• Gäst
SV: Fullvuxen bock och betäckning?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-11 kl 12:10 »
Han vet säkert hur man ska bete sig....

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 07 nov-11 kl 20:15 »
Så då är det ingen fara, ninna b? Jag har alltså sett på det med för mänskliga glasögon... :)

Fröken Claesson: Getterna bör vara minst ett år gamla när de får sin första killing, och eftersom dräktigheten varar i 5 månader är det bara att räkna baklänges.

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-11 kl 20:39 »
Det känns ju lite som om stora stygga vargen ska ge sig på unggetterna men en duktig bock ordnar det. Vi har sett hur småtjejerna har varit helt förälskade och inte kunnat låta bli att gå och stryka sig mot bockarna... speciellt den äldsta och ståtligaste men jag kan hålla med dig om dina funderingar men naturen är vis.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 nov-11 kl 07:36 »
Du kan ju ge småtjejerna ett par hål där de kan slinka undan om de tycker att det är obehagligt.  Problemet brukar annars snarare vara att de springer TILL stora stiliga bocken när hormonerna pockar på.  Storleken har betydelse, men inte så mycket hos bocken som hos fostret jämfört med modern när det kommer till förlossning, samt att hon behöver ha lite rejält med kropp själv om hon ska klara att föda upp en killing.

Benbitar, dvs ett kranium, som ska igenom en benring, alltså bäckenet, det är där det stora problemet ligger.  Därför regeln om ett år innan förlossning.  Tumregel.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 11 nov-11 kl 20:13 »
Jo, ettårsregeln håller jag på!
Tänkte mest på själva betäckningstillfällena eftersom bocken är en rejäl herre och getterna är..tja, så stora som 7-9-månaders göingegetkillingar brukar vara, men det är det mänskliga perspektivet som spökar när jag ser storleksskillnaden dem emellan. Men av era svar har jag förstått att det kommer att gå bra för smågetterna!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 12 nov-11 kl 11:07 »
Jag tycker Du gör helt rätt som funderar och frågar!  :D  Bättre före var än efter snar!   ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 21:15 »

En sak som man också kan tänka på är att en getkilling som ska behållas som avelsdjur ska få växa färdigt.
Och orka med kanske 7år eller mer som mamma till ibland, vissa år, tvillingar. 
Getmödrarna är ju det underbaraste varelser man kan ha tillgivna, tacksamma, pratsjuka. Dom sak man vara rädd om i många år!
Lycka till med dina getter
Getar´n
Livsglädje

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 nov-11 kl 21:37 »
Getmödrarna är ju det underbaraste varelser man kan ha tillgivna, tacksamma, pratsjuka. Dom sak man vara rädd om i många år!

Instämmer, Getar´n :) !

Dela detta:

* Inloggade just nu

140 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser