För all del !
Odlar du rättika ?? Jag har en kompis på ett annat forum som odlade rättika ... hon sa att dom växte så att när hon kört 4 fulla skottkärror rättikor till komposten bestämde hon sig för att aldrig odla dem mer .... man kan få för mycket av det goda tydligen .... men dom verkar lättodlade och producerar visst mycket "mat" per m2.
Har frön men hade inte plats att så några här ... men det kanske inte är för sent. Dom växer snabbt va ? Det blir snart plats i mangoldlandet (när jag kört 4 skottkärror till komposten
.... fan, man skulle haft några kaniner) så då kanske jag kan så några rättikor där och äta dem små och späda eller hur stora dom nu hinner bli under sommaren.
Japanerna är visst tokiga i rättika ?
Jag har aldrig odlat rättika men tanken är att börja, få se om jag hinner nu i sommar, vi har just fått våran gård å landet måste fräsas upp först. Men jag har också hört att de växer som "ogräs".
Kaninerna gillar rättika så tanken var att odla rättika,majrova och morötter så småningom, vinterförvarar man det kan ju morötter och i alla fall rovorna hålla länge.
Japanerna äter mycket rättika, i nästa varenda soppa och gryta har de rättika, bra fyllnadsmaterial med svag smak. Men sen använder de en massa smakförstärkare istället för att få fram smaken, vilket inte är nyttigt för varken kroppen eller tarmen.